ارومیه/

اقتصاد کشور را نباید با آزمون و خطا اداره کرد

نماینده مردم میاندوآب، شاهین‌دژ و تکاب در مجلس شورای اسلامی گفت: برای اداره اقتصادی کشور نباید از روش‌های آزمایش و خطا استفاده شود.

روح‌الله بیگی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران ارومیه اظهار داشت: در وضعیت فعلی اقتصاد کشور، عدم تدوین برنامه‌های حساب شده سبب شد ابتدا بورس ارز مطرح شده و سپس حذف شود و اتاق مبادلات ارزی جای آن را بگیرد.

نماینده مردم میاندوآب، شاهین‌دژ و تکاب در مجلس بی‌تدبیری مسئولان را سبب بالا رفتن قیمت کالاها برشمرد و تصریح کرد: به دلیل چرخش و معامله چند روزه با قیمت‌های بالا و همچنین وجود چسبندگی قیمتی در کشور، قیمت ارز در مقابل ارزش مورد انتظار مقاومت نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه به منظور حل مشکلات ارزی که اقتصاد کشور را تحت تأثیر قرار می‌دهد باید برنامه‌های کوتاه مدت و بلند مدت مدون اجرا شود، افزود: بهتر است با تدبیر و کار کارشناسی از بروز مشکلات جلوگیری شود چراکه پس از آن حل مشکل سخت‌تر است و تاوان این اشتباهات و بی‌تدبیری‌ها را ملت می‌پردازد.

بیگی عدم توجه به نظرات کارشناسان و نمایندگان مجلس را عامل التهاب بازار ارز برشمرد و گفت: اگر این طرح ابتدا مورد مشورت نمایندگان مجلس و فعالان اقتصادی و کارشناسان صاحب نظر قرار می‌گرفت و پس از برطرف شدن ایرادات آن اجرایی می‌شد فشار کمتری بر مردم و اقتصاد کشور وارد می‌شد.

وی با بیان اینکه اتاق مبادلات ارزی در ابتدای فعالیت خود تا اولویت سوم و در ادامه اولویت چهار و پنج را مشمول دریافت ارز مرجع کرد، اظهار داشت: عدم اعلام زمان‌بندی مناسب برای ارائه ارز به سایر اولویت‌ها و تبعیت از حباب قیمتی بازار آزاد خود سبب التهاب و افزایش قیمت‌ها شده است.

بیگی با اشاره به سیاست‌های اشتباه در این زمینه، تصریح کرد: پس از التهاب بازار و افزایش قیمت‌ها، بانک مرکزی اعلام کرد که با توجه به منابع موجود در کشور توان پرداخت ارز به همه اولویت‌ها و گروه‌ها (به جز کالاهای لوکس) را دارد.

وی با ابراز تأسف از اینکه پس از تذکرات و اعتراضات نمایندگان مجلس و فرصت‌سوزی‌های بسیار این اقدام صورت گرفت، افزود: بی‌شک صدمات وارده به کشور با بی‌تدبیری‌ها، لج‌بازی‌ها و عدم تعامل‌ها، بسیار بیشتر از توطئه‌های دشمنان و عوامل خارجی است./س

برچسب ها: کشور ، ملت ، ارومیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.