اردبیل/

امام حسین (ع) احیاگر بزرگ امر به معروف و نهی از منكر

امر به معروف و نهی از منكر از احكام متعالی دین مقدس اسلام است كه احیا و اجرای آن خون تازه ای را در رگ های این مكتب آسمانی جاری و بنای كفر و استبداد را ویران می كند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل/ بی شك كربلا بزرگ ترین صحنه تاریخی اجرای این فریضه الهی است و كلام عبرت آموز امام تشنه لبان كه فرمود 'من برای اصلاح دین امت جدم قیام كردم' هنوز از فراسوی تاریخ به گوش جان شنیده می شود.

از نظر امام علي‏ (ع) امر به معروف و نهی از منكر نه تنها غایت دین بلكه فلسفه حكومت بشمار مي‏رود و بر اساس آن مي‏توان مشروعیت حكومت‏ها را سنجید و قیام‏هایی را كه براي سرنگونی یا برپایی حكومتی صورت مي‏گیرد محك زد.

از منظر دیگر این فریضه الهی در حكومت اسلامی نوعی مكانیزم نظارتی نیز محسوب می شود و همان قدر كه احیای آن عاملی برای ترویج معروفات ، اصلاح ناهنجاری ها و هدایت آحاد جامعه است و تعطیلی آن بستر تكثیر مفاسد ، مكروهات و رفتارهای غیراخلاقی را فراهم می كند.

امام خمینی (ره) در اهمیت احیای این فریضه و لزوم ایفای نقش توسط عامران به معروف و ناهیان از منكر در جامعه فرموده است: ظن قوي به عدم تاثیر ، وجوب امر به معروف و نهی از منكر را ساقط نمي‏ كند.

این مطلب پرده از این حقیقت محض برمی دارد كه امام حسین (ع) نیز در كربلای معلی به رغم آگاهی از تاریكی قلوب كفار با درخشش انوار هدایت سعی در اصلاح جاهلان داشته و واقعه عاشورای او وظیفه ای سنگین بر دوش همه مسلمانان قرار داده است.

البته همواره در قرآن امر به معروف مقدم بر نهی از منكر ذكر شده تا بر پیگیری كارها از راه مثبت تاكید شود.

رسول خدا (ص) در حدیثی دیگر نیز فرموده اند: 'تا زماني كه مردم امر به معروف و نهي از منكر نمایند و در كارهاي نیك و تقوا به یاري یكدیگر بشتابند در خیر و سعادت خواهند بود اما اگر چنین نكنند بركت‏ها از آنان گرفته شود و گروهي بر گروه دیگر سلطه پیدا كنند و نه در زمین یاوري دارند و نه در آسمان'.

علمای اسلام بر این عقیده اند كه امام حسین (ع) با شناخت موقعیت سیاسی و اجتماعی آن روزگار و با درك وظیفه خطیر خود در قبال ایجاد انحراف در آیین آسمانی اسلام فریاد برآورده و در معرفی حاكمان اسلام ستیز آن زمان خطاب به امت دور مانده از اصل خویش فرموده است:'اي مردم ! اینان دست از اطاعت پروردگار برداشته اند و سر به فرمان شیطان نهاده اند و فساد و تباهي و ظلم را برملا كرده اند و حدود خدا را كنار زده اند و بیت المال مسلمین را به خود اختصاص داده اند و حرام خدا را حلال و حلال خدا را حرام نموده اند'./س

برچسب ها: اردبیل ، امر ، به ، معروف ، و ، نهی ، از ، منکر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.