مازندران /

دوران نوجوانی بهترین فرصت برای تکامل مهارت های اجتماعی

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با تاکید بر اینکه کودکان عضوی از جامعه جهانی هستند که با توانایی های منحصر به فردشان در دنیا مشارکت می کنند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مازندران دکتر میرزایی با تاکید بر اینکه حمایت و مراقبت از کودکان وظیفه همه افراد جامعه است،و از بهترين راه‏هاى تربيت صحيح فرزند، گفتگوى صميمى با اوست و والدين نسبت به سرنوشت فرزندان خود مسئولند.افزود:

براى رشد و شخصيّت دادن به فرزندان خود، با آنان مشورت كنيد و از آنان نظر بخواهيد لذا در خانواده گفتگوى پدر با فرزندان، باید عاطفى و محترمانه باشد .

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت:كودكان بايد پاكدامنى را از محيط خانه بياموزند- بزرگترين ترس كودك اين است كه والدين او را دوست نداشته باشند و رهايش كنند بنابراين هميشه به او بگوييد كه دوستش دارید- شخصيت كودك را زير سوال نبريد بلكه رفتار او را نقد كنيد- به رفتارهاي مثبت كودكتان بيشتر از رفتارهاي منفي او توجه كنید.

، دکتر میرزایی در زمینه دوران نوجوانی توصیه کرد: دوران نوجوانی بهترین فرصت برای تکامل مهارت های اجتماعی است- نوجوان با نه گفتن به پیشنهادات غیر منطقی دیگران، زندگی زیباتر و سالم تری را تجربه می کند- حتی یکبار مصرف مواد مخدر از جمله شیشه می تواند اعتیاد آور باشد.

وی با بیان اینکه کودکان در سنین ۱ تا ۵ سالگی، روزانه حداقل به ۵ وعده غذا نیاز دارند و در صورتي كه كودك تمايل به خوردن غذاي خاصي ندارد هرگز او را مجبور به غذا خوردن نكنيد و براي غذا خوردن كودك به او جايزه ندهيد بلکه به كودك اجازه دهيد غذا خوردن را خودش تجربه كند.

گفت: بهتر است غذاي كمكي كودك براي هر وعده، تازه تهيه شود و غذاي باقيمانده کودک را بيش از يكبار داغ نكنيد زیرا ارزش غذايي آن كم مي شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران پايش رشد را بهترين وسيله براي پي بردن به كفايت تغذيه كودك وبهترين راه اطمينان يافتن از سلامت و رشد مطلوب او دانست و افزود: براي پيشگيري از اختلالات ناشي از كمبود يد از جمله اختلال در رشد مغزي و جسمي و كاهش قدرت يادگيري، بايد در برنامه غذايي روزانه از نمك يددار استفاده كنيم.

دکتر میرزایی با تاکید بر اینکه قبل از لمس نوزاد چه در بیمارستان و چه در منزل دستهاي خود را با آب و صابون بشوییداظهار داشت: حتی در صورت زایمان سزارین به محض هوشیاری ، مادر باید نوزاد را در تماس پوست به پوست با خود قرار داده و تغذیه با آغوز را شروع نمایید زیرا دادن آغوز به نوزاد در رشد و تکامل وی و محافظت در برابر عفونت ها و بسیاری از بیماری ها کمک می کند.

وی با اشاره به اینکه قنداق کردن نوزاد جلوی رشد و تکامل نوزاد را می‌گیرد، گفت: درآغوش گرفتن، لمس و تماس پوست با پوست و چشم در چشم پدر و مادر با نوزاد به رشد و تکامل نوزاد کمک می کند.

دکتر میرزایی تاکید کرد: کشیدن سرمه در چشمان نوزاد می تواند سبب آلودگی و عفونت چشمان نوزاد شود و از قرار دادن هرگونه ماده ضدعفونی کننده مانند الکل و بتادین بر روي بندناف نوزاد و نیز فشردن پستان های نوزاد و یا مالیدن هرگونه دارو یا ماده ضدعفونی بر روی آن خود داری کنید.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران اضافه کرد: لباس نوزاد باید متناسب با هوای فصل، از جنس نخ یا پنبه، ساده و آزاد باشد گفت: مادر بزرگ گرامی ، از دادن مایعاتی مانند شیرخشت و ترنجبین به نوزاد خودداری کنید.

وی تاکید کرد: در هنگام سوار شدن اتومبیل، نوزاد را در ساک یا صندلی مخصوص و در قسمت عقب اتومبیل قرار دهید و نوزاد پسر را بهتر است قبل از ترخیص از بیمارستان ختنه کرد و در صورت مشاهده علائم خطر دوره نوزادی، فورا نوزاد خود را به نزدیکترین مرکز بهداشتی درمانی یا نزد پزشک ببرید.

دکتر میرزایی دیدن جاذبه های توریستی شهر های ایران را فرصتی برای آشنا شدن کودکان با کشورشان را عنوان و تصریح کرد: بازدید از موزه ها یکی از راه های پر کردن اوقات فراغت کودکان است و بهتر است در خرید هدیه برای دوستان خود از صنایع دستی ایرانی استفاده کنید.

وی ادامه داد: فرزندان خود را از کودکی تشویق به خواندن اشعار پارسی کنید وتوانمندي هاي جسمي و ذهني هر فردي به مقدار قابل توجهي به نوع و كيفيت تغذيه او در تمام مراحل زندگي به ويژه دوران كودكي بستگي دارد.

دکتر میرزایی در خصوص تغذیه کودکان اظهار داشت: كودكان را بايد به مصرف غذاي كم نمك و كم چرب عادات داد و انواع ميوه هاي تازه و خشك و مغز دانه هاي گياهي ، ميان وعده هاي مناسبي براي كودكان است.

وی مصرف شير و لبنيات به طور روزانه را در دوران كودكي و نوجواني ضروري دانست و گفت: به غذاي كودك زير يكسال نمك اضافه نكنيد- كم خوني فقر آهن موجب اختلال در تكامل مغزي و رشد كودكان مي شود و همچنین قطره آهن را بين دو وعده شير به كودك بدهيد تا آهن آن بهتر جذب شود و بعد از قطره آهن به كودك آب ميوه و يا ميوه بدهيد تا آهن آن بهتر جذب شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه دادن استراحت قبل از خوردن غذا و زمان ثابت مصرف غذا براي كودكان اهميت خاصي دارد افزود: نداشتن تحرك كافي، خواب كافي و وجود بيماري مي تواند عامل نخوردن مداوم غذا توسط كودك باشد.

وی با اشاره به سخن حضرت اميرالمومنين(ع) که فرمود: قلب كودك نارس همانند زمين كاشته نشده، آماده پذيرش هر بذري است كه در آن پاشيده شودگفت: رسول اكرم مي‌فرمايند: اگر كسي داراي طفل خردسالي است بايد با او در بازیهای كودكانه و حالت بچه‌گانه همكاري نمايد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازنردان تصریح کرد: بیشتر مسیرهای عصبی مغز که برای یادگیری و عملکرد متعادل فرد مورد نیاز است، از زمان جنینی تا سه سالگی، ساخته شده و کامل می شوند و در شيرخواران محروم از شيرمادر در۶ ماه اول ، خطر ابتلاء به اسهال۱۵ برابر و مرگ ناشي از آن ۲۵ برابر بيشتر از شيرمادرخواران است

دکتر میرزایی خاطرنشان ساخت: شيرمادر به تنهايي تمام نيازهاي شيرخوار را در۶ ماه اول تامين مي كند و پس از آن بايد همراه با غذاهاي كمكي تا پايان ۲ سالگي يا بيشتر ادامه يابد لذا مادراني كه شير مي دهند از سلامت جسمي و عاطفي رواني بهتري برخوردارند و از ابتلاء آنان به سرطان پستان و تخمدان و پوكي استخوان پيشگيري مي شود

وی به فرمایشات پیامبر و ایمه اطهار در خصوص رفتار با کودکان اشاره و بیان داشت:

-به فرزندان خود احترام بگذارید و آنان را نیکو تربیت نمایید. پيامبراكرم(ص)

-حق فرزند بر والد این است که اسم نیکو برای او انتخاب کند، و نیکو تربیتیش نماید، و قرآن را به او بیاموزد.(امام علي (ع)

- به شخصیت فرزندان خود ارج نهید و آداب و آیین رفتار خویش را نیکو ودرست گردانیدتامشمول آمرزش خدا شوید. پيامبراكرم(ص)/س

برچسب ها: مشارکت ، نوجوان ، جهانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.