مراسم اختتاميه "شب‌هاي شعرحافظ"؛

زهير توكلي:شاعر واقعي ديگر نيست

شاعر به معناي واقعي كلمه كه ذهني متمايز با مردم عادي‌ دارد، ديگر وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبيات باشگاه خبرنگاران ،در مراسم اختتاميه "شب‌هاي شعر حافظ" كه عصر ديروز در تالار مهر حوزه هنري با حضور حميد "رضا شكارسري"، "ناصر فيض"، "موسي بيدج"، "سجاد عزيزي" و جمعي از شاعران نامدار كشور برگزار شد،زهير توكلي شاعر،نويسنده و منتقد در خصوص وضعيت شعر در قالب‌هاي نو پس از انقلاب گفت: اگر نبود نيما و شعر نيمايي را فرض بگيريم و تأمل كنيم در 75 سال اخير كه چه بر سر شعر معاصر آمده، مشاهده مي‌كنيم كه ديگر خبري از شعر و شاعر به معناي واقعي كلمه كه مردم آن را متمايز از ديگران به لحاظ ذهنيت متفاوت بداند، وجود ندارد.
وي ادامه داد: "شهريار" آخرين حلقه از اين دست شاعران كامل بود، البته "سهراب سپهري" با  تفاوت‌هايي، مانند شهريار است اما در حال حاضر شاعران اين چنيني ظهور نكردند، در واقع نمي‌توان شعر 75 سال اخير را متهم كرد، اما ما چقدر به فكر هستيم.
توكلي گفت: شعر نو را نيما عرضه كرد و بعد‌ها دچار بازخواني‌هايي شد، اما جان كلام غلبه‌ي اجتماعيات بر شعر فارسي است و من به اين موضوع اعتراض دارم زيرا شعر متاعي سنگين تر دارد كه ما به آن توجه نمي‌كنيم.
در ادامه مراسم "موسي بيدج"  در خصوص اشعار عربي و فارسي اظهار داشت: شعر فعال و تاثيرگذار اما آهسته است و من به شاعراني كه تلاش مي‌كنند تا اشعارشان به سمتي كه دگرگوني ايجاد مي‌كند، برود تبريك مي‌گويم.
وي افزود: در شعر عرب 4 گرايش "قومي،ملي"، "مذهبي و ديني"، "تاريخي و اسطوره‌اي" و "جهاني  و انساني" وجود دارد كه هر كدام تعريف خاص خود را دارد به عنوان مثال در گرايش "جهاني و انساني" عربها فقط به كشور خود نگاه نمي‌كنند و چه بسا شاعران عرب درباره ايران و انقلاب شعر سرايند و اگر اين شعر‌ها جمع مي‌شد، تاشاعران ديگر هم استفاده كنند بسيار خوب بود./ص
برچسب ها: شعر ، مراسم ، حافظ ، سپهری ، شهریار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۳ ۱۳ آذر ۱۳۹۱
جوان است و جوياي نام آمده ست!
آخرین اخبار