معاملات مسکن رفتار عرضه‌کنندگان مسکن در پایتخت طی بهار و تابستان به گونه‌ای بوده که با مقاومت از ناحیه تقاضا و کاهش متوسط قیمت ها...

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران ارومیه، براساس گزارش رسمی مرکز آمار و سامانه رهگیری معاملات مسکن رفتار عرضه‌کنندگان مسکن در پایتخت طی بهار و تابستان به گونه‌ای بوده که با مقاومت از ناحیه تقاضا و کاهش متوسط قیمت ها بازار مسکن از حباب افزایش ۳۱ درصدی در بهار نجات یافته و زمزمه گرانی بنگاه داران املاک برای به هم زدن همین شرایط است.

با وجود این که بازار مسکن در سال گذشته افزایش شدید قیمت ها در استان ها و به ویژه تهران را شاهد بود طی روزهای اخیر برخی فضاسازی ها حکایت از تلاش برای ایجاد موجی تازه در این بازار دارند تا آخرین سودها نیز از این طریق راهی جیب دلالان و منفعت طلبان شود. این در حالی است که افزایش قیمت ها در سال گذشته که طبق اعداد و ارقام مرکز آمار به بیش از ۲۲ درصد می رسید به طور عملی باعث کاهش شدید قدرت خرید مردم و رکود در بخش مسکن شد و آثار آن در نیمه نخست سال جاری و معاملات بنگاهداران املاک دیده شد. مرکز آمار در گزارش امسال خودش نیز نرخ رشد قیمت مسکن در بهار امسال را ۳۱ درصد اعلام کرده و مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک نیز با تأیید همین آمار می گوید که قیمت مسکن در نیمه‌اول سال ۹۱ بین ۳۵ تا ۴۵ درصد افزایش یافته است.

بی ارتباط نبود که در تابستان امسال حجم خرید آپارتمان مسکونی در تهران طبق گزارش جدید سامانه رهگیری معاملات مسکن ۱۷ درصد کاهش پیدا کرد؛ این نرخ رشد با اُفت ۱۴درصدی حجم خریدهای بهاری آپارتمان حکایت از تشدید رکود در بازار مسکن طی نیمه اول سال دارد که می تواند با افزایش قیمت ها تداوم یابد. اکنون درحالی شایعه افزایش قیمت ها از سوی دلالان بازار به بهانه «ناهمخوان» بودن سود حاصل از ساخت و ساز با قیمت تمام شده مسکن مطرح می شود که آمارهای بالای ساخت و ساز در تهران حکایت از سود فراوانی دارد که از این طریق راهی جیب واسطه گران در این بخش می شود.

در شهر تهران طبق آمارهایی که بانک مرکزی داده ساخت و ساز در سال گذشته ۶۰ درصد افزایش داشته که علت آن به شرایط خاص تهران از جمله سود هنگفت در فروش مسکن، فاصله نسبتا زیاد بین مسکن مهر و پایتخت، مزیت بافت فرسوده و ... برمی گردد و این در حالی است که در همان سال ساخت و ساز در سایر مناطق شهری کشور ۲۰ درصد افت داشت. این روند افزایشی در ساخت و ساز مسکن طبق آمارها در نیمه نخست سال ۹۱ نیز ادامه یافته؛ افزون بر این که هنوز بسیاری از همان واحدهای آپارتمانی سال ۹۰ نیز به دلیل کاهش قدرت مردم نتوانسته اند ساکنین خود را پیدا کنند.

با این همه طی روزهای اخیر برخی رسانه ها همسو با منافع دلالان و سودجویان در جهت دامن زدن به شایعه افزایش قیمت ها برآمده اند. همه این فضاسازی ها نیز با خبرهای بدون منبعی انجام می شود که خریداران را تشویق می کند تا «قبل از زمستان خرید خود را به سرانجام برسانند» چراکه «زمزمه گرانی مسکن برای یکی دو ماه پایانی سال از سوی مشاوران املاک شنیده می‌شود.»

این در حالی است که براساس گزارش رسمی مرکز آمار و سامانه رهگیری معاملات مسکن رفتار عرضه‌کنندگان مسکن در پایتخت طی بهار و تابستان به گونه‌ای بوده که با مقاومت از ناحیه تقاضا و کاهش متوسط قیمت ها بازار مسکن از حباب افزایش ۳۱ درصدی در بهار نجات یافته و زمزمه گرانی بنگاه داران املاک برای به هم زدن همین شرایط است./س

برچسب ها: مسکن ، مقاومت ، ارومیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.