گپی کوتاه اما جالب با سازنده بت‌های فیلم محمدرسول الله (ص)

"ابتدا طرح مجسمه به همراه يك قطعه سنگ يا چوب به عنوان نمونه جنس به ما داده مي شد، كار از اسكلت بندي با يونوليت و مقاوم سازي اون شروع مي شد و نهايتاً با نقاشي و پتينه (كهنه سازي) اون كه اصلی ترين مرحله بود، تموم مي شد."

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، مجید مجیدی که از مهمترین چهره‌های سینمای ایران در مجامع سینمایی جهان است و با فیلم‌های سینمایی "بچه‌های آسمان" و "آواز گنجشک‌ها" نامزدی اسکار و بردن جایزه خرس نقره‌ای جشنواره برلین را تجربه کرده، اکنون در حال ساخت پروژه بزرگی درباره پیامبر مهربانی و رحمت "حضرت محمد (ص)" است.

مجیدی در این پروژه به زندگی پیامبر بزرگوار اسلام حضرت محمد (ص) از زمان کودکی تا قبل از بعثت می‌ پردازد و بازیگران بزرگ و مشهوری در آن بازی خواهند کرد. لوکیشن، طراحی صحنه و تدارکات این فیلم نیز از جمله موضوعات بسیار مهم در این پروژه بزرگ تاریخی است و بد نیست که با یکی از اعضای این پروژه که گمنام بوده اما هنرش در این فیلم قطعا مورد توجه خواهد بود.

به عنوان اولین سوال، خود را برای خوانندگان معرفی کنید

ايمان موسوي بروجني متولّد آبان 1366 در شهر بروجن، از توابع چهار محال بختياري هستم، 7 سال پيش وارد دانشگاه هنر شدم. براي جواني كه از رشته رياضي فيزيك وارد فضايي شده كه هيچ تجربه اي از حضور توي اون جو را نداشته، اين فضا يك كم سنگين بود.

تحصيلات من در رشته هنرهاي سنتي و در گرايش تخصصي سفال و سراميك و مجسمه سازي، خيلي در آينده كاري و شغلي من نقش داشت.

آيا تحصيلات شما با حوزه طراحي صحنه ارتباطي داشت؟

چيزي كه به عنوان هنر در دانشگاههاي هنر آموزش داده ميشه، براي همه رشته هاي هنري يكسانه، يعني كسي كه رشته نقاشي ميخونه با كسي كه در رشته موسيقي تحصيل ميكنه، فقط در فرم و نحوه بيان ايده با هم تفاوت دارند و ذاتاً يك چيز آموزش مي بينند. رشته من هنرهاي سنتي بود و در اين رشته، كار با تمام مواد و مصالح رو ياد گرفتم كه يكي از آموزشهاييست كه بچه هاي طراحي صحنه مي بينند.

تاكنون چه تجربياتي در اين زمينه داشتيد؟

در زمينه رشته تخصصي خودم يعني سفال و سراميك، دو بار به عنوان برگزيده جشنواره بين المللي هنرهاي تجسمي فجر انتخاب شدم و در بازار هم چند نمونه كار سفال به صورت تابلو و نقش برجسته در چند جاي تهران و اصفهان مثل خانه كشتي و شهرداري منطقه 14 كار كردم. در حوزه دكور هم در چند جشنواره بين المللي، مثل جشنواره فيلم مستند، فعاليت داشتم و اخيراً هم در پروژه فيلم محمد رسول الله(ص) همكاري داشتم.



در پروژه فيلم محمد رسول الله(ص) چه مسئوليتي داشتيد؟

حدود يك سال و نيم پيش از از طرف يكي از دوستانم كه از عوامل اجرايي فيلم آقاي مجيدي بود. به من پيشنهاد ساخت مجسمه ها و رنگ آميزي اونها شد، من به همراه يكي از دوستان براي وارد شدن به اين پروژه، نمونه كار ارائه داديم. كار ما از بين چند گروه ديگه مورد قبول طراح صحنه، آقاي فرانكو قرار گرفت.

اجراي تمامي بتها كه حدود 250 عدد بت 40 سانتي متري تا 400 سانتي متري بود به ما محول شد. بايد اضافه كنم آقاي فرانكو طراح صحنه فيلم هايي مثل پدرخوانده، مالنا و... است و جايزه اسكار طراحي صحنه را برده.

مراحل كار در اين پروژه چه بوده است؟

مراحل كار به اين صورت بود كه ابتدا طرح مجسمه به همراه يك قطعه سنگ يا چوب به عنوان نمونه جنس به ما داده مي شد، كار از اسكلت بندي با يونوليت و مقاوم سازي اون شروع مي شد و نهايتاً با نقاشي و پتينه (كهنه سازي) اون كه اصلی ترين مرحله بود، تموم مي شد. نهايتاً بايد كار طوري اجرا مي شد كه كسي متوجه جنس مجسمه نشه.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار