به گزارش ذره بين 20:30 موسسه يورومانيتور در گزارش جامعي به بررسي وضعيت صنعت خرده فروشي ايران
پرداخته و اين صنعت را از زواياي مختلف مورد تحليل قرار داده است که در
ادامه به بخش هايي از اين گزارش اشاره مي کنيم.
بر اساس اين گزارش ؛ پيش بيني مي شود که مجموع خرده فروشي در ايران در سال ۲۰۱۶ به ۳۲۵۱.۳ تريليون ريال برسد که از اين ميزان ۱۳۲۳.۵ تريليون ريال در بخش خرده فروشي خواروبار و ۱۹۲۷.۴ تريليون ريال در بخش غيرخواروبار خواهد بود/مجموع افراد شاغل در بخش خرده فروشي در سال ۲۰۱۱ برابر با سه ميليون و ۲۰۲ هزار نفر بود که ۱۵.۷ درصد مجموع افراد شاغل در ايران است.
صنعت خرده فروشي در دستان فروشگاه هاي مستقل کوچک
از
سال ۱۹۷۹ اقتصاد ايران با چالش هاي بسياري مواجه شد که يکي از نتايج اين
چالش ها کاهش سرمايه گذاري در صنعت خرده فروشي کشور بود. در اين دوران که
فعاليت خرده فروشان چند مليتي در ايران ممنوع بود، زنجيره اي از فروشگاه
هاي کوچک مستقل به جايگزيني مهم تبديل شد و در همين حال ريسک بالا در بخش
هاي صنعتي و کشاورزي منجر به اين شد تا مردم در بخش هاي مختلف فروشگاه هاي
کوچک خود را بازکنند و به فروش محصولات بپردازند و روز به روز بر تعداد اين فروشگاه ها افزوده شد.
اين شبکه توزيع سنتي خيلي موثر نبود و معمولا محصولات پس از چند دست چرخيدن
به دست مصرف کننده مي رسيد و همين امر به افزايش بهاي محصولات منجر مي شد.
علاوه بر اين قيمت اقلام در هر منطقه در مقايسه با منطقه ديگر تفاوت داشت
که دليل آن تلاش فروشندگان براي افزايش ميزان سود خود بود.
رشد خوب سوپرمارکت ها و هايپر مارکت ها در سال ۲۰۱۱
خرده
فروشي در ايران به ويژه در زمينه خواروبار طي سال هاي گذشته تغييرات زيادي
را به خود ديده است. پس از معرفي ناموفق فروشگاه هاي بزرگ زنجيره اي از
سوي دولت ايران در دهه۱۹۹۰، مسئولان دولتي سرانجام انجام اصلاحات در صنعت
خرده فروشي را لازم ديدند و به همين رو بخش خصوصي تنها گزينه ممکن براي اين
تغييرات بود. در نتيجه از سال ۲۰۰۸ به اين سو مناطق شهري ايران شاهد رشد
ناگهاني سوپرمارکت ها و هايپرمارکت ها بود و در اين ميان بسياري از محصولات
اين فروشگاه ها را اقلام وارداتي تشکيل مي داد. در نهايت اولين هايپرمارکت
چند مليتي در سال ۲۰۰۹ در تهران فعاليت خود را آغاز کرد و اين هايپرمارکت
نقطه عطفي در مدرن سازي صنعت خرده فروشي ايران بود.
پتانسيل بالاي خرده فروشي در بخش خواروبار
تسهيلات
و راحتي به تدريج به يکي از نيازهاي اصلي مصرف کنندگان ايراني تبديل مي
شود و فروشگاه ها براي اينکه بتوانند محصولات متنوعي را به مشتريان عرضه
کنند مجبور به توسعه فضاي خود هستند.
در همين حال با ورود خرده فروشان
بين المللي به بازار ايران، خرده فروشي در بخش خواروبار وارد فاز جديدي شده
است. از طرف ديگر خرده فروشي در بخش هاي ديگري غير از خواروبار همچنان در
بخش هاي کوچک انجام ميشود و فروشگاههاي زنجيره اي در اين بخش ها هنوز هم در ايران وجود ندارند.
تعداد زياد فروشگاه هاي کوچک
ساختار
خرده فروشي در اغلب شهرهاي ايران تقريبا يکسان است. در هر شهر منطقه اي به
نام بازار وجود دارد که عمده فروشاني در آنجا مشغول به فعاليت هستند و
خرده فروشان مستقل اقلام مورد نياز خود را از آنجا تهيه مي کنند. اين عمده
فروشان نيز به طور معمول محصولات خود را از بازار مرکزي تهران که در قلب
پايتخت قرار دارد تهيه مي کنند و اين بدان معني است که تاثير فروشگاه هاي
زنجيره اي همچنان محدود است.
يورومانيتور معتقد است که قيمت خرده فروشي
طي سال هاي آينده همچنان روند صعودي در پيش خواهد گرفت و اين در حالي است
که ارزش خرده فروشي طي سال هاي آينده در مقايسه با سال هاي گذشته رشد
پوياتري خواهد داشت
رشد خرده فروشي در پي افزايش واردات
از
زمان کشف در اوايل قرن بيستم، نفت در اقتصاد ايران يک محصول بسيار مهم است
و دولت ايران تقريبا ۹۰ درصد از درآمدهاي صادراتي خود را از محل فروش نفت
کسب مي کند و در همين حال حدود ۵۰ درصد از بودجه سالانه از محل درآمدهاي
نفتي تامين مي شود. در نتيجه بهاي جهاني نفت براي عملکرد اقتصاد ايران
مرکزيت دارد و ما در مقاطعي شاهد افزايش ناگهاني درآمدهاي نفتي در ايران
بوده ايم و به همين رو شاهد روند افزايشي ميزان واردات در ايران هستيم. به
طور کلي صنعت خرده فروشي يکي از معدود صنايعي است که به ميزان قابل توجهي
از شرايط کنوني اقتصاد ايران به ويژه از حجم انبوه واردات ذي نفع است.
بر
اساس ساختار سنتي خرده فروشي در ايران محصولات از طريق عمده فروشان به
خرده فروشان و پس از آنها به دست مردم مي رسد و در نتيجه خرده فروشي همگام
با افزايش تنوع محصولات مدرنيزه نشده و توسعه نيافته است و مصرف کنندگان
اين فرصت را ندارند تا از متدهاي جديد خريد و همچنين انواع فروشگاه هاي
مدرن برخوردار شوند.
به هر رو مفهوم کانسيومريسم (Consumerism) در ايران رشد سريعي دارد و
خانوارهاي شهري ايراني که پيشتر هزينه هاي خود را به کالاهاي مهم متمرکز مي
کردند تمايل بيشتري براي خريد محصولات جديدي همچون آيس تي يا نودل پيدا کرده اند که يکي از دلايل آن در دسترس بودن اين محصولات به دليل افزايش واردات است. بسياري از تامين
کنندگان کالا به اين موضوع آگاه هستند و به همين رو تلاش زيادي مي کنند تا
به کمک خرده فروشان مردم را به خريد کالاهايشان ترغيب کنند و در اين ميان
از ترفندهاي مختلفي همچون فعاليت هاي تبليغاتي هم براي مصرف کنندگان و هم
براي خرده فروشان استفاده مي کنند.افزايش هزينه ها در بخش کالاهاي مصرفي، افزايش نرخ تورم و گسترش بيکاري به
ويژه در ميان جوانان و تاثير آنها بر قدرت خريد مردم و صنعت خرده فروشي از
ديگر موضوعاتي است که در اين بخش به آنها اشاره شده و آمده است که شماری از
مردم ايران روي خط فقر يا زير آن زندگي مي کنند و اين بدان معني است که
آنها تنها قادر به خريد مايحتاج ضروري خود هستند و هزينه اي در بخش اقلام
لوکس نخواهند داشت.
با افزايش بي نظمي در اقتصاد ايران به ويژه پس از
آغاز برنامه اصلاح يارانه ها، بسياري از تامين کنندگان بر کاهش قيمت
محصولات خود تمرکز کردند تا با اين اقدام بتوانند فروش خود را افزايش دهند.
در همين حال با افزايش نرخ تورم بسياري از ايرانيان به دنبال محصولاتي
هستند که به نظرشان ارزش خريدن داشته باشد و در همين حال آنها از هزينه هاي
خود براي خريد کالاهاي لوکس کاسته اند.
دولت ايران تلاش مي کند تا
ارزش برابري ريال در برابر دلار آمريکا را در سطح ۱۲۰۰۰ريال نگه دارد و
همين امر باعث شده است تا توليدکنندگان داخلي قدرت رقابت با واردکنندگان را
از دست بدهند. نتيجه چنين سياستي از بين رفتن بسياري از صنايع داخلي بوده و
اين امر باعث مي شود تا برندهاي وارداتي حضور قدرتمندتري در بازار ايران
داشته باشند.
طي سال هاي گذشته استراتژي اصلي فروشگاه هاي بزرگي همچون
شهروند و کرفور، افزايش تعداد شعب خود و حضور بيشتر در مناطق مختلف بوده
است تا بتوانند مصرف کنندگان سنتي ايراني را به اين فروشگاه هاي مدرن
بکشانند و اين در حالي است که در بخش غير خواروبار، همچنان فروشگاه هاي
مستقل کوچک ميدان داري مي کنند و استراتژي مشخصي در اين راستا براي آنها
وجود ندارد.
دورنماي خرده فروشي در ايران
اقتصاد
ايران در آستانه تغيير بسيار بزرگي است. دولت ايران در دسامبر سال ۲۰۱۰ و
با ترغيب صندوق بين المللي پول و ديگر سازمان هاي بين المللي طرح اصلاح
مكانيسم اختصاص يارانه ها را آغاز کرد و قصد دارد تا مارس سال ۲۰۱۴ يارانه
هاي اعطايي به تمامي کالاها را حذف کند. انتظار مي