کاهش بینایی بدون درد و التهاب از علائم ابتلا به آب مروارید

کاهش بینایی بدون درد و التهاب و دیدن هاله های رنگی در اطراف اجسام نورانی از علائم ابتلا به آب مروارید به شمار می رود .

به گزارش گروه علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ بر اساس مرکز تحقیقات چشم دانشگاه علوم پزشکی مشهد به از بين رفتن شفافيت و كدر شدن عدسي چشم انسان، آب مرواريد و در اصطلاح علمي آن كاتاراكت گفته مي شود و با افزایش سن احتمال ابتلا به این بیماری افزایش می یابد. دوبيني يك چشمي، تغيير در درك رنگها، ديدن نقاط ثابت تاريك از دیگر علائم این بیماری به شمار می رود.

بر پایه این گزارش، آب مرواريد مي تواند مادر زادي يا اكتسابي باشد. آب مرواريد مادر زادي مي تواند ناشي از عفونت هاي حين حاملگي مثل سرخجه، برخي بيماريهاي مادر مثل ديابت يا مصرف دارو در دوران بارداري باشد. علل اكتسابي آب مرواريد شامل ضربه به چشم، صدمات چشمي با مواد شيميائي، قرار گرفتن طولاني مدت با اشعه مادون قرمز و ماوراء بنفش، مصرف دراز مدت برخي از داروها مثل كورتونها، برخي بيماريهاي سيستميك مثل ديابت و برخي از بيماريهاي خود چشم مثل آب سياه يا گلوكوم است.

بر اساس این گزارش، ابتلا به آب مروارید در اطفال ممكن است تغييرات رفتاري، عدم توانايي مشاهده تخته سياه، ناتواني در مطالعه ديده شود. در نوزادان ممكن است مردمك  چشمشان سفيد يا خاكستري شده يا لوچي آشكار داشته باشند.

همچنین تشخیص آب مروارید  توسط چشم پزشك و پس از گرفتن شرح حال دقيق و معاينه ساختمانهاي چشم توسط دستگاههاي مخصوص  معلوم مي شود. چون ممكن است بيمار در مراحل اوليه هیچ علامت و شكايتي نداشته باشد.

بر اساس اعلام این مرکز، درمان داروئي موثري براي اين بيماري وجود ندارد. تنها درمان قطعي جراحي است. البته زمان جراحي مبتني بر قضاوت چشم پزشك پس از معاينه دقيق مي باشد. مثلاً در آب مرواريد هاي مادر زادي در اطفال جراحي فوري براي جلوگيري از تنبلي چشم ضروري است.

بر پایه این گزارش، در آب مرواريد كه ناشي از افزايش سن مي باشد ملاك جراحي ميزان ديد مورد نياز فرد است. در واقع زماني جراحي انجام مي شود كه كاهش بينائي فرد با زندگي روزمره وي با توجه به شغلش مداخله کند.

بر اساس این گزارش، طي جراحي عدسي كدورت يافته خارج مي شود و در صورت امكان يك لنز داخل چشمي با قدرت برابر عدسي چشم فرد در همان محل كاشته مي شود. يا گاهي بعلت مشكلات چشم بيمار يا طي جراحي عدسي در محل  ديگري  جلوي عنبيه جاگذاري مي شود.

گفتنی است: عمل آب مرواريد عمدتاً موفقيت آميز است و مشكل خاصي براي بيماران ايجاد نمي كند. درد خفيف و احساس تحريك و حساسيت به نور و تاري ديد از عوارض معمول پس از عمل هستند. از عوارض احتمالي ديگر ميتوان به عفونت داخل چشم، اِدم قرنيه، خونريزي، افزايش فشار داخل چشم، جابجايي لنز كاشته شده و اِدم ته چشم اشاره كرد./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.