توضیحات غضنفری در خصوص بخشنامه هایی که پس از صدور اصلاحیه می خورد؛

برخی اظهار نظرها بعنوان بخشنامه مطرح شده است / ممنوعیت ثبت سفارش به معنای ممنوعیت واردات نیست

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: وقتی ثبت سفارشی کالایی ممنوع می شود به معنای این است که سیستم بررسی می کند که آیا در آینده واردات این کالا انجام بگیرد یا نه اما در این شرایط حقوق واردکنندگانی که از قبل ثبت سفارش کالا داده اند محفوظ است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، مهدی غضنفری، وزیر صنعت، معدن و تجارت در برنامه پرونده روز  20:30 امشب به بیان توضیحاتی در خصوص بخشنامه هایی که صادر می شوند اما به فاصله زمانی کوتاه اصلاحیه می خورند پرداخت و گفت: برخی از این موارد هیچ گاه بصورت بخشنامه منتشر نشده بودند بعنوان مثال موضوع عرضه ارز صادرکنندگان در مرکز مبادلات ارزی از مدتها قبل طی جلساتی با صادرکنندگان مورد بررسی قرار گرفت و دیدگاه های مختلفی در این خصوص مطرح می شد اما این نظرات هیچگاه بصورت بخشنامه نبوده اما در حالیکه در رسانه های عمومی بعنوان بخشنامه مطرح شده است.

وی ادامه داد: در این خصوص نهایتا مصوبه ای که هفته گذشته مطرح شد به تصویب نهایی رسیده و همجنان به قوت خودش پایدار است.

غضنفری در خصوص استفاده از نرخ ارز  مبادلاتی در بورس کالا تصریح کرد: در این مورد نیز بخشنامه خاصی صادر نشده و تنها انتظار ما از بورس این بود که مبنای محاسبه قیمت کالاها ارز آزاد نباشد بلکه ارز مبادله ای باشد که سرانجام این موضوع پذیرفته شده و در حال انجام است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در مورد این که گفته شده مبنای محاسبه ارز در گمرگ از ابتدای آذر ماه نرخ مبادله ای ارز باشد از زمانی که این بخشنامه صادر شده به قوت خود پایدار است اما خیلی از اظهار نظرها در این مورد بعنوان بخشنامه مطرح شده است.

وی در خصوص بخشنامه اصلاح ممنوعیت واردات برخی کالا گفت: وقتی بطور مشخص می گوییم که ثبت سفارش کالایی ممنوع شده در رسانه ها مخابره می شود که واردات آن کالا ممنوع شده در حالیکه این دو مطلب با هم تفاوت دارند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت، گفت: وقتی ثبت سفارشی کالایی ممنوع می شود به معنای این است که سیستم بررسی می کند که آیا در آینده واردات این کالا انجام بگیرد یا نه؟ اما در این شرایط حقوق واردکنندگانی که از قبل ثبت سفارش کالا داده اند و هم اکنون قصد ورود کالا خود را دارند باید محفوظ باشد.

غضنفری تاکید کرد: هم اکنون تنها ثبت سفارش گروه کالاهای در اولویت دهم ممنوع است و نه واردات آن، اما ثبت سفارش گروه کالایی اولویت نهم همچون موبایل و رایانه تداوم دارد.

وی ادامه داد: وقتی می خواهیم بررسی کنیم آیا ممنوعیت واردات ایجاد شود یا نه ؟ قبل از آن ثبت سفارش را ممنوع می کنیم تا رانتی در بازار ایجاد نشود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت، در خصوص بخشنامه اخیر ممنوعیت واردات با ارز آزاد اظهار داشت: در اصل از ابتدا واردات با ارز آزاد ممنوع نشده بود بلکه ابهامی در این خصوص وجود داشت.

وی ادامه داد: مصوبه ای که کارگروه اقتصادی ستاد تدابیر ویژه به گمرگ ابلاغ کرده بود انواع ارزهایی که می توانست با آن واردات صورت گیرد ذکر شده بود و تنها یک ابهام در آن  وجود داشت که آیا واردات با ارز آزاد امکانپذیر است یا نه؟

غضنفری اضافه کرد : چون ابلاغ این بخشنامه مصادف با ایام سوگوار سالار شهیدان بود حل این ابهام موکول به روزکاری پس از تعطیلات شد و در همان روز با تعاملی که با گمرگ داشتیم این مسئله برطرف شد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: هم اکنون ثبت سفارش کالا های گروه اولویت دهم همچون خودروهای پر مصرف و برخی لوازم خانگی، لوازم تزینی و پوشاک ممنوع است اما افرادی که طی چند ماه گذشته ثبت سفارش کرده اند می توانند واردات را انجام دهند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت، یادآور شد: در9 اولویت دیگر نیز ثبت سفارش و واردات آزاد است.ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار