کرمانشاه/

با تغییر سبک زندگی از بیماری دیابت دور شوید

یک متخصص بیماری های داخلی در آستانه روز دیابت ، به شهروندان توصیه کرد به منظور پیشگیری از ابتلا به بیماری دیابت سبک زندگی مناسبی برای خود انتخاب کنند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمانشاه

بشیری گفت: دیابت یا بیماری قند هنگامی بوجود می‌آید که هورمون انسولین(عامل تنظیم‌کننده قند خون) یا به اندازه کافی در بدن تولید نمی‌شود یا بافت‌های بدن به آن به درستی پاسخ نمی‌دهند، در نتیجه سوخت و ساز قند در بدن مختل می‌شود و قند خون از حد طبیعی خود بالاتر می‌رود و در نهایت علائم شاخص دیابت بروز می کنند.

وی افزود: هورمون انسولین که از سلول‌های جزایر لانگرهانس در غده لوزالمعده به درون خون ترشح می‌شود، کارکردهای مختلفی در بدن دارد و از جمله ورود قند را از خون به درون سلول‌ها تسهیل می‌کند تا سلول‌ها بتوانند برای تامین انرژی خود از آن استفاده کنند.

بشیری ادامه داد: در صورت کمبود یا عدم تاثیر انسولین، قند نمی‌تواند وارد سلول‌ها شود، در نتیجه قند خون بالا می‌رود و این مسئله فرد را با مشکل مواجه می کند.

وی چاقی، استفاده از رژیم های پرکالری، خوردن قندهای ساده و شیرینی جات و آبمیوه های صنعتی را در ابتلا به دیابت موثر عنوان کرد.

این متخصص بیماری های داخلی فعالیت های ورزشی منظم روزانه یا یک روز در میان، استفاده از ورزش های هوازی و عدم مصرف دخانیات و به خصوص سیگار را از مهم ترین عوامل پیشگیری از ابتلا به دیابت دانست.

بشیری در ادامه در خصوص علائم بیماری دیابت سخن گفت و ابراز داشت: تمایل زیاد به آب خوردن، احساس خشکی دهان، عطش دهان، کاهش وزن بی دلیل و احساس گز گز و مور مور در دست و پا و... از مهمترین علائم ابتلا به این بیماری می باشند.

وی مهمترین عوارض بیماری دیابت را تنگی عروق مهم بدن از جمله تنگی عروق کرونر، چشم ها و ... عنوان و اذعان داشت: تنگی عروق کرونر خون رسانی به مغز را پایین آورده و احتمال بروز سکته های قلبی و مغزی را افزایش می دهد.

بشیری افزود: اشکالات بینایی و در نهایت نابینایی یکی از شایع ترین عوارض بیماری دیابت می باشد.

وی نارسایی کلیه، اختلالات اعصاب و ... را از جمله سایر عوارض بیماری دیابت قلمداد کرد./س






برچسب ها: کرمانشاه ، سبک ، دیابت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.