تشویق کودکان باید بلافاصله پس از رفتار مطلو بشان باشد

يك متخصص اعصاب و روان گفت:تشویق کودکان در تغییر رفتار کودکان نقش بسیار مهمی دارد و باید تشویق آنها بلافاصله پس از رفتار مطلوبشان باشد.

دکتر مهدیه وارث وزیریان متخصص اعصاب و روان و روانپزشک در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران افزود: برای تشویق کودکان می توان از روشهای مختلف پاداش دادن استفاده کرد که می توانند به صورت پاداشهای کلامی و پاداش های غیر کلامی باشد.

وی ادامه داد: اگر پاداش های کلامی با توصیف رفتار خوب کودک همراه باشند نتیجه خیلی بهتری خواهند داشت و سعی شود در زمان گفتن جملات تشویقی این جمله ها با احساس و هیجان بیان شوند یعنی طرز بیانمان شاد و پرانرژی باشد.

وارث وزیریان اظهارداشت: پاداش های غیر کلامی پاداشهایی هستند که از کلام استفاده نمی شود و با رفتارهای ساده مثل با دست پشت کودک زدن به آرامی، دست روی شانه او گذاشتن و با چشمک زدن مشخص می شوند و بهتر است این نوع اظهار محبت و علاقه را به دفعه های بیشتری با کودکان داشته باشیم و فقط به عنوان پاداش از آنها استفاده نکنیم.

این متخصص اعصاب و روان گفت: گاهی می توان کارهایی را که کودک واقعا به انجام آنها علاقمند است را به عنوان جایزه در نظر گرفت که این کارها ممکن است شامل انجام یک بازی، خواندن یک داستان، رفتن به سینما و یا یک گردش دسته جمعی باشد و باید توجه داشت فایده دیگر این فعالیتهای بجز ایجاد انگیزه در کودک، بهبود ارتباط والدین و کودک است.

وی خاطر نشان کرد:‌تشویق باید بلافاصله بعد از انجام رفتار خوب صورت بگیرد و همچنین تشویق در شروع یک رفتار خوب باشد مانند به موقع خوابیدن کودک به صورت مکرر که برای ایجاد انگیزه بیشتر انجام می شود.

وی به اصول مهم درپاداش دادن به کودکان اشاره کرد و گفت: پاداش باید بلافاصله پس از رفتار مطلوب باشد و همان لحظه که کودک رفتار مناسب را انجام داد همان لحظه با پاداشهای کلامی و بسته به نوع رفتار با انواع دیگر پاداشها او را مورد تشویق قرار دهیم و پاداش باید در شروع رفتار مطلوب ازسوي0 کودک داده شود و برای تکرار رفتار مناسب تا زمانی که رفتار مطلوب ثابت شود باید تشویق کودک ادامه پیدا کند و فقط به رفتارهای مطلوبی که می خواهیم ادامه پیدا کند پاداش دهیم و در تشویق کلامی بهتر است تشویق با توصیف آن رفتار همراه باشد.

وارث وزیریان تاکید کرد: برای آموزش مهارت جدید و زمانی که می خواهیم که کودک یک رفتار جدید را شروع کند استفاده از پاداش کاربرد زیادی داشته و باعث تقویت یادگیری رفتار می شود.

وی به والدین توصیه کرد: تشویق می تواند بعنوان یک ابزار تربیتی مهم در اختیار والدین قرار بگیرد و تشویق آنها در تغییر رفتار کودکان نقش بسیار مهمی داشته و می تواند باعث تقویت، تثبیت و در نهایت یادگیری رفتار مطلوب در كودك شود./ص
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.