اعمال تعرفه جديد گاز خانگي براساس شرايط اقليمي و منطقه‌اي/ قيمت گاز افزايش پيدا نمي‌کند

تعرفه جديد گاز مشتريان خانگي از اول آبان ماه مطابق با الگوهاي زمستاني محاسبه مي‌شود ضمن آنکه براساس آخرين تصميم گيري ستاد هدفمندسازي يارانه‌ها قيمت گاز در زمستان گران نمي‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، آخرين تصميم گيري‌هاي انجام شده براي محاسبه گاز بهاي بخش خانگي در زمستان نشان مي‌دهد که ستاد هدفمندسازي يارانه‌ها تصميمي مبني بر افزايش قيمت گاز بخش خانگي براي زمستان مطرح نکرده است.

براساس اين گزارش متوسط قيمت گاز خانگي به ازاي هر مترمکعب 70 تومان تعيين شده است ضمن آنکه محاسبه قيمت گاز مشترکان خانگي در دوره زمستاني نسبت به سال گذشته هيچگونه تغييري نکرده است.

همچنين براي دوره زمستاني سالجاري تعداد اقليم‌هاي هواشناسي مشترکان گاز خانگي در سطح 4 اقليم تثبيت شده و براساس فرمول قيمت گذاري گاز خانگي پس از اجراي فاز اول قانون هدفمندسازي يارانه، 12 ماهه سال به دو بخش 7 ماهه و 5 ماهه پاياني سال تقسيم بندي شده است که الگوهاي مصرف اين حامل انرژي در هر يک از اين دوره زماني تفاوت‌هايي با يکديگر دارند.

طبق اعلام شرکت ملي گاز ايران، تعرفه گاز زمستاني مشترکان خانگي از ابتداي آبان ماه اعمال شده است، محل سکونت مشترکان از نظر آب و هوايي به 4 اقليم تقسيم بندي شده و 12 دامه مصرف گاز هم در اين بخش مطابق با نوع اقليم تعريف و اعمال شده است.

طبق اين گزارش، با توجه به اجراي سياست شهرستاني- منطقه اي در محاسبه گاز بهاي مشترکان بخش خانگي متوسط مصرف گاز طبيعي در بيش از 360 شهر ايران مطابق با 4 اقليم آب و هوايي تعيين شده که براين اساس شهرهاي سردسير مجاز به مصرف گاز بيشتري نسبت به شهرهاي گرمسيري هستند.

با توجه به اينکه براي زمستان سالجاري تعرفه محاسبه گاز بهاي مشترکان خانگي تغييري پيدا نکرده است و محاسبه قيمت گاز به ترتيب براي پله اول تا دوازدهم به ازاي هر مترمکعب به ترتيب 30، 50، 70، 90، 110، 160، 190، 220، 250، 280، 320 و 350 تومان محاسبه خواهد شد.

در ادامه اين گزارش معاون وزير نفت در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، با بيان اين مطلب که تعرفه گاز در سالجاري به هيچ وجه افزايش پيدا نخواهد کرد افزود: تاکنون تصميم گيري براي افزايش تعرفه گاز صورت نگرفته همچنين ستاد هدفمندسازي يارانه‌ها هيچگونه بحثي مبني بر افزايش قيمت گاز مطرح نکرده است از اين رو قيمت گاز براي امسال ثابت است و مانند تعرفه سال هاي 89 و 90 محاسبه خواهد شد.

مديرعامل شرکت ملي گاز ايران از مشترکان بخش خانگي تجاري و صنايع غيرعمده درخواست کرد که همزمان با ورود فصل سرما مشترکان بايد با اجراي طرح هاي بهينه سازي و رعايت الگوي مصرف زمينه کاهش مصرف، صرفه جويي و به تبع آن کاهش بار مالي قبوض را فراهم کنند.

وي خاطرنشان کرد: تعرفه گاز بهاي مشترکان به صورت پلکاني محاسبه مي شود و تعيين گاز بهاي مشترکان به صورت تصاعدي محاسبه نخواهد شد./س
برچسب ها: تعرفه ، اقلیمی ، منطقه ای ، گاز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار