گزارش باشگاه خبرنگاران از مراسم مسلميه حرم عبدلعظيم(ع)؛

72 ساعت عشق بازي براي اذن ورود به ماه محرم‌ + تصاوير

وقتي از سمت ميدان به طرف بازار و صحن آستان مقدس حضرت عبدالعظيم(ع) حركت مي‌كردي، مژه‌هاي خيسي به استقبالت مي‌آمدند كه جاي پاي رقص اشك به روي گونه‌هايشان روح و روانت را صيقل مي‌داد.

به گزارش خبرنگار ویژه‌نامه محرم باشگاه خبرنگاران، مراسم "مسلميه" يكي از مراسم‌هاي مذهبي شيعيان و آزادي‌خواهان جهان است كه هر ساله با حضور هيأت‌هاي مختلفي از سرتاسر كشور و حتي كشورهاي خارجي در  آستان مقدس حضرت عبدالعظيم(ع) برگزار مي‌شود.

ايام مسلميه از شب شهادت پنجمين اختر تابناك آسمان امامت و ولايت، حضرت امام محمد باقر(ع) شروع و تا شب شهادت حضرت مسلم بن عقيل(ع) ادامه مي‌يابد.

عاشقان اهل بيت(ع) و علي‌الخصوص حضرت سيد‌الشهداء اباعبدالله الحسين(ع) با حضور در اين مراسم معنوي و روحاني ضمن بزرگداشت جانفشاني‌ها و رشادت‌هاي حضرت مسلم بن عقيل(ع) خود را براي شروع ماه محرم و ابراز عشق و ارادت به "مولاي ماه‌خون" آماده مي‌كنند.

طبق گفته بزرگان از جمله حاج غلامرضا سازگار كه حدود 50 سال مداح و شاعر اهل بيت(ع) است، از ماه‌ها قبل اقدامات لازم براي برگزاري هرچه با شكوه‌تر اين ايام آغاز مي‌شود.

طبق جدول برنامه‌ريزي شده در 3 شب ايام مسلميه، هيأت‌هايي كه اعلام آمادگي كرده‌اند به ترتيبي كه اتخاذ شده است شب اول، دوم و سوم در صحن حرم مطهر حضرت عبدالعظيم(ع) حضور يافته و به عزاداري مشغول مي‌شوند.

به طور طبيعي شب پاياني اين مراسم شلوغ‌ترين و پرفيض‌ترين شب ايام مسلميه است كه با رقص قلم يا التماس لنز دوربين نمي‌شود آن را به تصوير كشيد.

نحوه حضور هيأت‌ها در صحن حرم و عزاداري آن‌ها نيز بر اساس قاعده و قانون بوده و تمام زير و زبر عاشقي با نظارت دل اعمال مي‌شود.

ميدان عبدالعظيم‌(ع) شهرري قرارگاه عاشقاني است كه از جاي‌جاي تهران با تجمع در اين ميدان به سمت سردر اصلي بازار حرم حركت مي‌كنند.

حد فاصل ميدان عبدالعظيم(ع) تا سردر بازار محوطه‌اي بزرگ در نظر گرفته شده است كه هيأت‌ها در اين مكان خود را آماده ديدار با معشوق كرده و به صورت منظم پشت سر هم حركت مي‌كنند.


يكي از مهمترين بخش‌هاي عزاداري عاشقان اهل بيت‌(ع) حركت در بازار حرم است به طوري‌که كه مراسم "دودمه‌خواني" (كه براساس آن يك شعري در مدح ائمه اطهار(ع) انتخاب شده و قسمتي از آن توسط مداح و قسمتي نيز توسط مردم خوانده مي‌شود) و همچنين مراسم"چارپايه خواني" (در قسمتي از بازار مداح هر هيأتي كه از اين محل عبور مي‌كند بر روي چهارپايه‌اي رفته و به مدت كوتاهي روضه‌اي از امام حسين(ع) مي‌خواند) برگزار مي‌شود.

عاشقان عزادار بعد از بازار از درب اصلي وارد صحن حرم مطهر حضرت عبدالعظيم(ع) شده و از جايگاهي كه براي عزاداران در نظر گرفته شده است حركت مي‌كنند.

در قسمت رواق اصلي آستان مقدس قسمتي به عنوان «سن» در نظر گرفته شده است كه مداحان هر هيأتي با حضور در اين مكان به عزاداري مي‌پردازند و هيأت‌ها نيز به صورت آرام آرام و زمزمه نوحه به دور صحن حرم مطهر چرخيده و لحظاتي مقابل اين «سن»‌ عزاداري كرده و سپس از درب ديگر صحن خارج مي‌شوند.


شايد در نماي كلي بشود عزاداري عاشقان اباعبدالله الحسين‌(ع) را در قالب چند بند فوق عنوان كرد ولي بي شك توصيف شور و شوق عشاقي كه از جان و دل مايه گذاشته‌اند خارج از توان هر توانگري خواهد بود.

از استقبال باران گرفته تا بدرقه وزش نسيم شبانگاهي، از رقص بيرق‌هاي حسيني در گوشه و كنار صحن تا سرگرداني دود اسپند در فضاي عطرآگين حرم، از لرزش شانه‌هاي پير و جوان اشك‌آلود تا خلوت زمزمه يا حسين‌(ع) در كنج دل و از خستگي ساعت گيج حرم در بلنداي گنبد آستان مقدس از جلوه‌هاي ابراز عشق و ارادت به پسر امام علي‌(ع) و حضرت فاطمه‌(س) به بهانه ايام مسلميه بود.

وقتي از سمت ميدان به طرف بازار و صحن آستان مقدس حضرت عبدالعظيم(ع) حركت مي‌كردي، مژه‌هاي خيسي به استقبالت مي‌آمدند كه جاي پاي رقص اشك به روي گونه‌هايشان روح و روانت را صيقل مي‌داد.

پيشاني بند بچه‌هايي كه به دعوت ضمير پاكشان بسته بودند، صداي سنجي كه از لابه‌لاي صداي طبل بزرگ خود را به گوش تشنه‌ات مي‌رساند، بخار چاي داغي كه صاحبانش نذر كرده بودند، حركت آرام و با وقار پرچم هيأت‌ها كه باد آن‌ها را همراهي مي‌كرد، فشردگي صف عزاداران در مقابل كركره‌هاي بسته بازار حرم، عطر گلاب نابي كه به استقبال زائران حرمش مي‌آمد، تكاپوي خادمين آستان مقدس حضرت عبدالعظيم(ع)، پينه‌هاي كفاشي كه پرچم هيأتش را در آغوش گرفته بود، عقربه‌هاي ساعت بزرگ حرم كه عدد سه و چهل و چهار دقيقه بامداد را نشان مي‌داد، سايه سنگين سرمايي که جايي براي عرض اندام نداشت، صداي شير آبي که عشاق داشتند وضو مي گرفتند، ويلچر مادربزرگي كه عاشقانه به سمت  حرم مي‌رفت و ... از يادگاري‌هايي بود  که چشم به دل هديه كرد و دل نيز به پاس احترام بر لوح خاطره‌ها حک كرد.

اما شب سوم ايام مسلميه از حال و هواي خاصي برخوردار بود، همين كه پايت را داخل صحن مي‌گذاشتي با هيأتي روبه‌رو مي‌شدي كه با صداي دلنشين نوحه و با لهجه شيرين آذري توجه همگان را به خود جلب كرده بود.

هيأت تبريزي‌هاي مقيم تهران بودند كه مراسم محلي «شاه حسين گويان» را اجرا مي‌كردند به طوري كه عزاداران حلقه بزرگي زده و با چوبي كه در دست داشتند به دور خود مي‌چرخيدند.

يكي از عزاداران اين هيأت مي‌گفت" اين رسم از اقدام  ياران امام حسين(ع) كه روز عاشورا انجام دادند گرفته  شده و مقصودش اين است كه "حسين جان" ما با تو هستيم و اجازه نخواهيم داد تا تنها بماني.

کمي آن طرف‌تر ريتم سنج به خوبي مي‌گفت كه عزاداران جنوب كشور هم در صحن حضور دارند.

زبان عربي گوياي اين بود كه هيأتي از عراق با حضور در حرم مطهر حضرت عبدالعظيم(ع) حاضر به از دست دادن اين ايام عزيز نشده‌ است.

شيعيان افغانستان نيز هيأتي را روانه ايران، شهر ري، آستان مقدس حضرت عبدالعظيم(ع) كرده بودند كه در جاي خود باعث شور و شعف در دل عاشقان حضرتش مي‌شد.

صحن حرم شلوغ بود، ازدياد جمعيت به حدي بود كه به راحتي نمي‌توانستي حركت كني، خبري از "براي خود خواستن" نبود، چشم‌ها همه گريان بودند و چهره‌ها متبسم، حالت عجيبي بود، بي شك نمي‌توانستي جلوي اشكت را بگيري، با يك زمزمه يا حسين(ع) بغض‌هاي سنگين گلويت مي شكست، فرقي نمي‌كرد حاج حسين سازور، نريمان پناهي،حاج غلامرضا سازگارا يا نوروزي و مشكيني و ... مداحي مي‌كنند و يا مهم نبود سر‌لشگر صالحي، ابوالقاسم رئوفيان، حسن غفوري‌فرد، عباس سليمي و ... در اين مراسم حضور دارند بلكه مهم اين بود كه در ميان ازدحام جمعيت خلوت كرده بودي و آرام اشك‌ مي‌ريختي.

طنين دلنواز لبيك، اللهم لبيك، لبيك لا شريك لك لبيك، ان‌الحمد و نعمة لك والملك، لا شريك لك لبيك ... فضاي معنوي صحن را به كلي دگرگون كرده بود، گويي عرفات زير پاهايت پهن شده است، عرفه را درك مي‌كردي و دعاي امام حسين (ع) را آرام آرام زمزمه مي‌كردي؛ خدايا چگونه مي‌توانم شكر يكي از نعمت‌هايت را به جاي بياورم...

عباس سليمي معاون فرهنگي و امور زائران آستان مقدس حضرت عبدالعظيم(ع)  با اشاره به مراسم مسلميه گفت: استقبال مردم در اين سه شب بي‌نظير بوده است، و به حمدالله مراسم مسلميه باشكوه و خلوص ويژه نسبت به سال‌ها‌ي پيش برگزار شد و با حضور تعداد هيأت‌هاي بيشتري از ولايتمداران، عاشقان كربلاي حسيني در حرم حضرت عبدالعظيم(ع) روبه‌رو بوديم.

وي گفت: ايام مسلميه همزمان با شهادت حضرت مسلم بن عقيل(ع) اولين سفير امام حسين(ع)،  نزد دوستداران عاشورا شروع شده و به نوعي اين ايام دروازه ورود به ماه محرم است، بخاطر همكاري‌هايي كه در طول ماه‌هاي گذشته انجام گرفته بود و به دليل مشاركت خوب سازمان‌ها و نهادهاي خوب به ويژه نهاد امنيتي و خدماتي منطقه موفق شديم اين مراسم را با مديريت همكاران خوب با شكوه و نظم و انضباط و امنيت برگزار كنيم.

معاون فرهنگي و امور زائران توليت آستان مقدس حضرت عبدالعظيم(ع) افزود: در اين مراسم هيأت‌هايي از جاي جاي تهران و كشور و حتي برخي كشورهاي مسلمان جهان در قالب هيأت‌هاي مختلف حضور داشتند.

وي همچنين به عزاداري پرشور آذري‌ها اشاره كرد و گفت: آذري‌ها بسيار عالي بودند و با شور و شوقي كه داشتند از اركان بسيار خوب اين مراسم محسوب مي‌شوند.

شب‌هاي با شكوه و بيعت مجدد با اهل بيت(ع) آخرين جمله‌اي بود كه وي بر زبان جاري كرد.

حسن غفوري‌فرد كه معمولا به خاطر چهره سياسي‌اش مورد توجه قرار مي‌گيرد در اين مراسم حضور داشت و درباره اين ايام گفت:‌ امسال برگزاري مراسم مسلميه نسبت به سال‌هاي قبل با شكوه بود، واقعاً جمعيت بي‌نظير بوده است چرا كه الان ساعت دو و نيم بامداد است ولي حضور مردم كماكان در حال افزايش است كه نشان مي‌دهد محبت به اهل بيت(ع) در دل محبان هميشگي است.

وي گفت: حضرت مسلم(ع) سفير امام حسين(ع) بوده و از 40 سال پيش كه يادم مي‌آيد، حرم حضرت عبدالعظيم(ع) نقطه اصلي ايام مسلميه بوده است.

علي مشكيني كه به گفته خودش 45 سال افتخار مداحي اهل بيت(ع) را دارد، مراسم مسلميه امسال حرم حضرت عبدالعظيم(ع) را بسيار باشكوه عنوان مي‌كند و مي‌گويد: اين مراسم هر سال با استقبال بيشتر مردم نسبت به سال‌هاي قبل برگزار مي‌شود،‌ هر سال که تعداد هيأت‌ها زياد مي‌شود مردم با حال خاصي وارد صحن مي‌شوند، امسال هم كه ديديم چه غوغايي بود، واقعاً بي نظير بود.

مسولان روابط عمومي آستان مقدس حضرت عبدالعظيم حسني(ع) معتقد بودند شب اول 13 هيأت، شب دوم 23 هيأت و شب سوم هم نزديك به 30 هيأت از جاي جاي تهران و كشور، خودشان را به اين مكان رسانده‌اند.

عقربه‌هاي ساعت بزرگي كه با زمينه سفيد، رو به روي مناره‌هاي بلند و گنبد زيباي حرم حضرت عبدالعظيم(ع) خود نمايي مي‌کرد ساعت 3:45 بامداد را نشان مي‌داد ولي گويي مردم تهران توان دل كندن از حرم و رفتن به خانه‌هايشان را نداشتند.

دعاي «امن يجيب المضطر اذا دعاه و يكشف السوء» با صوت دلنشين حاج غلامرضا سازگار گرداننده مراسم مسلميه پايان بخش 3 شب عاشقي و عزاداري محبان اهل بيت(ع) مخصوصاً حضرت اباعبدالله الحسين(ع) بود و عاشقان در حالي حرم مطهر حضرت عبدالعظيم(ع) را ترك كردند كه خود را براي برگزاري مراسم پرفيض دعاي عرفه آمده كرده بودند تا به تبعيت از امام‌شان، از خداي خويش بابت همه نعمت‌هايش تشكر كنند.

گزارش از وحيد عظيم‌نيا

انتهاي‌پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار