صبح امروز

اولین کنگره زنان قربانی ترور برگزار شد

اولین کنگره زنان قربانی ترور با هدف ایجاد زمینه آشنایی بیشتر خانواده‌های قربانیان ترور کشور با یکدیگر و تنظیم راهبردی مشترک در زمینه مبارزه با تروریسم، صبح امروز در مشهد برگزار شد.

به گزارش حوزه سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، اولين کنگره زنان قربانی ترور با هدف ایجاد زمینه آشنایی بیشتر خانواده‌های قربانیان ترور کشور با یکدیگر و تنظیم راهبردی مشترک در زمینه مبارزه با تروریسم و پرهیز از استفاده ابزاری از مفاهیم بشردوستانه در سالن همایش‌های صدا و سیما مشهد(صبا) برگزار شد.

در این مراسم که به همت کنگره‌ی بزرگداشت ۷۰۰۰ شهید زن برگزار شد، از مقام والای شهدای زن به خصوص شهدای زن ترور تجلیل شد.

در ابتدای این مراسم، مینو اصلانی رئیس جامعه بسیج زنان پس از خوش‌آمد گویی به حضار گزارشی از روند کنگره‌ی ۷۰۰۰ شهید زن بیان داشت. پس از سخنان وي نمایشی با موضوع شهادت شهید «ناهید فاتحی کرجو» در سمیه کردستان به نمایش در آمد.

مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران که به عنوان مهمان در این مراسم حضور داشت طی سخنانی به دلایل انجام ترور در کشور، از اول انقلاب به دست استکبار جهانی پرداخت.

وی بیان داشت: انقلاب اسلامی ایران فصل نوینی از تفکر را در جهان پایه‌گذاری کرد. در شرایط آن زمان که ایدئولوژی مدیریتی دولت‌ها و انقلابی ملت‌ها برخاسته از مارکسیسم یا کاپیتالیزم بود، تفکر برخواسته از اسلام انقلابی، خطر جدی برای هر دو قدرت شرق و غرب بود؛ از این رو هر دو قدرت بلوک شرق و غرب به دنبال ضربه زدن به انقلاب نوپای ایران بودند، که نتایج آن را در حوادث اول انقلاب شاهد بودیم. کمونیست‌ها شورش‌های کارگری را سازماندهی می‌کردند و آمریکایی‌ها حامی شورش‌ها قومی و نژادی در نقاط مختلف ایران بودند.

چمران افزود: در کنار این فشارها، استکبار جهانی با انجام ترور شخصیت‌ها درصدد فشار بیش‌تر بر ملت مسلمان ما بود که اولین شهید ترور انقلاب «سرلشکر قرنی» بود و پس از این شهید بزگوار شهید مطهری و پس از آن بقیه‌ی شخصیت‌ها.

وی عنوان داشت: ترور سبب می‌شود که فضای جامعه امنیتی شود که این باعث سلب آرامش روانی و فیزیکی افراد جامعه شده و به جهت نبود امنیت، شخصیت‌ها کمتر می‌توانند در میان مردم حضور داشته باشند که همه‌ی اینها برای دشمن مفید است.

چمران اظهار داشت: پس از مدتی شاهد بودیم که ترورهای هدفمند به ترورهای کور تبدیل شد که نمونه آن حادثه تروریستی چند روز پیش چابهار بود که عامل تروریستی آن حتی نمی‌دانست برای چه چیزی اقدام به این عملیات می‌کند. البته باید توجه داشت که این‌ گونه ترورها مختص ایران نبوده و در نقاط دیگر همچون لبنان و عراق نیز در چند روز گذشته شاهد آن بوده‌ایم و جرم تمامی افراد کشته شده در این عملیات‌های غیرانسانی پایبندی به اعتقاداتشان بوده است.

چمران افزود: در این میان بسیاری از بانوان عزیر کشور ما نیز به دلیل اعتقادات و مبارزاتی که داشتند هدف ترور قرار گرفتند که تعداد آنها به ۱۱۰ نفر می‌رسد و این نشان می‌دهد انقلاب ما مرد و زن نمی‌شناسد و این برای ما ارزشمند است.

وی خاطر نشان کرد: دیدیم در عاشورای سال ۵۷ نیمی از جمعیت زنان بودند و حضرت امام(ره) فرمودند اگر زنان نبودند انقلاب ما به پیروزی نمی‌رسید. در جنگ تحمیلی نیز شاهد بودیم که بانوان در پشت جبهه‌ها پشتیبان رزمندگان بودند.

چمران ادامه داد: نتیجه اینکه دشمن از این انقلاب هراس داشته و دارد، به دلیل اینکه انقلاب اسلامی به انسان اهمیت می‌دهد، نه به انسان سرمایه‌دار که غرب برای آن اهمیت قائل است و یا کمونیست‌ها که می‌گفتند ما به جامعه اهمیت می‌دهیم حتی اگر لازم باشد انسان را نیز برای آن قربانی می‌کنیم. اسلام می‌گوید هر انسانی ارزشمند است و هم او باید برای اصلاح جامعه تلاش کند و هم جامعه درصدد اصلاح انسان باشد، که این تفکر هم برای غرب و هم برای شرق خطرناک است.

وی در انتهای سخنانش بیان داشت: آنچه که امروز به عنوان حقوق بشر و انرژی هسته‌ای جهت فشار به ایران اسلامی وارد می‌شود بهانه‌ای بیش نیست و شهدای عزیز ما نیز در همین راه به شهادت رسیده‌اند. و هم اکنون نیز چنین است و تا زمانی که این روحیه را داشته باشیم می‌توانیم به جلو حرکت کنیم و استکبار از ما بهراسد چون سلاح شهادت از هر سلاحی بُرنده تر است. اینکه می‌بینیم فشار‌های دولت‌های استکباری به ما بیشتر شده است از آن جهت است تا الگوی انقلاب اسلامی که الهام بخش انقلاب‌های کشورهای منطقه است دچار تزلزل شود تا از به ثمر رسیدن بیداری مردم منطقه جلوگیری شود.

چمران سخنان خود را با قطعه زیبایی از نوشته‌های شهید دکتر چمران به پایان رساند.

در ادامه‌ی این مراسم مجتبی فولادی دو قطعه موسیقی با مضامین شهدای زن ترور و وطن اجرا کرد و پس از آن گلدسته شعری را به شهدا تقدیم داشت.

ادامه مراسم با حضور آیت الله علم الهدی امام جمعه مشهد مقدس همراه بود. وي طی سخنانی به بیان جایگاه زن در عرصه‌ی فعالیت‌های سیاسی اجتماعی پرداختند.

وي در ابتدای سخنان خود با گرامی داشت یاد و خاطره خواهران حماسه آفرین در عرصه شهادت و قبول مسئولیت، آنها را وارثان حضرت صدیقه کبری(سلام‌الله‌علیها) دانست.

آیت الله علم الهدی در ادامه افزود: جریان ترور در تاریخ ۳۳ انقلاب اسلامی تابلویی رنگین و تمام نما است که این انقلاب را به ثبت رسانده است، و شهیدان مظلوم ترور سند عدم وابستگی این انقلاب را به امام زمان تقذیم کردند. آنچه که امروز شاهد آن هستیم این است که منافقینی که زمانی بهانه‌ی آنها برای مبارزه مسلحانه و ترور مبارزه با امپرالیزم بود، امروز به یک روسپی بی‌خانمان امپریالیزم تبدیل شده است و آنچه نصیب شهدای ما شد سعادت یوده و است و حقارت را نصیب منافقین روسپی غرب و آمریکا کرده است.

وي در ادامه به طرح مبحثی در زمینه حضور زنان در عرصه‌های اجتماعی و سیاسی پرداخت و بیان داشت: آنچه می‌خواهم بیان کنم این است که آیا عرصه شهادت در اسلام برای بانوان مفتوح است یا نه؟ اصولا دیدگاه اسلام نسبت به زن این نیست که زن در عرصه‌ی شایستگی باید کار مردان را انجام دهد. برای ما افتخار نیست که زنان کار مردان را انجام دهند بلکه افتخار آفریدن و پرورش مرد توسط زن است. زن و مرد در ساختار انسانیت با یگدیگر برابرند، اما در عرصه‌ی اجتماع دارای نقش متفاوت هستند که بر اساس هدف خلقت و آفرینش آنها قرار گرفته است. بر حسب رسالتی که در خلقت بر عهده زن گذاشته است، ابزار و لوازمی به او داده شده و بر مبنای همان حقوقی برای او مشخص شده است. اینکه بخواهیم مرد را جای زن بگذاریم و یا به عکس، هدفی بر خلاف هدف خلقت است. همان گونه که بر اساس آیات اگر مردی کار زنانه انجام دهد افتخار نیست، اگر یک زن نیز کار مردانه انجام دهد برای او افتخار نیست. نتیجه اینکه در تمامی عرصه‌ها چه اجتماعی و چه سیاسی چه سایر عرصه‌ها زن باید وظایف خود را انجام دهد  و برخی کارها و موقعیت‌ها است که فقط از عهده زن بر می‌آید. به عنوان مثال می بینیم که پس از رحلت پیامبر، شرایط برای حضور مردان در عرصه سیاسی فراهم نبود  و در چنین شرایطی حضرت زهرا (سلام الله علیها) نقش‌آفرینی کردند، و یا پس از حادثه عاشورا این حضرت زینب (سلام الله علیها) است که خطبه می‌خواند و امام زمان که امام زین العابدین(علیه السلام) باشند، سکوت می‌کنند.

آیت الله علم الهدی ادامه داد: اگر بررسی صورت گیرد می‌بینیم خواهرانی که در جهت منویات انقلاب به شهادت رسیدند، درست در زمان اثرگذاری این اتفاق افتاده است. به طور مثال درکشتار حجاج  سال ۶۶ اگر زنان به شهادت نمی‌رسیدند صدای مظلومیت این شهدا به این اندازه رسا نمی‌بود و یا در جنایات منافقین اگر خواهران ما به شهادت نمی‌رسیدند، حرکت‌های منافقانه و شیطانی آنها به عنوان یک جنایت گذاشته نمی‌شد.

وي در انتها بیان داشت: در اسلام عرصه جهاد برای زنان همانند مردان مفتوح است، اما خواهران ما باید بدانند حضور در تمامی عرصه‌ها باید متناسب با ویژگی‌های آنان باشد، نه اینکه کار مردانه کنند.

در پایان این مراسم، اخوان رئیس بسیج حقوقدانان کشور بیانیه‌ی پایانی این بزرگداشت را قرائت کرد.

انتهاي پيام/ش3


برچسب ها: ترور ، زنان ، مشهد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار