گزارش ویژه/

آمارها از شکست پروژه تحریم نفت ایران خبر می دهد

آژانس بین المللی انرژی در تازه ترین گزارش خود اعلام کرده که تولید و صادرات نفت ایران به نحو چشم گیری رو به بهبود است.

به گزارش حوزه سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، این آژانس در تازه ترین گزارش خود اعلام کرده است که تولید نفت ایران در ماه اکتبر 2012 (آبان 1391) به 2 میلیون و 700 هزار بشکه رسیده و صادرات نفت ایران هم اکنون یک میلیون و 300 هزار بشکه است.

این آژانس نتیجه گرفته است که با رقم 100 دلار در هر بشکه (به طور متوسط) ایران 900 میلیون دلار افزایش درآمد داشته است.

آژانس بین المللی انرژی همچنین کره جنوبی و چین را بزرگترین مشتریان ایران اعلام کرده است.

منابع داخلی در گفت وگو با «ایران هسته ای» افزایش صادرات نفت و در نتیجه افزایش درآمد حاصل از فروش آن را تایید می کنند اما اعداد اعلام شده از سوی آژانس بین المللی انرژی را ضرورتا صحیح نمی دانند.

یک کارشناس در تهران به «ایران هسته ای» گفت: «ودر واقع وضع خیلی بهتر از این است. پس از قطع پیش دستانه صادرات نفت به اروپا از اول ژوئیه 2012 (تیر 1391) ایران بیشتر نفت خود را به آسیا صادر می کند».

وی اضافه کرد: «مسئله اصلی مربوط به بیمه نفت کش ها بود. بالای 70 درصد نفت کشش های آسیایی با بیمه شرکت های اروپایی حرکت می کنند. بعد از تحریم های اول ژوئیه که در آن شرکت های اروپایی از بیمه نفت کش های حامل نفت ایران منع شدند، ایران چند ابتکار انجام داد. نخست اینکه تعداد نفتکش های خود را افزایش داد و خودش هم بیمه آنها را بر عهده گرفت. چند کشور آسیایی مانند ژاپن و هند هم وارد این بازار پر سود شدند و نفتکش های حامل نفت را بیمه کردند. در نتیجه مشکل بیمه تا حدود زیادی حل شده و بنابراین صادرات نفت روند رو به افزایش دارد».

وی تاکید کرد: «در عین حال صادرات نفت ایران بیشتر از چیزی است که آژانس تخمین زده است».

با این وصف، به نظر می رسد که تحریم نفتی اروپا علیه ایران رو به خنثی شدن است.

برخی کارشناسان می گویند بر خلاف ادعای امریکا، تحریم نفت ایران –اگرچه هرگز به شکل قطع صادرات نفت ایران نبوده- اثر خود را بر قیمت ها گذاشته و چیزی حدود 15-20 دلار از قیمت فعلی نفت (که بشکه ای حدودا 105) دلار است، مربوط به محدودیت هایی است که برای صادرات نفت ایران وضع شده است.

دیپلمات ها عقیده دارند، شکست تدریجی ایده تحریم های نفتی، به معنای از دست رفتن مهم ترین ترین ابزار فشار غرب علیه ایران است.

منبع: ایران هسته‌ای

انتهای پیام/

پ2

برچسب ها: آژانس ، تحریم ، نفت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۰ ۰۹ آذر ۱۳۹۱
با عرض خسته نباشید وبا تشکر از دست اندر کاران محترم و زحمت کش این سایت لطفا این خبر رو توی همه ی بخش های خبری سیما قرار بدید با تشکر
آخرین اخبار