تقویم روز؛

از آغاز هفته کتاب تا اولین سفر مظفرالدین شاه به فرنگ

ترور نافرجام آیت اللَّه «سیدحسن مدرس»، تصویب قانون مبارزه با کشت خشخاش در مجلس شورای ملی، آغاز هفته کتاب و کتاب خوانی، اولین سفر «مظفرالدین شاه قاجار» به فرنگ، کشتار فلسطینیان در روستای «الدّوایْمِه» توسط صهیونیست‌ها و ... از مهمترین رخدادهای تاریخ است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 1شنبه 7 آبان 1391 خورشیدی برابر با 12 ذی الحجه 1433 هجری و 28 اكتبر 2012 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

ترور نافرجام آیت اللَّه «سیدحسن مدرس» به امر «رضا خان» (1305 ش)

پس از آنکه رضاخان پهلوی به قدرت دست یافت، درصدد برآمد تا از آیت‌اللَّه سیدحسن مدرس انتقام بگیرد و او را از سر راه خویش بردارد. به همین منظور ده نفر از مأموران شهربانی را مأمور ترور وی نمود. در هفتم آبان ماه 1305 شمسی هنگامی که آیت‌اللَّه مدرس از کوچه‌ای در تهران عبور می‌کرد از اطراف، مورد سوء قصد و شلیک گلوله‌ها قرار گرفت. ولیکن بدون اینکه به خود تزلزلی راه دهد با چابکی از مهلکه نجات یافت و تنها از ناحیه کتف و ساعد زخمی گشت و به بیمارستان منتقل گردید. ایشان از بیمارستان پیام فرستاد: به رضاخان بگویید که به کوری چشم بدخواهان، من هنوز زنده‌ام. با این حال، رضاخان وجود او را تحمل نکرد و پس از چندی ایشان را به خواف در استان خراسان تبعید کرد و پس از سالیانی تبعید، به شهادت رساند.

تصویب قانون مبارزه با کشت خشخاش در مجلس شورای ملی (1334 ش)
تا قبل از سال 1334 به دلیل قانونی بودن تولید، توزیع و ترانزیت مواد مخدر هر چند به صورت محدود و تحت نظارت دولت، شمار معتادان به دلیل دسترسی به مواد اعتیاد آور رو به فزونی بود و در واقع مصوبه‌های آن دوران حرکتی بود برای تأمین منابع درآمد ملی، تا این که در 7 آبان 1334 با تصویب قانون منع کشت خشخاش و استعمال تریاک قدمی اساسی در مبارزه با اعتیاد بر داشته شد. این حرکت در نخستین گامها به قدری حرکت جدی به شمار می‌آمد که ایران در تبصره واحده «قانون الحاق دولت ایران به پروتکل تحدید و تنظیم کشت خشخاش و تولید و تجارت بین المللی و تجارت عمده مصرف تریاک» (مصوب 14/8/1336) بر این امر تأکید کرد که: «الحاق ایران به این پروتکل به هیچ وجه تأثیری در قانون منع کشت خشخاش مصوب هفتم آبان ماه 1334 نخواهد داشت».

درگذشت «حسینعلی راشد» دانشمند و سخنور معاصر (1359 ش)
حجت‌الاسلام حسینعلی راشد فرزند عالم بزرگوار ملاعباس تربتی در سال 1284 ش در تربت حیدریه در استان خراسان به دنیا آمد. در شانزده سالگی برای فراگیری علوم اسلامی راهی مشهد شد و طی ده سال از محضر ادیب نیشابوری ودیگران بهره برد. او همچنین از علمای نجف، اصفهان وتهران نیز استفاده فراوان برد و سپس به وعظ و ارشاد پرداخت. وی از سال 1320 ش در رادیو ایران به ایراد سخنرانی‌های اخلاقی و مذهبی پرداخت و در مدرسه سپهسالار (مدرسه شهید مطهری) و دانشگاه تهران به امر تدریس مشغول شد. حسینعلی راشد سرانجام در سال هفتم آبان 1359 در 75 سالگی در گذشت. فضیلت‌های راشد، دو فیلسوف شرق و غرب و مجموعه سخنرانی‌های راشد، از جمله آثار اوست.

آغاز هفته کتاب و کتاب خوانی (از 7 تا 13 آبان)

شک نیست که ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه، اولاً به توجه بیشتر مسؤولان فرهنگی و آموزشی کشور نیاز دارد و ثانیاً محتاج تلاشی همه جانبه، فراگیر و ملی است. از این رو، به همت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همکاری نهادهای فرهنگی و در اجرای فرامین مقام معظم رهبری در مورد توسعه نمایشگاه‌های کتاب در سطح کشور و تشویق مردم به کتاب خوانی، نخستین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران در روزهای چهارم تا دهم دی ماه سال 1372 با پیام رهبر فرزانه انقلاب اسلامی برگزار شد.

اولین سفر «مظفرالدین شاه قاجار» به فرنگ (1317 ق)
در حالی که اوضاع اقتصادی ایران در این زمان دچار آشفتگی بود، مظفرالدین شاه قاجار چندین بار به بهانه‌ی معالجه، به سفر فرنگ رفت ودر هر بار با استقراض از دولت‌های خارجی خصوصاً روسیه، مملکت را دچار بدهکاری‌های هنگفت نمود و دست آنان را در دخالت در امور کشور باز گذاشت.

ولادت حکیم سنایی غزنوی (1473 ق)
12 ذی الحجه 473 - «حکیم ابوالمجد مجدود بن آدم سنایی غزنوی» شاعر پرآوازه ایرانی در غزنین متولد شد. این استاد مسلم شعر فارسی در جوانی به سرودن شعر پرداخت و ابتدا رجال و بزرگان را مدح می‌گفت اما یکباره تحولی شگرف در او پدید آمد که راه خانه کعبه را در پیش گرفت و به حجّ رفت. سنایی در مکه قصیده ای در اشتیاق دیدار کعبه و مکه معظمه سرود و پس از بازگشت از مکه مدتی در بلخ و شهر های دیگر به سر برد.
آنچه از سفرهای سنایی باقیست اشعار و قصایدی است که او در خراسان و بلخ سروده؛ و به کارنامه بلخ مشهور است. سنایی بعد از اسکان مجدد در غزنین به اتمام مثنوی مشهورش «حَدیقَة الحَقیقة» پرداخت. مجموعه «سِرُ العِباد اِلَی المَعاد» که بیانگر مهارت وی در سبک خراسانی است، مثنوی طَریقُ التَحقیق که بر وزن حدیقه است و سنایی آن را در سال 528 هجری قمری به پایان رسانده؛ «عقل نامه؛ عشق نامه و تَجرِبَةُ العِلم» از دیگر آثار ارزشمند این شاعر خوش قریحه ایرانی است.

درگذشت «جان لاک» فیلسوف و نظریه پرداز معروف انگلیسی (1704 م)
جان لاک، فیلسوف و نظریه‌پرداز معروف انگلیسی و بنیان‌گذار فلسفه حکومت دموکراسی در 29 اوت 1632 م در رینگتُنِ انگلستان به دنیا آمد. وی تحصیلات خود را در آکْسْفورد به پایان رساند و پس از آن به تدریس زبان یونانی، معانی بیان و فلسفه پرداخت. وی در سال‌های بعد به تفکر درباره دستگاه فلسفی خود که اساس دموکراسی جهان است، پرداخت. کلید فلسفه لاک شاملِ دو کلمه «توافق قراردادی» است. وی اعلام داشت که تمام حکومت‌ها، سراسر، روابط انسانی و همه زندگی را باید به مثابه داد و ستد تلقی کرد. لاک، ذهن انسان به هنگام تولد را هم‌چون لوحه سفیدی می‌دانست که تجارب حسی، مانند متن کتاب، از آغاز تولد تا زمان مرگ، بر لوح ذهن نوشته می‌شود.
این معلومات به صورت حفظیّات شکل می‌پذیرد و حفظیّات به گونه فکر و فکر به جامه عقل درمی‌آید. بنابراین عقل انسان چیزی جز ارزشیابی دنیای مادی که از دریچه‌های حواس به داخل ذهن راه می‌یابد، نیست. لاک بر این عقیده است که اشخاص مختلف، دنیا را به صور مختلف می‌بینند، زیرا اگرچه حواسْ به ظاهرْ یکی است، اما دنیا را متفاوت دریافت می‌کنند. وی حکومتِ خوب را حاصل قرارداد میان انسان با انسان می‌دانست و وظیفه حکومت‌ها را خدمت به مردم عنوان می‌کرد. می‌توان از کتب رساله درباره فهم بشر، اندیشه‌هایی در باب تعلیم و تربیت و معقولیّت دین مسیح (ع) نام برد. جان لاک سرانجام در 28 اکتبر 1704 م در 72 سالگی درگذشت.

پرده برداری از مجسمه آزادی در ورودی بندر نیویورک (1886 م)

مجسمه آزادی که امروزه سمبل ایالات متحده امریکا محسوب می‌شوددر سال 1886 م با کمک مردم فرانسه توسط آگوست بارْتولْدی، مجسمه ساز معروف فرانسوی ساخته شد و از طرف فرانسویان به مناسبت یک‌صدمین سالگرد استقلال امریکا به ایالات متحده اهدا گردید. فرانسویان با ساختن این مجسمه قصد داشتند اعتراض خود را به فشار و سرکوبی که در فرانسه آن زمان تحت سلطه رژیم ناپلئون سوم وجود داشت، نشان دهند. بنیان‌گذاران این ایده از یک‌صد هزار فرانسوی در 180 شهر این کشور، مبلغ 600 میلیون فرانک برای تحقق کار جمع‌آوری کردند، با این حال به دلیل عدم همکاری مردم امریکا در نصب پایه مجسمه، مجسمه آزادی با تاخیر، در روز 28 اکتبر 1886 م پرده‌برداری شد.
مجسمه آزادی که تجسم یک موجود اساطیری است، سمبل‌های فراماسونری شامل تاج ستاره‌ای شکلِ هفت شاخه و کتاب و مشعل راهنما را به نمایش می‌گذارد و به شکل زنی است که مشعلی در دست راست خود گرفته و آن را به سوی آسمان بلند کرده است. بلندی مجسمه آزادی 46 متر و با احتساب پایه آن، در حدود 94 متر می‌باشد و در مدخل بندر نیویورک در امریکا واقع شده است. با این حال، تندیسی که طراحش بارْتولْدیْ آرزو داشت مظهر نظم و سازندگی باشد، امروزه نشانگر قدرت‌های مخرب و رژیمی زورگو و سلطه‌مدار است که به نام آزادی و دموکراسی حاضر است تمام حقوق انسانی را در پای منافع خود قربانی نماید.

کشتار فلسطینیان در روستای «الدّوایْمِه» توسط صهیونیست‌ها (1948 م)
قتل عام دیر یاسین، الدّوایمه و صبرا و شتیلا نمونه‌ای از این اقدامات می‌باشد. در هنگامه جنگ اول اعراب و اسرائیل، سربازان رژیم صهیونیستی در 28 اکتبر 1948 م با اشغال روستای الدّوایْمِه در سرزمین‌های اشغالی فلسطین در ابتدا هفتاد و پنج مسلمان فلسطینی را در حال نمازگزاردن به شهادت رساندند. سپس اعضای سی و پنج خانواده را که برای حفظ جان خود به غاری در خارج از دهکده پناه برده بودند، قتل عام کردند. سربازان ارتش رژیم صهیونیستی، پس از آن، این روستا را با خاک یکسان کردند.
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار