ارومیه/

مورد توجه تنوع ادیان در صنعت گردشگری در آذربایجان غربی

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت: باید تنوع ادیان در صنعت گردشگری آذربایجان غربی بیشتر از گذشته مورد توجه قرار گیرد.

حسین امامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران ارومیه اظهار داشت: در آذربایجان غربی اقلیت‌های دینی مختلفی وجود دارد که مسئله فوق در معماری این خطه تاثیر زیادی بر جای گذاشته است لیکن می‌طلبد به این مباحث با هدف رونق گردشگری بیشتر توجه شود.

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی افزود: زندگی مسالمت‌آمیز پیروان ادیان مختلف در این خطه منجر به این شده است در معماری ابنیه و ساختمان‌ها تحول شگرفی حاصل شود و آثار تاریخی متفاوتی بر جای بماند.

وی به وجود مساجد، کلیسا و کنیسه‌های مختلف در شهرستان‌های این استان اشاره کرد و افزود: یک کلیسا به نام کلیسای «سورپ سرکیس» در خوی وجود دارد که این بنا در سه کیلومتری این شهرستان واقع شده است به طوری که قدمت آن را به دو دوره تاریخی قرن چهارم و دهم میلادی نسبت می‌دهند ولی به نظر می‌رسد که قرن چهارم درست است.

امامی با اشاره به وجود کلیسای دیگری به نام کلیسای «زورزور» در مجاورت یکی ار روستاهای ماکو بیان داشت: این کلیسا در مجاورت یکی از روستاهای بارون در ساحل رودخانه زنگمار واقع شده به طوری که این کلیسا در سال 1367 شمسی با احداث شدن سد بارون به محل مرتفعی در همان ناحیه انتقال یافته است.

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی کلیسای سپرغان، موش‌آباد، مارسرکیس، گلپاشین با مرگیور سرکیس، زکریات را از دیگر کلیساهای ساخته شده در این خطه در طول قرون گذشته عنوان کرد و اظهار داشت: در این میان مجموعه جهانی قره‌کلیسا از اهمیت بسزایی برخوردار است زیرا یکی از قدیمی‌ترین کلیساهای عالم مسیحیت محسوب می‌شود و هر سال تعداد زیادی از مسیحیان داخل یا خارج از کشور به چالدران وارد می‌شوند تا در این مراسم مذهبی شرکت کنند.

وی اظهار داشت: در این استان مساجد و مقبره‌های قدیمی زیادی وجود دارد که هر سال در فصول مختلف مورد توجه گردشگران قرار می‌گیرد لیکن چنانچه این آثار و ابنیه تاریخی به عنوان ذخایر فرهنگی بیشتر و بهتر به اقشار مختلف معرفی شود هر سال قشر عظیمی از دانشجویان رشته‌های مرتبط به این استان وارد می‌شوند./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.