خودروهای نو را بو نکنید!

بوی نویی در خودرو بسیار خطرناک تر از آن است که فکرش را می کنید. مهندسان ناسا برای آن چاره ای اندیشیده اند.

به گزارش خبرنگار بازار باشگاه خبرنگاران خیلی از مردم عاشق بوی خودروی نو و تمام احساساتی هستند که این رایحه به ارمغان می آورد قافل از این که این گازها هم به سلامت انسان زیان وارد می کنند و هم به ابزارهای حساس و دقیق داخل خودرو آسیب می زنند.
بسیاری از این ابزارهای حساس به گاز در ماهواره ها و فضاپیماها نیز کاربرد دارند و مهندسان ناسا که با این پدیده مواجه هستند همواره به دنبال کاهش زیان های این نوع گازها می گردند.

بوی خاص خودروهای نو حاصل به کار بردن حلال های ارگانیک پرکاربردی است که در قطعات تزئینات داخل خودرو اعم از صندلی، داشبورد، کفپوش ها و غیره به کار می روند. مضرات این گازها به قدری زیاد است که برخی از خودروسازان به مردم توصیه می کنند ماه های اول استفاده از خودروی نو از تهویه مطبوع استفاده کنند یا پنجره ها را تا حد ممکن باز بگذارند.
برای کاهش پدیده انتشار گاز در فضاپیماها و ماهواره ها، مهندسان ناسا در «مرکز پرواز فضایی گودارد» اسپری ای طراحی کرده اند که با پاشیدن روی ابزارهای حساس با جذب گازهای حلال ارگانیک از انتشار آن جلوگیری می کند.
در روش قدیمی دیسک ها با پوشش زئولایت zeolite برای جذب گازهای حاصل از حلال ها مورد استفاده قرار می گرفت که دو ایراد بزرگ داشت هم وزن اضافه می کرد و هم فضا اشغال می کرد که در فضا پیماها دو محدودیت جدی به حساب می آید و مهندسان از این دو جهت در مضیقه بودند.
در صورتی که این اسپری به یک محصول تجاری تبدیل شود می توان از این ماده برای نوارها یا روکش هایی استفاده کرد که هنگام تحویل خودرو روی تزئینات داخل خودرو کشیده می شود. این کار مستلزم آزمایش هایی است که پیش از تجاری شدن این محصول باید انجام شود و از سلامت و ایمنی آن اطمینان کامل به دست آید.
احتمال دارد این ماده جاذب بو و گازهای مضر کاربردهای دیگری غیر از خودرو هم پیدا کند.
برچسب ها: خورو ، داخل ، بازار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار