اراک/

خوراک فرنگی به جای غذای سنتی/ تغییر ذائقه یا تهاجم فرهنگی

وقتی که آبگوشت و کله پاچه از سفره ایرانی قهر کرد

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک، این روزها در خیابان تا چشم کارمی کند پر است از رستوران های عرضه غذاهای آماده و دیگر کمتر کسی پیدا می شود تا فریاد غذای سنتی و زندگی سالم را بشنود.
شاید در حال حاضر نه تنها در ایران بلکه در تمام کشورها دنیا میزان مصرف غذاها آماده بالا باشد اما نباید فراموش کرد که اکثر گردشگران و مسافرانی که از کشورها دنیا به ایران سفر می کنند با خوردن غذاها اصیل ایرانی شیفته و مجذوب این نوع غذاها می شوند اما با این وجود چه چیزی سبب شده که کودکان و جوانان ایرانی بیش تر به فست فود گرایش یابند؟
چه بسا امروز غذاهایی که سریع طبخ شده و به اصطلاح با نام فست فود خوانده می شود باعث شده که دیگر همه دور هم و بر سر یک سفره نباشند اصلا خودمانیم، انگار آبگوشت و کله پاچه نقششان این بود که پیوند خانواده های ایرانی را محکم تر کند.
آن روزها سفره غذای سنتی که پهن می شد همه در کنار هم می نشستند تا با خوردن غذای لذیذ تا یک هفته مزه غذای خوشمزه در زیر دندانشان باشد ولی چه شد که ناگهان این غذاها با ما قهر کردند.
آنان که دوست داشتند بازار غذاهای فست فود داغ شود با تبلیغ پیتزا علیه غذاهای سنتی خواستند به مقابله با غذاهای سنتی و اصیل ایرانی بپردازند در نهایت موفق شدند و توانستند رسم سفره انداختن، دور هم نشستن، یکدلی و صفا و صمیمیت را کم رنگ کنند.
روزی که پیتزا جای دست پخت مادر را می گیرد
امروز دیگر از آبگوشت های پر گوجه وچرب وچیلی و از آن یک رنگی و صفا خبری نیست. با پیشرفت تکنولوژی و ماشینی شدن زندگی مادرها دیگر مانند مادربزرگ های دوران قدیم از کله سحر برای بارگذاشتن غذا از خواب ناز بیدار نمی شوند./س
برچسب ها: خوراک ، فرنگی ، غذای سنتی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.