شفق قطبی در ستارگان !

شفق قطبی از جمله پدیده های زیبای لایه های بالای جو زمین است. پدیده ای مشابه با آنچه که در غول سیاره منظومه شمسی؛ یعنی مشتری و حتی ستارگان کوچک دیده می شود.

به گزارش خبرنگار دانش های روز باشگاه خبرنگاران؛ پدیده شفق قطبی زمانی رخ می دهد که میدان مغناطیسی زمین توسط ذرات باردار خورشید درگیر شود. این پدیده بسیار زیبا در مناطق قطبی زمین (عرضهای جغرافیایی 66.5 تا 90 درجه) دیده می شود. الکترون و ذارت باردار رانده شده توسط بادهای خورشیدی و واکنش این ذرات با میدان مغناطیسی زمین مناظر شگفت انگیزی را بوجود می آورد.

اما این پدیده فقط مختص زمین نیست. شفق قطبی در سیارات مشتری و زحل هم اتفاق می افتد. این سیارات میدان مغناطیسی بسیار قوی ای در بین سیارات منظومه شمسی دارند.


 

پدیده شفق قطبی در قطب شمال و جنوب سیاره مشتری، این سیاره میدان مغناطیسی قوی ای دارد.

به تازگی یک تیم بین المللی از اخترشناسان اعلام کردند که پدیده شفق قطبی را این بار بر روی ستاره ای پیدا کرده اند. این گروه که به سرپرستی Jonathan Nichols و از دانشگاه Leicester نشان دادند که ستارگان فوق سرد و کوچک نیز شفق قطبی دارند. این ستارگان خیلی کوچکتر و سردتر از خورشید ما هستند و همچون مشتری و زحل می مانند.(به این ستارگان کوتوله قهوه ای گفته می شود و نور کمی ایجاد میکنند. چون دمای هسته آنها به قدر کافی بالا نیست تا واکنش های هسته ای انجام شود)

این ستارگان کم جرم فقط یک درصد درخشندگی خورشید ما را دارند و در مقایسه با دمای سطحی خورشید بسیار سردترند.

با وجود اینکه این نوع ستارگان کوچکند، اما می توانند یک میدان مغناطیسی 10 هزار بار قوی تر از زمین تولید کنند. این امر بسیار در ایجاد شفق قطبی حائز اهمیت است. دانشمندان این پدیده را بطور مستقیم رصد نکرده اند و با آشکار ساختن امواج رادیویی گسیل شده از سوی این ستارگان به وجود این پدیده در ستارگان کوچک پی برده اند./ح

برچسب ها: شفق ، قطب ، زمین ، ستاره
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار