چرا تا به امروز فکری برای رفع این نقص بزرگ نشده و چرا روند رو به رشد موارد سرقت و تجاوز با استفاده از شیوه یاد شده، مسوولین را به فکر وا نداشته است تا با اصلاح شیوه قرائت کنتورها، راه را بر سوءاستفاده گران بسته و . ..

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، بکارگیری هویت جعلی و سوءاستفاده از عنوان مامور اداره برق، آب و گاز برای کلاهبرداری و سرکیسه کردن مردم در چند سال اخیر رشد رو به افزایشی داشته است. همین تیر ماه سال جاری بود که شاهد اعدام یکی از همین افراد بودیم که با استفاده از پوشش مامور آب و برق وارد خانه های مردم شده و چند زن را مورد آزار و اذیت قرار داده بود.

کمی قبل تر نیز افرادی با جعل و سوءاستفاده از عنوان مامور برق، با مراجعه به مغازه ها و منازل مردم وانمود می کردند که برای قطع برق به دلیل بدهی آمده اند و در قبال قطع نکردن برق، مبلغی را مطالبه می نمودند. موارد مشابه از این دست فراوان بوده و اخبار آن نیز در رسانه ها منتشر شده است و البته موارد فراوان دیگری نیز وجود دارد که کلاهبرداران یا سارقین هنوز دستگیر نشده اند و توانسته اند پس از سرقت و یا تجاوز به مال و ناموس مردم از دست قانون بگريزند.


در شرایط امروز جامعه که به خانواده ها توصیه می شود انواع پیشگیری و مراقبت های لازم برای جلوگیری از سوءاستفاده های احتمالی را بکار بگیرند، شیوه فعلی قرائت کنتور آب، برق و گاز زمینه ای را فراهم کرده است تا دست سوءاستفاده کنندگان برای ورود به منازل و حریم خصوصی مردم باز باشد. کمی خنده دار است که ساکنین یک خانه برای حفظ امنیت، آسایش و آرامش خود، انواع و اقسام روش های حفاظتی و پیشگیری را بکار ببرند و در این میان شیوه نخ نما شده و شاید نادرست محاسبه میزان مصرف آب و برق، زمینه ای را برای ورود آسان و بدون مجوز افراد غریبه به داخل منازل مردم فراهم کند.

اطمینان یافتن از استحکام درب و پنجره خانه، سالم بودن قفل ها، استفاده از آیفون تصویری و نصب دوربین های مداربسته، همگی از اقداماتی هستند که یک خانواده می تواند با بکارگیری آنها، تا حد زیادی از احتمال ورود سارقین و افراد نابكار به داخل منزل خود اطمینان حاصل کرده و با خیالی آسوده تر به زندگی خود ادامه دهند، اما متاسفانه همه این اقدامات امنیتی در مقابل رخنه و راه نفوذی که با شيوه ابتداي و قديمي قرائت كنتور برای دزدان فراهم شده، رنگ می بازد و افراد خانواده بدون اینکه وسیله ای برای شناسایی مامورین ادارات برق، آب و گاز در اختیار داشته باشند، ناچارند درب منزل را به روی هر کس که خود را مامور بنامد بگشایند و این می تواند آغاز یک سرقت و یا خطر احتمالي ديگر را براي هر خانه اي رقم بزند.

براستی چرا تا به امروز فکری برای رفع این نقص بزرگ نشده و چرا روند رو به رشد موارد سرقت و تجاوز با استفاده از شیوه یاد شده، مسوولین را به فکر وا نداشته است تا با اصلاح شیوه قرائت کنتورها، راه را بر سوءاستفاده گران بسته و احتمال آسیب به خانواده ها را به حداقل برسانند؟! آیا واقعا امکان اینکه بدون مراجعه به درب منازل میزان مصرف آنها محاسبه شود وجود ندارد؟ بنظر می رسد حداقل کاری که می تواند در کوتاه مدت و تا زمان اصلاحات اساسی، تا حدی موثر واقع شود، مکلف نمودن مامورین به استفاده از لباس متحدالشکل و درج کُد، نشان یا علامتی غیرقابل جعل بر روی لباس آنان و اطلاع رسانی دقیق از طریق رسانه ملی به مردم باشد. بی تردید با چنین اقداماتی، تا حدود زیادی از سوء استفاده ها کاسته شده و کسانی که قصد تجاوز به حریم خانه ها و سرقت از منازل را دارند حداقل تا حد زیادی به زحمت می اندازد. البته در این میان باید به خانواده ها نیز هشدار و آگاهی داد تا درب منازل خود را بر روی مامورینی که دارای لباس، نشان، کد پرسنلی و دیگر ملزومات نیستند، باز نکنند.

با توجه با آنکه بارها شاهد بوده ایم که حتی لباس پرسنل نیروی انتظامی نیز مورد سوء استفاده قرار گرفته، ناگفته پیداست که این روش تنها در کوتاه مدت پاسخگو خواهد بود و باید برای اصلاح شیوه کنونی قرائت کنتورها فکری اساسی و راهبردی کرد.

چه آنكه با اصلاح اين روش، امكان و راه سوءاستفاده افراد در دستكاري كنتورها نيز به حداقل كاهش يافته و خساراتي كه از اين محل به ادارات آب، برق و گاز تحميل مي شود، تا حدود بسيار زيادي مرتفع خواهد شد.

با توجه به اینکه زمان مراجعه مامورین برای قرائت کنتورها در ساعاتی از روز اتفاق می افتد که آقایان در خانه نیستند و ممکن است یک زن تنها و حتی گاه یک کودک در منزل حضور داشته باشد، لازم است مسوولین امر هرچه زودتر در این خصوص اندیشه ای کنند و با رفع این نقیصه، زمینه سوء استفاده کلاهبرداران و ماموران قلابی را از بین ببرند.
برچسب ها: مامور ، قلابی ، وبگردی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار