شهرکرد /

انتقال آب سد بیدکان و آبیاری 2500 هکتار از اراضی کشاورزی اطراف

مدير جهادکشاورزي شهرستان شهرکرد، از آغاز عملیات انتقال آب سد بیدکان به شهرها روستاهای اطراف، و آبیاری دو هزار و 500 هکتار باغ و زمین های کشاورزی، با آب ذخیره شده در این سد، خبر داد.

یه گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شهرکرد:
ناصر واحد گفت: با آغاز اين پروژه و اجراي سيستم آبياري تحت فشار، زمينه تأمين آب دو هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضي زراعي ديم استان، در 8 روستاي زيرپوشش بخش لاران فراهم می شود.
وي، اعتبار اجراي پروژه انتقال آب این سد، از محل اعتبارات ملی بودجه سال ۹۰، را ۲۰ ميليارد ريال اعلام کرد و افزود: اين مبلغ، توسط سازمان جهادکشاورزي استان چهارمحال و بختیاری تأمين شده است.

وي، با اشاره به اينکه اين طرح مي تواند زمينه اشتغال هزار نفر به صورت مستقيم و هزار و ۲۰۰ نفر به صورت غيرمستقيم را در منطقه فراهم کند، افزود: اين طرح، موجب رونق اقتصادي، بالا بردن میزان توليد، و ارتقاء سطح کمي و کيفي محصول، و موجب دگرگوني در اکوسيستم و پوشش گياهي منطقه خواهد شد.  
ناصر واحد اضافه کرد: حجم کل مخزن سد بیدکان، ۹ میليون مترمکعب، و حجم آب تنظيمي آن، ۱۴ میليون مترمکعب در يک سال زراعي است، که آب گيري اين سد، از منابع آب رودخانه دره سير، و ذخيره آبهای سطحی و چشمه های اطراف انجام مي گيرد.

ضمناً در حال حاضر نیز بخش قابل توجهی از اراضی کشاورزی پایین دست سد بیدکان، با آب ذخیره شده در این سد، آبیاری می شوند.
سد بیدکان، در ۴۱ کيلومتري غرب شهرکرد ( مرکز استان چهارمحال و بختیاری ) و در ۶ کيلومتري جنوب غربی روستاي هارونی واقع شده است، که در سال 1382، با صرف اعتبار هفتاد میلیارد ریالی، احداث و مورد آبگیری و بهره برداری قرار گرفت./ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.