دبير انجمن روانپزشکان ايران:

25 درصد ايرانيان دچار اختلالات روانپزشكي هستند

دبير انجمن روانپزشکان ايران با اعلام اينکه 22 تا 25 مردم از مردم کشور در طول مدت زندگي دچار يکي از انواع اختلالات روانپزشکي مي شوند، اظهارداشت: در حال حاضر با کمبود 8 هزار روانپزشک در کشور مواجه ايم.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ دکتر پرويز مظاهريدر نشست خبري بيست و نهمين همايش روانپزشکان ايران  افزود: يکي از مشکلات ما نداشتن اورژانس روانپزشکي است. به طوريکه وقتي بيماري دچار پرخاشگري و تهاجم مي شود، نمي دانيم چگونه با او برخورد کنيم تا مانع از بروز آسيب به او يا ديگران شويم.
 
وي با اعلام اينکه وقتي بيمار از خود بي خود مي شود و رفتارهايي انجام مي دهد که مغاير شرايط اجتماعي جامعه است، گفت: به ندرت ديده ام اورژانس ما نحوه برخورد با بيمار رواني را آموزش ديده باشند.
 
دبير اجرايي بيست و نهمين همايش روانپزشکان ايران در ادامه با تاکيد بر اهميت سلامت روان افراد جامعه و مشکلاتي که اختلالات روانپزشکي مي تواند در جامعه ايجاد کند، افزود: متاسفانه امکانات و اعتباراتي که در وزارت بهداشت براي اين موضوع در نظر گرفته مي شود، کافي نيست.
 
 مظاهري با اشاره به جلسه اي که چند سال قبل با وزير وقت بهداشت در مورد ايجاد معاونت سلامت روان در وزارت بهداشت داشته اند، گفت: انجمن روانپزشکان ايران بارها اعلام آمادگي کرده است که اورژانس کشور را آموزش دهد.
 
وي از بروز اختلال بيش فعالي در بزرگسالي خبر داد و افزود: برخي فکر مي کنند که اين اختلال فقط مربوط به کودکان است در حالي که 50 تا 70 درصد اختلالات بيش فعالي از دوران کودکي به نوجواني منتقل مي شود و 50 درصد از اين اختلالات نيز به دوره بزرگسالي مي رسد.
 
وي در ادامه به آمار روانپزشکان ايران اشاره کرد و گفت: در حال حاضر با کمبود روانپزشک در کشور مواجه ايم. به طوريکه براي رفع اين کمبود مي بايست حداقل 8 هزار روانپزشک به جمع حدود 2 روانپزشک موجود در جامعه افزوده شود تا بتوان نيازهاي بيماران رواني را پاسخگو بود.
 
دبير انجمن روانپزشکان ايران همچنين از توزيع نابرابر روانپزشک در کشور گلايه کرد و افزود: هم اکنون در شهرهاي کوچک با کمبود روانپزشک مواجه ايم و در برخي از شهرها اصلا روانپزشک نداريم.
 
وي با اشاره به برخي اظهارنظرها و مکاتباتي که با وزارت بهداشت در مورد جايگاه روانپزشکان در کشور صورت گرفته است، گفت: بر اساس قانون، تنها کساني مي توانند در امر درمان بيماران رواني دخالت کنند که دوره هاي خاص را فرا گرفته باشند و اين افراد فقط شامل روانپزشکان شده و روان شناسان باليني نيز مي توانند در تيم درمان تحت سرپرستي روانپزشک فعاليت کنند.
 
مظاهري با اعلام اينکه روان شناسان فقط مطالب را تئوري فرا گرفته اند و هيچ بيماري را نديده اند، افزود: درمان اختلالات روانپزشکي وظيفه روانپزشک و تيم درمان تحت نظر اوست.
 
دبير انجمن روانپزشکان ايران در ادامه به موضوع "انگ" در جامعه اشاره کرد و گفت: بيمار رواني کلمه بدي نيست که از آن گريزان باشيم.
 
وي با اعلام اينکه هم اکنون ظرفيت جامعه براي پذيرش بيماران رواني نسبت به 20 سال قبل خيلي بهتر شده است، ادامه داد: خوشبختانه در حال حاضر مردم با فراغ بال به مطب روانپزشکان مراجعه مي کنند و شرايط جامعه بهتر شده است.
 
مظاهري همچنين از بيمه ها به علت عدم قبول خدمات روانپزشکي انتقاد کرد و گفت: اغلب بيمه ها از پذيرش بيماران رواني در بيمارستانها خودداري مي کنند. اين وضعيت باعث مي شود مردم براي درمان اختلالات روانپزشک دير مراجعه کنند که اين وضعيت اثرات نامطلوبي بر سلامت روان جامعه دارد.
 
وي تاکيد کرد: وضعيت بيمه براي بيماران رواني در کشور مطلوب نيست زيرا بيمار رواني براي بيمارستان منبع درآمد محسوب نمي شود. از همين رو تختهاي بيمارستاني را به ساير بيماران اختصاص مي دهند./ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار