رهبر در گفتگو با باشگاه خبرنگاران تاكيد كرد

لزوم تبديل بخشنامه تبديل "مجازات حبس كمتر از 6 ماه" به قانون

يك حقوقدان گفت: تصويب و تبديل بخشنامه تبديل مجازات حبس كمتر از 6 ماه به قانون در مجلس مشكل نبوده و نتايج خوبي خواهد داشت.

محمدتقي رهبر در گفتگو با خبرنگاران حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران با اشاره به صدور بخشنامه‌ رئیس قوه قضائیه در تبدیل مجازات حبس کمتر از 6 ماه به تعلیق اجرای مجازات یا جزای نقدی متناسب و یا مجازات تعزیری و اجتماعی دیگری به محاکم کیفری اظهار داشت: تبديل اين بخشنامه به قانون و الزام آن نتايج خوبي خواهد داشت.

اين عضو كميسيون قضايي مجلس هشتم با اشاره به اينكه اين امر بخشنامه بوده و الزام قانوني نداشته افزود: تصويب و تبديل بخشنامه تبديل مجازات حبس كمتر از 6ماه به قانون در مجلس مشكل نبوده و موجب محروميت افراد از فعاليت‌هاي اجتماعي نمي‌شود.

اين حقوقدان با اشاره به اينكه حبس، نص صريح قرآن مانند سرقت، قتل در مورد آن وجود ندارد گفت: مجازات زندان قراردادي بوده و تبديل آن به مجازات جايگزين نه تنها مخالف با كيفرهاي اسلامي نيست بلكه از ورود بيش از حد افراد به زندان نيز جلوگيري خواهد كرد.

وي تصريح كرد: در حبس‌های کوتاه مدت کمتر از 6 ماه، امکان اجرای برنامه‏‌های اصلاحی و تربیتی در زندان‌ها وجود ندارد و تعلیق اجرای مجازات این‏‌گونه حبس‏‌ها و یا تبديل به جزای نقدی و یا مجازات تعزیری و اجتماعی، از محبوس شدن بی‏‌ثمر افراد، تراکم بیش از حد زندانی در زندان‌ها و مفاسد احتمالی جلوگیری مي‌كند.

عضو كميسيون قضايي مجلس هشتم در پايان با بيان اينكه اجراي اين بخشنامه نبايد منجر به تجري و تكرار جرم نشود، خاطرنشان كرد: تنبيه، محروميت از فعاليت‌هاي اجتماعي، مجازات‌هاي تعزيري و بازدارنده مي‌تواند جايگزين مجازات حبس شده و با تفكيك و‌ ساماندهي زندان‌‌ها مي‌توان از بروز جرايم ديگر جلوگيري كرد.

انتهاي پيام/

برچسب ها: پیشگیری ، جرم ، تبدیل ، حبس ، جایگزین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار