در پیام وزیر بهداشت عنوان شد؛

از تولیدات تجهیزات پزشکی داخلی مانند دارو حمایت می کنیم

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خطاب به نخستین نشست دست اندرکاران تولیدات ملی دندانپزشکی پیامی صادر کرد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران حاضر در محل ؛متن پیام دکتر مرضیه وحید دستجردی به شرح زیر است:

بسم‌ا... الرحمن الرحيم

با صلوات و درود فراوان به محضر مقدس پيامبر اعظم (ص) و اهل بيت پاك و گرامي ايشان عليهم‌السلام اجمعين و با آرزوي تعجيل در امر فرج حضرت منجي عالم بشريت (ارواحنافداه) و با سلام خدمت همه حضار گرامي، شركت‌هاي توليدي دندانپزشكي، رؤساي مراكز تحقيقاتي نمايندگان محترم دندانپزشك مجلس شوراي اسلامي، رؤساي انجمن‌هاي علمي دندانپزشكي و اساتيد محترم دانشگاه، رؤساي محترم دانشكده‌هاي دندانپزشكي و بالاخره همكاران ستادي و معاونين محترم وزارتخانه و بويژه مهمان عزيزمان از وزارت صنعت معدن و تجارت جناب آقاي مهندس صالحي‌نيا.


متأسفانه امروز توفيق حضور و مذاكره با جمع شما بزرگواران در اين نشست بسيار مهم برايم حاصل نشد ولي به اعتقاد من با عنايت به فرمايشات مقام معظم رهبري درخصوص سال 1391 و تأكيد معظم له در ملاقات هيئت وزيران در هفته دولت به توانمندسازي بخش خصوصي و به ويژه توجه به فرصتي که در كشور ايجاد شده، تا همه ما نگاه عميق‌تري به جايگاه ويژه توليد ملي داشته باشيم، امروز تحقق عملي شعار «توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني» به عهده تك تك ماست و اين امر تحقق نخواهد مگر اينكه همراه با يك فرهنگ‌سازي باشد.


همه ما با توجه به ظرفيت‌ها توانمندي‌ها و اختياراتي كه به تناسب موقعيتمان داريم را بايد بكار بنديم تا ياز مصرف كشور – اين حداقل تعهدمان- را تأمين كنيم. بدين معني كه از يك طرف تشويق و زمينه‌سازي براي توليد و رفع موانع آن و از طرف ديگر ارتقای كمي و كيفي توليد را مد نظر قرار دهیم. بدون شك اين دو بال پرواز توليد ملي است كه اساس فرهنگ‌سازي در كشور خواهد شد. اين هم باور است و هم عمل بر مبناي آن باور.


توليد كيفي و پشتيباني پس از فروش (PMS)‌ نكات بسيار مهمي هستند كه در بدو کار موجب فرهنگ‌سازي و سپس زمينه كنترل واردات بي‌رويه از خارج مي‌شوند. اعتقاد ما براين است كه همانطور كه در بخش دارو عمل شده و واردات هدفمند شده و به ورود مواد اوليه منحصر شده است، آنهم با يك استراتژي و برنامه‌ريزي به سمت خودكفايي، بايد هماهنگي‌هاي لازم و با مديريت صحيح با مراكز تحقيقاتي و معاونت تحقيقات و فن‌آوري وزارتخانه انجام شود تا محصول كيفي به بازار عرضه شود. و اين تازه قدم اول است دوستان امروز در دنيا و منطقه و به ويژه كشورهاي اسلامي و كشورهاي همسايه ما اتفاق مهمي افتاده و جمهوري اسلامي ايران بيش از پيش مورد عنايت ويژه ملت‌ها و كشورها و حتي كشورهاي غيرمسلمان قرار گرفته است.


يكي از زمينه‌هاي اين عنايت اقبال كشورها به توليد و محصولات ايراني و توسعه روابط سالم اقتصادي با جمهوري اسلامي ايران است.

تهديدها بار ديگر فرصت‌هاي جديدي را در زمينه اقتصادي پيش روي كارآفرينان و صاحبان فكر در زمينه توليد قرار داده است. اگرچه در همين شرايط برخي از شركت‌ها صادرات به اروپا و ساير كشورها دارند ولي اين به همه شركتها و آنهم در سطح بالا و قوي بايد تسري پيدا كند. همكاران من در حوزه سازمان غذا و دارو و اداره كل تجهيزات پزشكي عليرغم عِده و عُده كمي كه دارند تلاش بسياري مي‌كنند، ولي همانطور كه مقام عظماي ولايت فرمودند اگر قصد ما توانمندسازي بخش خصوصي باشد بايد زمينه‌اي فراهم شود كه بخش خصوصي صرفه اقتصادي توليد و صادرات را در كفه سنگين ترازوي سرمايه‌گذداري ببيند نه در كفه سبك آن.


البته لازم است كه در زميه تبليغات اقدامات و روش‌هاي علمي توسط شركت‌ها صورت پذيرد. مساعدت و همكاري وزارتين صنعت معدن و تجارت و بهداشت، درمان و آموزش پزشكي براي برگزاري نمايشگاه‌ها و جشنواره‌هاي تخصصي و تشويق‌ها و حمايت‌هاي لازم جهت حضور فعال شركت‌هاي توليدي در نمايشگاه‌هاي خارجي امروز بيش از هميشه ضروري است.


كنگره‌هاي علمي داخل كشور در برگزاري نمايشگاه با اجراي سياست‌هاي حمايتي دقيق و صحيح نقش بسيار مهمي در اين فرهنگ‌سازي بين دست‌اندركاران حرف دندانپزشكي و رقباي خارجي آنها دارند. لذا همه ما بدون استثناء در اين فرهنگ‌سازي نقش داريم كه بايد ايفا كنيم.

اين بخش از سياست‌هاي وزارت بهداشت در ارتقای جايگاه مهم دندانپزشكي (اعم از صاحبان حرف مربوطه و بيماران و توليدكنندگان) است تا يكي از پايه‌هاي مهم استقلال كشور كه تقويت بنيه اقتصادي است استحكام يابد. نتيجه اين تلاش‌ها امكان‌پذير شدن دستيابي توده مردم شهري و روستايي به خدمات بهداشتي و درماني دندانپزشكي خواهد بود.


من اميدوارم اين نشست ارزشمند مقدمه و بازبيني باشد براي اهتمام جدي همگان براي حمايت و ارتقای توليد ملي، لذا اين گام مقدس را كه با هم برداشته‌ايم مي ستايم و از حضرت حق تعالي توفيق خدمت در نظام مقدس جمهوري اسلامي كه ثمره تلاش‌ها و ايثارگري همه علما، صلحا و شهدا است خواستارم. والسلام عليكم و رحمه‌ا... بركاته./ع2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار