دريادار تنگسيري:

"طرح شهيد فهميده" در 48 شهر اجرا مي‌شود

جانشین فرمانده نیروی دریایی سپاه طرح "رهروان شهيد فهميده" طرحي دانست كه اجراي آن طي شش سال گذشته شور و حال وصف ناپذيري در نيروي دريايي سپاه پديد آورده است و گفت: اين طرح، جشن تولد ارتباط دانش آموزان 13ساله با سپاه و بسيج است.

به گزارش حوزه دفاعي - امنيتي باشگاه خبرنگاران به نقل از سپاه نیوز؛ دریادار پاسدار علیرضا تنگسیری با بیان ویژگی‌ها و ابعاد طرح رهروان شهید فهمیده افزود: امسال هفتمین سالی است که به حول و قوه الهي، توفیق اجرای طرح رهروان شهيد فهميده را در استان‌هاي ساحلي جنوب كشور يعني استان‌هاي خوزستان، بوشهر، هرمزگان و سيستان و بلوچستان پیدا کرده‌ایم که يكي از اهداف بسيار مهم طرح رهروان شهيد فهميده بهره‌مند كردن همگان از گنجينه‌ها و ذخاير انقلاب اسلامي است.

وی ادامه داد: شهيد فهميده يكي از آن ذخاير پنهان انقلاب اسلامي است كه امام(ره) در عظمت او فرمودند:«رهبر ما آن طفل 12 ساله‌اي است كه با قلب كوچك خود كه ارزشش از صدها زبان و قلم ما بزرگتر است، با نارنجك، خود را به زير تانك دشمن انداخت و آن را منهدم نمود و خود نيز شربت شهادت نوشيد.»؛ نوجوان 12 ساله‌اي كه براي مبارزه و مقابله با دشمن احساس تكليف مي‌كند و با شهادت خودش در زير تانك، باعث مي‌شود تا دشمن منکوب شود و اين تبديل به الگويي عملي براي پايداري و ايستادگي در برابر دشمنان قسم خورده اسلام و نظام مقدس اسلامي مي‌شود. ما اعتقاد داريم كه رهبر ما يك رهبر فرزانه بود و كلامش نور و سخنش سخن حق بود.

دریادار تنگسیری اظهار داشت: همه ما امام(ره) را تا حد تالي تلو معصوم(ع) می‌دانیم و ایشان را ستایش می‌کنیم؛ كسي كه بي خود و بي جهت از كسي تعريف نمي‌كند و همين امام(ره) در مورد شهيد مي‌گويد كه او رهبر ماست. اين رهنمود امام(ره) براي ما يك الگو و ترسيم تابلويي است كه بر امري مهم و اساسي دلالت مي‌كند.

جانشین فرمانده نیروی دریایی سپاه گفت: در ديگر انقلاب‌هاي دنيا زماني كه مي‌خواهند فرهنگ و مردم خودشان را به سمت و سوی ارزش‌هاي دلخواهشان سوق دهند، چه الگوها و اسوه‌هايي را معرفي مي‌كنند. برخي از اين الگوها كه در كتاب‌هاي درسي ما نيز آمده داستان پطروس هلندي است يا نمونه‌هايي از اين قبيل، حال مي‌خواهيم ببينيم كاري كه شهيد فهميده كرد، در مقايسه با اين كارها چه ارزش و اعتباري دارد.

وی ادامه داد: كاري كه شهيد فهميده انجام داد قابل مقايسه با آن كارها نيست چون شهيد فهميده با اعتقاد و با آگاهي و با علم به اين كه شهيد مي‌شود و جانش را از دست خواهد داد، خودش را زير تانك دشمن مي‌اندازد، در حالي كه آن الگوهايي كه عنوان شد، هيچ‌كدام جانشان را فدا نكردند و يك فداكاري در حد خودشان انجام دادند.

دریادار تنگسیری افزود: شهيد فهميده با علم و آگاهي و يقين به اين كه شهيد مي‌شود، جان خود را نثار كرد و لذا اين كلام حضرت امام(ره) مصداق پيدا مي‌كند كه اين يك رهبر است، يك الگو و سرمشق است. اين سرمشق چرا نبايد در جامعه اسلامي ما مطرح شود؟ چرا نبايد بچه‌هاي ما، جوان‌هاي ما، نوجوان‌هاي ما از اين الگو بگيرند و راهشان را راه اين شهيد با عظمت انتخاب كنند.

جانشین فرمانده نیروی دریایی سپاه به وجه تسمیه طرح "رهروان شهید فهمیده" اشاره کرد و اظهار داشت: شهيد فهميده انسان وارسته‌اي بود كه امام(ره) آن را الگو قرار دادند و از نظر روانشناسان و كارشناسان علوم تربيتي و آموزشي اين سن، سني است كه بيشترين تأثير پذيري و گيرندگي از علوم و دانش‌هايي كه به او تعليم داده مي‌شود، را دارد و این دقيقا كاري است كه طرح شهيد فهميده انجام داده، يعني گروه مخاطب را ملبس به لباس بسيجي مي‌كند؛ به عضويت بسيج در مي‌آورد و با فرهنگ شهيد فهميده آشنا مي‌كند.

وی تصریح کرد: در طرح شهيد فهميده همه دانش آموزان پسر 13 ساله در تجمعي كه شركت مي‌كنند و در ارتباطي كه با آنها برقرار مي‌شود، با فرهنگ شهيد فهميده بیشتر آشنا مي‌شوند و در يك جمله، طرح شهيد فهميده جشن تولد ارتباط دانش‌آموزان با سپاه و بسيج است. از اينجاست كه اين رابطه دو سويه شكل مي‌گيرد و به ميمنت و بركت خون اين شهيد بزرگوار ادامه و استمرار مي‌يابد. لذا اين طرح از ابعاد گوناگون يكي از طرح‌هاي بسيار موفقي بوده كه طي اين چند سال اجرا شده است.

دریادار تنگسیری به نحوه برگزاری این طرح اشاره کرد و گفت: طرح رهروان شهيد فهميده با پيشنهاد فرماندهي محترم نيروي دريايي سپاه و با ابتكار وی آغاز شد و سابقه‌اي در نيروهاي ديگر سپاه نداشته است. البته نيروي مقاومت بسيج، مشاركت بسيار گسترده و فعالي در اين طرح داشته و بناست اين طرح با تبديل شدن به يك طرح ملي در تمام كشور اجرا شود.

وی ميزان استقبال از اين طرح را بسیار چشمگیر دانست و ابراز داشت: بحمدالله استقبال از اين طرح بسيار خوب و فوق‌العاده بوده به گونه‌اي كه از اطراف و اكناف استان‌هاي جنوبي كشور كه اين طرح در آنجا اجرا مي‌شود، خواستار گسترش و توسعه اين طرح شده و حتي از استان‌های غير ساحلي نيز تقاضاهاي مكرري براي تعميم و اجراي اين طرح دريافت شده است. از زمان اجراي اين طرح، ما ارتباط خودمان را با دانش‌آموزان عضو طرح به طور مستمر ادامه می‌دهیم و بحمدالله انسجام كاملي در ميان دانش آموزان 13 ساله استان‌هاي ساحلي جنوب كشور كه عضو طرح هستند، بوجود آمده و مشاهده مي‌شود.

جانشین فرمانده نیروی دریایی سپاه به برنامه‌های اجرایی امسال این طرح اشاره کرد و گفت: در ويژه برنامه‌هايي كه امسال در نظر گرفته شده و علاوه بر برنامه‌هاي جاري هر سال كه راهپيمايي بزرگ و سراسري 9 آبان در امتداد نوار ساحلي استان‌های خوزستان،‌ بوشهر و سیستان و بلوچستان از جمله آنهاست، در هر یک از این استان‌ها، سه مسابقه فرهنگی با موضوع کتابخوانی از کتاب زندگی‌نامه شهدای دانش آموز، مسابقه انشاء و مقاله‌نویسی و همچنین مسابقه نقاشی با موضوع شهید فهمیده برگزار و در هر استان ضمن تقدير از شرکت کنندگان در این مسابقات، به 5 نفر برتر جوايز نفيس و ارزنده‌اي نيز اهدا خواهد شد.

وی افزود: از كارهاي ديگري كه امسال انجام مي‌شود، استفاده بهينه از امكانات استان‌ها و ادارات در جهت اجراي بهتر طرح است كه بحمدالله استقبال بسيار خوبي داشته‌اند؛ بويژه ادارات آموزش و پرورش و فرمانداري‌ها كه امسال بسيار فعال‌تر از سال‌هاي قبل در صحنه هستند و بنا داریم در روز راهپیمایی دانش آموزان عضو طرح، برنامه‌های متنوعی را برای شرکت کنندگان تدارک ببینیم.

دریادار تنگسیری به روند رو به رشد این طرح در چند سال اخیر اشاره و تصریح کرد: اين طرح در آغاز تنها در 6 شهر كشور و با جمعيت آماري6000 نفر اجرا شد. در سال 85 اين تعداد به دو برابر افزايش پيدا كرد و در سال87 تعداد شهرهايي كه تحت پوشش اين طرح قرار گرفته‌اند به بيش از 31 شهر و جمعيت آماري بيش از 20 هزار عضو جديد، توسعه پيدا كرده است و امسال این طرح به بیش از 48 شهر گسترش پیدا کرده و جمعیت جدیدی حدود 20200 نفر به اعضای قبلی طرح خواهند پیوست.

وی در پایان اظهار داشت: اميدواريم طرح رهروان شهید فهمیده سال به سال گسترش بيشتري پيدا كند و ان‌شاءالله در كل كشور روزي را ببینیم که سالگرد شهادت شهيد فهميده، آغاز تولد ارتباطات دانش آموزان با بسيج باشد كه ما بر اين باور هستيم كه اگر از اين روز شروع كنيم و دانش آموزان به عضويت بسيج درآيند، در كوتاه مدت ارتش 20 ميليوني كه رهنمود ارزشمند حضرت امام(ره) است، محقق خواهد شد.

انتهاي پيام/ش3
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار