طاهر‌خاني در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

بيشترين پرونده خيانت در امانت مربوط به "چک" است

يک حقوقدان گفت: بيشترين نوع خيانت در امانت درباره موضوع چک بوده که البته پرونده‌هاي بيشماري را به خود اختصاص داده است.

امير طاهرخاني در گفتگو با خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، در تشريح جرم خيانت در امانت اظهار داشت: جرايم در حکم خيانت در امانت عبارت است از اعمال مجرمانه‌اي که ارتکاب آن‌ها را به موجب قوانين غير از قانون مجازات اسلامي از نظر مجازات مشمول کيفر خيانت در امانت قرار داده است.

اين حقوقدان به گستردگي بحث چک در پرونده‌هاي کيفري اشاره و ادامه داد: يکي از سرفصل‌هاي قانون در مورد خيانت در امانت است که بيشترين نوع خيانت در امانت درباره موضوع چک بوده که البته  پرونده‌هاي قضايي بيشماري را به خود اختصاص داده است.

طاهرخاني با اشاره به تفاوت جرم خيانت در امانت با سرقت و کلاهبرداري تصريح کرد: جرم سرقت و کلاهبرداري شامل تصاحب مال غير بوده به طوري که صاحب آن مطلع نباشد و به صورت پنهاني غصب شود در حاليکه جرم خيانت در امانت هر دو طرف قضيه آگاه هستند.

اين حقوقدان با اشاره به مجازات پيش‌بيني شده براي جرم خيانت در امانت در قانون مجازات اسلامي خاطرنشان کرد: بر طبق قانون مجازات اسلامي‌، هرگاه اموال منقول يا غير‌منقول يا نوشته‌‌هايي از قبيل سفته و چک و قبض و نظاير آن به عنوان اجاره يا امانت يا رهن به عنوان  وکالت به کسي داده  و از آن‌ها سوء‌استفاده شود به حبس از  6 ماه تا 3 سال محکوم خواهد شد.

وي در پايان گفت: همچنين قانونگذار در ماده 673  قانون ياد  شده براي سوء‌استفاده از سفيد مهر يا سفيد امضاء يک تا سه سال حبس تعيين کرده است.
انتهاي پيام/
برچسب ها: غصب ، قانون ، ماده
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
کامل مصطفایی
۱۶:۳۴ ۱۹ مرداد ۱۳۹۴
سلام من شریکم تعداد زیادی چک سفید امضایم را برداشته بعدییه مدت که فهمیدم بهش گفتم گفت من برداشتم و بهت برمیگردونم و چن نفرم شاهد دارم واسه ادعام بعد یه ندت که اصرار کردم بهم یه اقرار داد که چک رو من برداشتم و برنگردونم خیانت درامانت کردم و امضا کرد.ولی الان چک ها در بازار پخش شده و چک ها برگشت خوردن البت شریکم الان زندانه به علت مال مردم خوردن وبعضی از اونای که چک رو برگه زدن ازش شاکایت کردن روز اول بعضی از چک هارو پشت امضا کرده حالا چاره کار بنده چبه ممنون
آخرین اخبار