كاهش آفت ظرفيت مغزي در زنان مسن با مصرف آسپيرين

آسپيرين مي تواند روند كاهش ظرفيت رواني در زنان مسن مستعد ابتلاء به بيماريهاي قلبي و عروقي را كندتر كند.

به گزارش گروه علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از نشريه BMJ محققان آكادمي ساهلگرنسكا در دانشگاه گوتنبرگ با بررسي 681 زن 72 تا 92 ساله مستعد ابتلاء به حملات قلبي،‌اسپاسم عروقي و يا سكته مغزي و تجويز يك چهارم آسپيرين در 129 نفر از آنها طي 5 سال دريافتند كه دوز پايين استيل ساليسيليك اسيد يا آسپيرين منجر به كندتر شدن روند كاهش ظرفيت مغزي در زنان سالمند مي شود.

براساس اين گزارش محققان با ارزيابي زنان مصرف كننده آسپيرين توسط آزمون هاي مختلف براي اندازه گيري سلامت جسمي و ظرفيت فكري از جمله تسلط بر زبان و آزمون هاي حافظه در پايان اين دوره 5 ساله افزودند با توجه به اين كه ظرفيت رواني در كل زنان كاهش يافته است اما اين كاهش ظرفيت مغز در زنان تحت تجويز آسپيرين به طور قابل توجهي كمتر و سرعت آن كندتر بوده است . نتايج حاصل از اين گزارش همچنين  پس از در نظر گرفتن عوامل ژنتيكي، سن و استفاده از داروهاي ضدالتهابي افزود اثر محافظتي آسپيرين ازمغز اين زنان ثابت باقي مانده است.

به گفته محققان آسپيرين حداقل مي تواند از مغز زنان مستعد ابتلاء به حملات قلبي و سكته مغزي محافظت نمايد اما اين يافته سالمندان را به خود درماني با آسپيرين براي جلوگيري از زوال مغزي تشويق نمي كند زيرا اين يك مطالعه مشاهده اي است و براي گرفتن هرگونه نتايج قطعي تحقيقات بيشتري لازم است . /ح
برچسب ها: آسپیرین ، مغز ، زنان مسن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار