زاهدان /

تالاب بین المللی هامون رگ حیات سیستان

استاندار سیستان و بلوچستان اظهار داشت: تالاب بین المللی هامون به عنوان رگ حیات سیستان و زیستگاه بزرگ پرندگان و آبزیان باید با همكاری وزارت امور خارجه و دریافت حق آبه ایران از هیرمند احیا شود.

  به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زاهدان، حاتم نارویی در دیدار با معتمدان، ریس سفیدان و بزرگان طوایف شیعه و سنی در فرمانداری زابل گفت: حیات مردم، پرندگان، آبزیان و وحوش منطقه به پرآبی تالاب بین المللی هامون بستگی دارد و سرچشمه حیات این تالاب نیز رودخانه هیرمند است كه باید حق آبه ایران از این رودخانه مرزی تامین شود.
استاندار سیستان و بلوچستان احیا این تالاب و پیگیری حق آبه ایران را از اولویتهای كاری خود عنوان كرد.
وی با اشاره به خدمات بسیار مهم نظام پس از پیروزی انقلاب اسلامی تاكنون در منطقه، گفت: سیستان و بلوچستان به عنوان پهناور ترین و جوانترین استان كشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد فعالیتها و خدمات شایسته نظام بوده و رفته رفته محرومیتهای تاریخی بجای مانده از دوران گذشته را پشت سرگذاشته و در مسیر پیشرفت و توسعه حركت می كند.
نماینده عالی دولت در سیستان و بلوچستان معتمدان، بزرگان و ریش سفیدان طوایف و قبایل و مردم مرزنشین استان را از سرمایه های بزرگ نظام دانست و اظهار داشت: وحدت و همدلی مردم و ریش سفیدان طوایف در این استان مثال زدنی و الگو است.
وی افزود: علما و بزرگان و ریش سفیدان شیعه و سنی استان با قاطعیت و اقتدار اعلام كرده اند كه چون سدی مستحكم در مقابل توطئه ها و تهاجم احتمالی دشمنان ایستاده اند و به آمریكا و ایادی آن اجازه نمی دهند حتی كوچكترین تحركی علیه نظام و ملت ایران در این منطقه انجام دهند.
نارویی وجود مرزهای طولانی، زمین های كشاورزی، معادن، دریا و زمینه های تجارت و بازرگانی را از توانمندیهای بزرگ سیستان و بلوچستان برشمرد و گفت: بهره برداری بهینه از این توانمندیها و ظرفیتها نه تنها نیازهای این استان بلكه سایر استانهای همجوار و كشورهای همسایه را نیز تامین می كند.
وی ادامه داد: با افزایش و توسعه بازارچه های مرزی استان و استقرار شعب گمرك در این بازارچه ها تجارت و بازرگانی رونق خواهد یافت.
استاندار سیستان و بلوچستان احیا زمین های كشاورزی پشت دیوار مرزی در منطقه سیستان و بهره گیری از نعمات خدادادی مانند بادهای 120 روزه سیستان و استحصال و تولید انرژی از آن را از جمله برنامه های اولویت دار استان ذكر كرد و گفت: با بهره گیری از بادهای سیستان می توان انرژی مورد نیاز منطقه و مناطق همجوار كشورهای همسایه را تامین كرد.
نارویی اظهار داشت: ورود دام سبك و سنگین با شرایط سهل و نظارت قانونی و صادرات محصولات مختلف كشاورزی و صنعتی به كشورهای همسایه ضمن رونق اقتصادی منطقه سبب ایجاد اشتغال و تامین نیازهای ساكنان دو سوی مرز می شود كه در این زمینه برنامه ریزیهای لازم انجام و با جدیت پیگیری می شود.
وی مدیریت منابع آب، انتقال آب به زمین های كشاورزی بوسیله لوله ، احیا پرورش گاو سیستانی و تسریع در ساخت بزرگراههای زابل - زاهدان، زاهدان- چابهار، زاهدان -كرمان و زاهدان - بیرجند را از دیگر اولویتهای مدیریت ارشد استان دانست.
وی تصریح كرد: قاچاق سوخت توهین بزرگی به مردم این استان است به همین منظور با نصب و فعال سازی جایگاههای فروش موادسوختی در مناطق مرزی از قاچاق سوخت و انتقال سرمایه های ملی جلوگیری خواهد شد.
چند نفر از بزرگان و ریش سفیدان طوایف سیستان نیز در این نشست ضمن اعلام آمادگی كامل برای همكاری در زمینه توسعه و پیشرفت منطقه خواستار تامین حق آبه ایران از رودخانه هیرمند شدند.
غلامرضا میربهاالدین یكی از بزرگان طوایف سیستان گفت: مردم سیستان با قدمت تاریخی و فرهنگ و تمدن كهن مفتخر به مرزداری میهن هستند و همواره حامی و پشتیبان ولایت فقیه و مسوولان نظام و حافظان كیان میهن اسلامی هستند.
وی خواستار استفاده بهینه از موقعیت مرزی منطقه و ساماندهی مبادلات مرزی و ایجاد اشتغال برای جوانان و تامین معاش خانوارها شد.  /س
برچسب ها: هامون ، رگ ، حیات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.