بجنورد/

بقایای جسد چهار هزار ساله در آیینه خانه مفخم بجنورد به نمایش درآمد

مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی از به نمایش درآمدن بقایای یك جسد تاریخی چهار هزار ساله كه در كاوش های باستان شناسی تپه تاریخی 'چلو' منطقه 'سنخواست' جاجرم كشف شده، در آیینه خانه مفخم بجنورد خبرداد.

 

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران بجنورد، علی كاظمی گفت: این جسد كه متعلق به یك زن میانسال است، سال قبل توسط هیات كاوش باستان شناسی مشترك ایران - ایتالیایی، به همراه شماری دیگر از اجساد در این تپه تاریخی كشف شده بود.

وی گفت: برای انتقال و نمایش بقایای جسد زن میانسال در محوطه عمارت مفخم بجنورد، اصول تمام علمی رعایت شده است.

وی افزود: هدف از انتقال یك نمونه از اجساد كشف شده در تپه تاریخی چلو در محوطه آیینه خانه عمارت مفخم بجنورد، معرفی این اثر تاریخی چهار ساله به گردشگران بوده است.

كاظمی، فراهم سازی جذابیت در بازدید از موزه مردم شناسی و باستان شناسی عمارت مفخم را از دیگر اهداف نمایش بقایای این جسد تاریخی از تپه تاریخی چلو سنخواست اعلام كرد.

تپه تاریخی چلو در بخش 'سنخواست' از توابع شهرستان جاجرم واقع است كه گردشگران برای بازدید از این اثر تاریخی می توانند از مسیر بجنورد - دوراهی 'چمن بید' و جاجرم یا از مسیر بجنورد - اسفراین و جاجرم اقدام كنند.

محوطه چلو مربوط به عصر مس - مفرغ است كه در سه كیلومتری شرق شهر سنخواست واقع شده و این اثر در هفتم اسفند 1386 با شماره ثبت 21292 به‌ عنوان یكی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

این محوطه یك استقرارگاه باستانی وسیع است كه نشانه‌های استقرار از دوره مس و سنگ تا دوره آهن (هزاره چهارم تا نخست پیش از میلاد) در آن برجای مانده است.

محوطه چلو با گستره حدود 60 هكتار در زمره بزرگترین استقرارگاه های پیش از تاریخ در شمال شرق كشور است./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.