خوزستان/

بیماران دیابتی باید از حذف وعده های غذایی اجتناب كنند

رییس مركز تحقیقات دیابت خوزستان گفت: حذف هریك از وعده های غذایی و حتی میان وعده ها با توجیه بالا بودن قند خون، بزرگ ترین اشتباه یك بیمار دیابتی است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران خوزستان ،شهبازیان دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهارداشت: به منظور جلوگیری از افت قند خون این بیماران غذای خود را باید قبل از انجام ورزش های سنگین و یا متوسط (ورزش به مدت دو ساعت یا بیشتر) مصرف كنند و یا اگر دارو یا انسولین استفاده می كنند باید میزان آن را كاهش دهند تا دچار افت قند خون نشوند.

وی افزود: بیمار دیابتی كه داروی پایین آورنده قندخون یا انسولین استفاده می كند باید وعده های غذایی اش كامل و منظم باشد.

شهبازیان ادامه داد: استفاده نكردن از غذاهای پرچرب و سرخ كردنی می تواند به درمان و جلوگیری از پیشرفت بیماری دیابت كمك كند.

رییس مركز تحقیقات دیابت استان خوزستان تصریح كرد: حذف وعده های غذایی و حتی میان وعده ها و یا نامنظم بودن آنها خطرناك است و در بسیاری از مواقع عامل افت قند خون است زیرا به طور اصولی این نوبت های غذایی برای جلوگیری از افت قند خون این بیماران تجویز می شود.

وی توصیه كرد: در روزهایی كه این بیماران ورزش و یا فعالیت سنگین انجام می دهند باید غذا و میان وعده های خود را افزایش دهند تا جلوی افت قند خون گرفته شود.

شهبازیان به مهم ترین علائمی كه در هنگام افت قند خون پدید می آیند اشاره كرد و گفت: درچنین شرایطی بیمار در ابتدا دچار تعریق، تپش قلب، لرزش در اندام ها و احساس گرسنگی می كند كه این علائم به صورت حاد و حملات تند شروع می شوند و آهسته آهسته شدت می یابند و اگر بیمار در همان لحظه مصرف مواد غذایی و شیرین را شروع نكند مشكلات دیگری مانند سرگیجه و تاری دید بوجود می آید زیرا گلوكز و قند به مغز نمی رسد درنتیجه مغز نمی تواند فعالیت های عادی خود را انجام دهد.

رییس مركز تحقیقات دیابت خوزستان اضافه كرد: رسیدن قند خون به زیر 45 باعث اختلال در عملكرد مغز شده و در نتیجه منجر به اختلال در دید و هوشیاری، سرگیجه، تشنج و در ادامه كاهش شدید هوشیاری و در نهایت رفتن بیمار به كما خواهد شد اما اگر بیمار در همان لحظات ابتدایی با مشاهده اولین علائم آنها را مهم دانسته و مصرف مواد غذایی شیرین و قندی را در دستور كار خود قرار دهد این علائم پیشرفت نخواهد كرد.

وی با اشاره به اینكه اشتباه اكثر بیماران این است كه با مشاهده این علائم مصرف مواد غذایی شیرین را به وقت دیگری موكول می كنند گفت: این كار بسیار خطرناك است زیرا بعد از بروز این علائم بیمار فرصت زیادی ندارد و قند خون به سرعت كاهش یافته و عوارض حاد بیشتری بوجود خواهد آمد.

شهبازیان توصیه كرد كه این بیماران همیشه چند دانه شكلات یا قند، خرما و یا میوه شیرین مانند یك عدد سیب یا پرتقال همراه داشته باشند كه در لحظه مورد نیاز بلافاصله مصرف كنند.انتظار این است كه در مدت پنج دقیقه حال این بیماران خوب شود ولی اگر چنین نشد هر 5 دقیقه یك بار این كار را تا بهبودی كامل تكرار كنند. /ب
برچسب ها: دیابتی ، حذف ، غذایی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.