اراک/

15 درصد علل عقب‌ماندگی مربوط به مشکلات بعد از زایمان است

استاد دانشگاه علوم بهزیستی کشور ‌گفت: 12 تا 15 درصد از علل عقب‌ماندگی مربوط به مشکلات بعد از زایمان است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک، شفقتی در سومین همایش اصول بیماری‌های ژنتیک استان مرکزی افزود: یکی از عمده‌ترین دلایل عقب‌ماندگی‌ها، ازدواج‌‌های فامیلی است که می‌توان با استفاده از مشاوره‌های ژنتیک از بروز این عقب‌ماندگی‌ها جلوگیری کرد.

وی تصریح کرد: 3 تا 5 درصد از عوامل بروز عقب‌ماندگی‌ها مربوط به عوارض زایمان، 12 تا 15 درصد مشکلات بعد از زایمان است و 40 درصد هم علت مشخصی ندارد.

استاد دانشگاه علوم بهزیستی کشور با بیان اینکه در حال حاضر یک هزار و 500 پزشک آموزش دیده ژنتیک کشور مشغول فعالیت هستند خاطر نشان ساخت: مباحث مربوط به مشاوره ژنتیک در کشور طی سال‌های اخیر رشد داشته که این میزان قابل قبول نیست و باید رشد بیشتری به خود بگیرد.

شفقتی گفت: مشاوره ژنتیک از30 سال گذشته در کشور شکل گرفته، ولی از 20 سال پیش با تلاش معاونت پیشگیری بهزیستی این مهم به صورت جدی پا به عرصه گذاشته است.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه مشاوره ژنتیک عمر طولانی دارد و در قرن 20 به این مقوله توجه زیادی شده است تاکید کرد: مشاوره ژنتیک بهترین راهکار برای پیشگیری از بروز معلولیت است که بهزیستی خدمات بسیار خوبی را در این زمینه به متقاضیان ارائه می‌دهد./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.