بجنورد/

فصل دوم کاوش باستان شناسی تپه ريوی آغاز شد

سرپرست هيات کاوش باستان شناسي تپه ريوي گفت:مطالعات تپه ريوی با هدف تکمیل اطلاعات گمانه لایه نگاری و شناخت توالی استقراری دوران های مختلف در محوطه ریوی آغاز شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بجنورد، محمدجواد جعفري با بیان اینکه بخش اول این مطالعات در اوایل سال جاری انجام گرفته است، گفت:نتایج این فعالیت ها تعیین عرصه و حریم محوطه تاریخی ریوی با ایجاد گمانه های باستان شناسی و میل کوبی و مشخص نمودن محدوده عرصه بر روی زمین و در نهایت ابلاغ ضوابط آن انجام شد.

وی افزود:در پي اين کاوش ها در بخش شرقی تپه ریوی الف یک گمانه لایه نگاری برای شناخت توالی استقراری گذشته محوطه ایجاد شد که نتیجه آن برخورد با شواهدی از یک قلعه حاکم نشین مستحکم از دوران هخامنشی بود.

سرپرست هيات کاوش محوطه تپه ريوی با اعلام محدوديت هاي ملي وگسترده بودن فعاليت هاي ميداني گفت:بخش دوم لايه نگاري با هدف تکميل اطلاعات گمانه وشناخت توالي استقراري از آذرماه آغاز شده است.

وي در خصوص اهميت اين محوطه اضافه کرد: بر اساس مدارک باستان شناسی،وسعت این محوطه بیش از 110 هکتار به مرکزیت تپه های ریوی الف و ب بوده است.

جعفری تصریح کرد:همچنین مدارک به دست آمده نشان می دهد که این محوطه از عصر آهن(سه هزار سال قبل) تا به دوران اسلامی میانه ( 800 سال قبل) همواره مورد استقرار مردم منطقه بوده و شکوفاترین و پررونق ترین دورانی که محوطه به گستردگی یک شهر بوده مربوط به دوران هخامنشی(2500 سال قبل) است که اهمیت های علمی و فرهنگی آن در منطقه شمال شرق ایران منحصر به فرد است.

وی مهمترین عامل تهدید و تخریب محوطه،فعالیت سه کوره آجرپزی بزرگ در بخش های میانی و جنوبی محوطه دانست و افزود: اين فعاليت ها در چند سال گذشته تا به امروزه باعث تخریب بیش از 30 درصد محوطه شده است و ادامه این فعالیت در آینده به طور قطع اثری از این محوطه برجای نخواهد گذاشت.

وي توسعه فعالیت های کشاورزی را از ديگر تهديدها دانست و گفت:با توجه به همکاری مردم منطقه و حمایت مسئولین کنترل شده و ضوابط مناسبی در این خصوص وضع شده است.

محوطه ريوي واقع در 3 کیلومتری غرب شهر آشخانه و یک کیلومتری غرب روستای نجف و یک کیلومتری شمال روستای قره مصلی از توابع بخش مرکزی شهرستان مانه و سملقان است محوطه تاریخی ریوی در سال 1346با شماره 720 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید..

تپه ریوی "الف" با ارتفاع10متر و مساحت 5818 متر مربع در بخش جنوبی محوطه قرار گرفته و بر اساس نتایج کاوش های باستان شناسی در سطح این تپه قلعه ای مستحکم از دوران هخامنشی و اشکانی قرار دارد که مرکز حاکم نشین این شهر بوده و تپه ریوی "ب" با ارتفاع7متر و مساحت 3346 متر مربع در بخش شمالی محوطه قرار گرفته است./ع

برچسب ها: آغاز ، کاوش ، تپه ریوی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.