واریس نتیجه ایستادن یا نشستن زیاد

واريس بيماري است كه در طي آن ديواره وريدها دچار تورم و برآمدگي پياز مانند مي‌شوند. اين مشكل به طور عمده در ديواره وريدهاي قسمت تحتاني ساق پا ديده مي‌شود.

دکتر شهید صالحی، متخصص ارتوپد در گفتگو با خبرنگار كلينيك باشگاه خبرنگاران گفت:  افرادی که در سابقه ی فامیلی شان ابتلا به واریس وجود داشته باشد و یا به دلیل وضع شغلی مستلزم ایستادن و یا نشستن زیاد باشند در معرض ابتلا به واریس هستند، زیرا عبور جریان خون به علت بی کفایتی وریدهای عمقي اندام ها صورت نمی گیرد و در نتیجه جریان خون از وریدهای سطحی اندام های تحتانی عبور می کند.

وی در پاسخ به سوال اصول تشخیص و علائم واریس اظهار کرد: در مرحله اول وجود وریدهای مستع و پرپیچ و خم سطحی در اندامهای تحتانی و دیگری خیز، پیگمانتاسیون زخم که ممکن است در پوست ساق پا به وجود بیاید كه از علائم واریس هستند.

وی افزود: شکایت بیمار، غالبا احساس درد مبهم سنگین و یا خستگی است که پس از مدت کوتاهی ایستادن بر روی پا، برای او ایجاد می شود. وریدهای مستع و پیچ دار طولانی در زیر پوست، با چشم براحتی دیده می شوند و بخصوص پری وریدها در حالت ایستاده شدید و کاملا قابل مشاهده است اما در افراد چاق این عارضه به راحتی با چشم  دیده نمی شود.

وی در پاسخ به این سوال که چگونه می توان از ابتلا و یا گسترش واریس جلوگیری کرد، گفت: افرادی که گرفتار مختصر آثار واریکوزیتد هستند باید از جوراب هاي الاستیک (متوسط یا سنگین) بپوشانند تا وریدهای آنها در مقابل فشار خون وریدی مخافظت نماید.

گفتنی است، استفاده از این جوراب ها به هنگام کار ایستاده یا نشسته و بالاتر قرار دادن پا در هر فرصتی كه دست دهد می تواند پیشرفت بیماری و یا پیدایش آن را کنترل نماید./ح
برچسب ها: واریس ، ورید ، ایستادن ، ارتوپدی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار