لیگ برتر والیبال؛

نظارت انحصاری، تابعیت اجباری

سطح کیفی رقابت های لیگ برتر والیبال در هر سال نسبت به سال گذشته با رشد قابل توجهی همراه است، ایجاد انضباط در چنین شرایطی نیاز به نظارت قوی و حرفه ای دارد .

 به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران؛ نظارت یکی از ارکان اصلی و قدرتمند در مسابقات لیگ برتر والیبال محسوب می شود، یک ناظر قوی و مدیر می تواند با بررسی هر چه بهتر امکانات سخت افزاری موجود در سالن و هم چنین چگونگی اجرای قوانین نقش بازوی اصلی سازمان لیگ فدراسیون را در راستای اجرای بی نقص بازیها ایفا کند.

تاکنون پنج هفته ای از مسابقات لیگ برتر برگزار شده بود والیبال ایران در آستانه برگزاری هفته ششم این پیکارهاست. تاکنون از سوی سازمان لیگ فدراسیون اسامی ناظرین هر بازی به طور رسمی اعلام می شود.

در هر هفته که به نام اسامی ناظرین نگاه می اندازیم، نام شش الی هفت نفر است که به طور تکراری و متناوب وظیفه خطیر نظارت را بر عهده دارند، اکثر این افراد قریب به اتفاق داور بازنشسته هستند. آیا صرف دانستن و اطلاع داشتن از قوانین و مقررات قضاوت بازیها رکن اصلی انتخاب یک ناظر است؟

منوچهر پور حسن رئیس سازمان لیگ فدراسیون والیبال در این خصوص می گوید: چیدمان و انتخاب ناظرین بر عهده من است، یک گرو از افراد ثابت هستند که به عنوان ناظر برای فدراسیون والیبال فعالیت می کنند.

یکی از ویژگی های اصلی ناظرین است که باید داور بازنشسته باشد و از قوانین و مقررات و نحوه اجرای آن در طول مسابقات مطلع باشند.

وی تصریح کرد: برخی از ناظران سازمان لیگ جزو داوران بازنشسته نیستند اما آن ها به خوبی بر قوانین و مقررات والیبال اشراف دارند .

سعید درخشنده و حسین حسینی از جمله ناظرانی هستند که سابقه قضاوت در لیگ برتر را ندارند. اما می توانند در صورت بروز مشکل، مساله را در حین بازی رفع کنند.

* ناظران در خانه های دوستان، نمی خوابند

رئیس سازمان لیگ فدراسیون والیبال در پاسخ به این سوال که برخی ناظران شب قبل از مسابقه به جای اسکان در هتل، به خانه یکی از مسئولان تیم میزبان می روند. آیا این موضوع باعث ایجاد روحیه جانبداری نمی شود؟ گفت: به طور کامل این اخلاق از بین رفته، در سنوات گذشته و خیلی دور ای اتفاق می افتاد اما در حال حاضر چند سالی است که این رسم غلط به طور کل از بین رفته و محل اسکان ناظر هر بازی به طور کامل مشخص شده و از شب قبل به آن جا می روند، ما نیز به طور کامل روی وضعیت آن ها به طور کامل نظارت داریم و از طریق تماس با مسئولان باشگاه و هیات والیبال استان مربوطه و یا هتل محل اسکان از احوالات آنها با خبر می شویم. اگر حتی یک مورد خلاف این موضوع بود گزارش دهید.

رئیس سازمان لیگ فدراسیون والیبال در ادامه خاطر نشان کرد: به تمامی ناظران منتخب فدراسیون اعلام کرده ایم که تمامی مشکلات به وجود آمده در طول بازیها و نقاط ضعف سخت افزاری سالن محل اجرای بازیها را به طور کامل به ما گزارش دهند، ما نیز پس از گرفتن این گزارشات به روسای هیئت والیبال استان ها و مسئولان باشگاه دستورات لازم برای رفع مشکلات را خواهیم داد. در برخی موارد شاهد رفع این مشکلات در فاصله زمانی اندک و در برخی موارد در طولانی مدت هستیم. در نگاهی کلان باید بگوییم من از عملکرد ناظران فدراسیون راضی هستم.

* 60 ناظر سازمان یافته و 15 نفر فعال

پور حسنی یادآور شد: به طور کلی سازمان لیگ فدراسیون والیبال دارای 60 ناظر سازمان یافته است که از میان آن ها امیدوار حاتمی، صدری، محمد حسن خوشدل، محمود کشفی، عباس جلایر صباغ، مصباحی، حمید صدق بین، بندری، علی پروین، خالصی، خلیل یگانه، صداقت، سعید درخشنده جزو ناظران فعال محسوب می شوند.

وی تصریح کرد: برخی از این ناظران مثل علی پروین چند سالی است که با ما قطع همکاری کرده بود امسال نام وی را در لیست ناظران مسابقات لیگ دسته یک قرار دادیم تا در صورت موافقت در ماههای آینده از او در لیگ برتر استفاده کنیم و یا دامغانی امسال در داوری بازنشست شده و قرار است به عنوان ناظر از لیگ دسته یک فعالیتش را با ما آغاز کند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا همانند مسابقات لیگ برتر فوتبال از 2 ناظر (فنی و داوری) در مسابقات استفاده نمی کنید؟ اظهار داشت: استفاده از 2 ناظر در طول مسابقات لیگ برتر هزینه بردار است ، به همین دلیل از برگزار کنندگان درخواست کرده ایم که یک نفر را به عنوان سرپرست فنی معرفی کنند، اما اگر بازی از حساسیت بالا و سنگین برخوردار باشد سازمان لیگ2 ناظر (فنی و داوری) را به مسابقات اعزام می کند.

* بهروز عطایی: ناظر خوب ایجاد حس امنیت مي کند

بهروز عطایی، سرمربی تیم والیبال کاله آمل در ادامه خاطر نشان کرد: به نظر من مهمترین فاکتوردر کار نظارت اطلاعات و شناسایی قوانین و مدیریت صحیح و حرفه ای است، ناظری که نتواند بازی را به خوبی مدیریت کند به هیچ عنوان به درد نخواهد خورد، اگر یک ناظر از مدیریت برخوردار باشد احساس امنیت به مربیان و بازیکنان می دهد.

وی گفت: متاسفانه در برخی مواقع و هفته ها چیدمان ناظری سازمان لیگ خوب نیست و داوران در برخی شهرها به دلیل احترامی که میزبانها برای آن ها قائل هستند، سمت و سودار سوت می زنند یا برخی ناظران میهمان خانه های مسئولان تیم میزبان می شوند.

عطايي تصریح کرد: برخی افراد مثل سعید درخشنده و یا محمود حداد برای نظارت در بازیهای سخت ساخته شده اند به هیچ عنوان در حضور چنین افرادی هیچ اتفاق بدی در سالن رخ نخواهد داد و کادر فنی تیم ها و بازیکنان با خیال راحت فقط کار خود را انجام می دهند.

وی گفت: معتقدم مسئولان باید براساس اندازه و اهمیت بازی ناظر و داور را انتخاب کنند و در بازیهای سنگین از داوران با کیفیت دعوت به همکاری کنند این کار امنیت بازی را نیز افزایش خواهد داد.

وی یادآور شد: لزومی ندارد که یک ناظر حتما باید داور بازنشسته باشد، بلکه برای یک چنین فردی قاطعیت و مدیریت حرف اول را می زند. متاسفانه در برخی بازیها شاهدیم که داوران به خاطر نام بازیکنان نسبت به خطاهای آن ها چشم پوشی می کنند به طور کلی هر چه نام بازیکنان بزرگتر باشد رافت داور هم بیشتر می شود، برعهده ناظر است که فضای به وجود آمده را متعادل کند و از اعتراض های بی مورد بازیکنان به داور که باعث بر هم ریختن آرامش سالن و بازی می شود، جلوگیری کند.

* قوچان نژاد: نباید نظارت به رفت و آمد در شهرها ختم شود

جبار قوچان نژاد، سرمربی تیم والیبال میزان خراسان در ادامه یادآور شد: نظارت در مسابقات لیگ برتر والیبال امری بسیار ضروری  و مهم است، زیرا علاوه بر توجه به کار قضاوت که داور اسیر و مغلوب اسامی بازیکنان نشود باید به تمامی امور فنی و سخت افزاری هم نظارت داشته باشد.البته رسیدگی به وضعیت سخت افزاری سالن باید روز قبل شروع بازی صورت گیرد .

وی تصریح کرد: ناظران باید شب قبل مسابقه با رفتن به سالن محل برگزاری دیدار وضعیت سخت افزاری را به طور کامل بررسی کنند و از کمیت و کیفیت ماجرا مطلع شوند. به نظر من محمود حداد و سعید درخشنده از جمله ناظران کاردان و حرفه ای والیبال ایران محسوب می شوند.

قوچان نژاد گفت: نظارت جدی در امر داوری، حواشی مسابقات ، تماشاچیان،بازیکنان، مربیان و... باید به طور مداوم از سوی ناظر منتخب سازمان لیگ صورت گیرد مسئولان فدراسیون می توانند با برگزاری کلاس های بازآموزی و توجیهی قوانین نظارت را به طور کلی مورد بررسی قرار دهند، زیرا نظارت نباید فقط در حد رقت و آمد به شهرها و بازدید مسابقات ختم شود.

* سعید درخشنده: ناظر خوب، قوت قلب داور است / باید با امکانات کنار آمد

سعید درخشنده، ناظر فدراسیون والیبال در این خصوص به خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: ناظر براساس سوابق مدیریتی، داوری، حسن شهرت(نداشتن سابقه منفی در والیبال) انتخاب می شود، یک ناظر باید از نظر جامعه و خانواده بزرگ والیبال مقبول باشد. تا در روز برگزاری مسابقه همکاریهای لازمه از سوی مسئولان باشگاه و هیات میزبان صورت گیرد زیرا آن ها به عنوان بازوی اصلی ناظر محسوب می شوند.

وی تصریح کرد: تمامی افراد حاضر در سالن در روز مسابقه می دانند که مدیریت بازی و سالن برعهده ناظر است پس برخوردهای اجتماعی وی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است تا احترام متقابل وجود داشته باشد.

وی گفت: از مهم ترین شرح وظایف ناظر اجرای قوانین و مقررات طبق مفاهیم بین المللی؛ استانداردهای جهانی و آسیایی است، اگر نتوانیم استانداردهای سخت افزاری را به طور کامل تهیه کنیم باید با داشته ها و امکانات موجود کنار آمده و قانع باشیم به طور مثال سالن مهران شهر، در همان وضعیتی است که من 50 سال پیش در آن والیبال بازی می کردم، با این وجود باید شرایط را با امکانات موجود مطلوب کرد.

ناظر فدراسیون والیبال یادآور شد: ناظر خوب برای داور هم قوت قلب است، چون وی همه چیز را تحت کنترل خود دارد، اعضای سازمان لیگ و در راس آن منوچهر پور حسن روی کار ناظرین و عملکرد آن ها نظارت دارد.

وی از طریق گزارش باشگاهها و تیم های میزبان ، پخش مستقیم مسابقات از چگونگی عملکرد ناظرین مطلع می شود./آق

برچسب ها: والیبال ، مسابقات ، لیگ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار