آيينه 12 دوره مقاومت در سينماي دفاع مقدس؛

جشنواره مقاومت باعث معرفي فيلم سازان جوان مي شود

مهدي سجاده چي مي‌گويد: جشنواره مقاومت با معرفي برخي فيلم سازان جوان و افراد تاثيرگذار در اين امر باعث عملكرد بهتر سينماي دفاع مقدس مي شود.

مهدي سجاده چي نويسنده و فيلمنامه نويس سينما و تلويزيون در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران در خصوص سينماي دفاع مقدس اظهار داشت: براي انتقال فرهنگ دفاع مقدس تلويزيون در مقايسه با سينما به علت حضور فعال تر، گسترده‌ي مخاطبان بيشتر و قابل دسترس تر بودن قادر به عملكرد بهتري است اما بايد توجه داشت كه سينما نيز به علت انتخاب شدن توسط مخاطب قادر به تاثيرگذاري عميق تر و جذابيت هاي بصري بيشتر در اين راستا خواهد بود.
وي افزود: اما گاه شاهد اين موضوع هستيم كه بسياري از فيلم هاي توليدي در سينما صورت گسترده تر از تلويزيون در معرض ديد عموم قرار مي‌گيرد كه مي‌تواند تاثير به مراتب بيشتري در اين رابطه داشته باشد.
سجاده چي در خصوص سير تحول شخصيت هاي سينمايي دفاع مقدس خاطرنشان كرد: منتقدان سينما در اين رابطه قادر به اظهارنظر هستند اما به عنوان يك تماشاگر مي‌توانم بگويم شخصيت هاي سينمايي از قهرمان به ضد قهرمان تبديل شده اند كه در رسيدن به اهداف مورد نظر خود ناكام هستند كه اين موضوع از دلايل تضعيف فيلم هاي جديد اين ژانر است.
اين نويسنده با تاكيد بر دلايل تضعيف سينماي دفاع مقدس اذعان كرد: همه‌ي افراد فعال در اين عرصه از مسئولان گرفته تا خود سينماگران در اين امر مقصر هستند اما بايد توجه داشت كه امكانات و استعدادهاي هنري كم و نبود فيلم نامه نويسان حرفه اي وكاردان از دلايل ديگر اين موضوع است.
سجاده چي در خصوص نگاه مديران به اين آثار گفت: مديران در صورت برنامه ريزي درازمدت مي‌توانند در اين امر موثر باشند اما متاسفانه برخي مديران فقط قانون گذاري در زمان تصدي گري پست خود مي‌پردازند كه به اين ترتيب كميت افزايش پيدا مي‌كند اما كيفيت از بين مي‌رود.
وي تصريح كرد: مديران دوره هاي مختلف زماني در صورت عمل به اين قانون هاي ثابت و كم كردن ضعف هاي كار خود قادر به عملكرد بهتري خواهند بود.
نويسنده روز سوم با اشاره به شاخص هاي جدايي سينماي دفاع مقدس از سينماي جنگ خاطرنشان كرد: در حقيقت نمي‌توان مرزي بين سينماي دفاع مقدس با سينماي جنگ قائل شد اما به طور كلي مي‌توان گفت جنگ 8 ساله ايرانيان در مقابل بيگانگان نمودار واقعي رشادت هاي جنگ جويان ايراني است كه باعث تفاوت اين دو نوع از سينما از هم شده است و به همين علت بايد كلمه‌ي مقدس در اين آثار ديده شود.
وي عنوان كرد: اما سينماي دفاع مقدس با سينماي جنگ تفاوت اصولي نداشته بلكه داراي تفاوت ماهوي است.
اين نويسنده در پايان در خصوص تاثير جشنواره مقاومت بر عملكرد بهتر سينماي دفاع مقدس اظهار داشت: اين جشنواره با معرفي برخي فيلمسازان جوان با استعداد و افراد تاثيرگذار در اين امر مي‌تواند به صورت موفق تر عمل كند./ي2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار