مشهد/عضو مجمع نمايندگان خراسان رضوي:

خیلی از گرانی‌ها منشأ ارزی ندارد

عضو مجمع نمايندگان خراسان رضوي در مجلس درباره نوسان قیمت کالاهای مصرفی در بازار تحت تاثیر نوسانات نرخ ارز گفت: بسیاری از گرانی‌ها منشأ ارزی ندارد و نبود مدیریت دولت به آن دامن زده است.

غلامرضا اسداللهی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، افزود: در شرایط کنونی که بازار ارز آشفته و نابسامان است، سازمان تعزیرات حکومتی برای کنترل بازار باید وارد عمل شود و نظارت و بازرسی بر بازار کالاهای مصرفی افزایش یابد.

نماینده مردم تربت جام، تایباد و باخزر در مجلس شورای اسلامی، در ادامه با تاکید بر اینکه در وضعیت خاص باید از اهرم‌های خاص استفاده کرد، اظهار داشت: بعد از تعطیلات مجلس سؤال نمایندگان مجلس از رئیس‌جمهور با محوریت دلایل نابسامانی بازار ارز و طلا و کاهش ارزش پول ملی مطرح می‌شود. وی درباره شائبه سوءاستفاده دولت از نوسانات نرخ ارز و کسب درآمد برای افزایش یارانه در آستانه انتخابات ریاست جمهوری گفت: مدرکی مبنی بر اینکه دولت از نوسانات نرخ ارز و کسب درآمد برای افزایش یارانه در آستانه انتخابات ریاست جمهوری استفاده می‌کند، نداریم. اسداللهی افزود: افزایش سه برابری یارانه در زمانی که قدرت خرید مردم به شدت کاهش یافته است، دردی را دوا نمی‌کند.

دبیر کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه نظارت وزارت صنعت و معدن بر بازار کالاها باید افزایش پیدا کند، گفت: افزایش قیمت ارز بر مواد اولیه و مصنوعات وارداتی، ۱۲درصد و بر برخی کالاهای دیگر مانند لوازم خانگی ۸۰درصد موثر است.

وي درباره بی‌توجهی دولت به تذکرات و تصمیمات مشترک برای کنترل بازار ارز گفت: دولت باید به قانون تمکین کند و اگر وضعیت بازار ارز با همین روند ادامه پیدا کند، مجلس از اهرم‌های دیگری همچون سؤال و استیضاح استفاده می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه برای برون‌رفت از وضعیت موجود نیازمند تصمیم آنی هستیم، گفت: دولت نباید دربرابر تصمیمات مشترک بی‌اخلاقی کند و این تصمیمات را اجرایی نکند. اسداللهی با بیان اینکه قرار است اولویت اختصاص ارز به گروه‌های دیگر با قیمت پایین توسعه پیدا کند، گفت: اتاق مبادلات ارزی به تدریج تاثیر خود را بر کاهش قیمت ارز و طلا خواهد گذاشت.

دبیرکمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: علت اصلی نوسانات بازار ارز، ناشی از عرضه نکردن ارز برای مدتی طولانی از سوی بانک مرکزی بود./س


برچسب ها: عضو ، مجمع ، نمایندگان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.