قضا در هفته‌ای که گذشت؛

از دستگیری عناصر جدید در پرونده "مهدی هاشمی" تا رسیدگی به اتهام متهمان فساد مالی

بررسی جرم افترا، دستگیری عناصر جدید در پرونده مهدی هاشمی، چهارمین گزارش مغرضانه احمد شهید، برگزاری دادگاه "مغرب"، بررسی جرایم علیه زنان و کودک آزاری مهم ترین اخبار این هفته دستگاه قضا بود.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، بررسی جرم افترا، دستگیری عناصر جدید در پرونده مهدی هاشمی، گزارشات مغرضانه احمد شهید، برگزرای دادگاه مغرب و بررسی جرایم علیه زنان مهم ترین اخبار این هفته دستگاه قضا بود.
 
 
**یکی از مسائلی حقوقی که توسط باشگاه خبرنگاران پیگیری شد بحث حقوقی و کیفری جرم افترا بود که کارشناسان در این زمینه اظهاراتی داشتند.
 
زارعيان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:
افترا، قبل از انتشار جرم نيست

يک حقوقدان گفت: نكته قابل توجه در جرم افترا، انتشار آن است. در واقع اگر كسی متنی حاوی انتساب جرمی به دیگران را تهیه كند و نزد خود نگه دارد و یا مانع انتشار آن شود، مرتكب جرم افترا نشده است.

نعناكار در گفتگو با باشگاه خبرنگاران تاكيد كرد

برخورد قاطع قوه قضاييه با عوامل توهين، افترا و هتك حرمت افراد

يك وكيل پايه يك دادگستري گفت: نقد سازنده با هتک حرمت افراد متفاوت بوده و هركس با وسيله‌هاي مندرج در قانون به کسى عنواني را صريحاً نسبت دهد يا آنها را منتشر نمايد مطابق قانون، اين اقدام جرم محسوب شده و مجازات مي‌شود.

احمدي در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

نشر افترا كه باعث اشاعه فحشا شود، جرم است

يك حقوقدان گفت: دین اسلام نسبت به آبروی افراد و اتهام فحشا به شدت سختگیر است به طوری كه اگر نشر افترا باعث اشاعه فحشا گردد، هر چند مفتری بتواند صحت اسناد و گفته خود را ثابت كند نیز به حبس و یا تا 74 ضربه شلاق محكوم خواهد شد.

**مجمع عمومی سازمان ملل در سال 1999 با تصویب قطعنامه‌ای، 25 نوامبر هر سال را به عنوان "روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان" تعیین کرده است. بدین منظور باشگاه خبرنگاران قوانین موجود برای حمایت از زنان و مبارزه با خشونت علیه آنان را با توسط کاشناسان و وکلا بررسی کرد.

بان کی مون خواستار ریشه‌کن شدن خشونت علیه زنان شد

بان کی مون دبیرکل سازمان ملل در پیامی به مناسبت روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان، سازمان ملل متحد را پیشروی مقابله با خشونت علیه زنان دانست و گفت: با وجود اقدامات انجام شده هنوز میلیون‌ها زن در سراسر جهان با خشونت روبرو هستند.

رستمي در گفتگو با باشگاه خبرنگاران عنوان کرد

اصلاح نابرابري‌هاي حقوقي براي پيشگيري از خشونت عليه زنان

يک وکيل دادگستري با اشاره به اصلاح نابرابري‌هاي حقوقي براي پيشگيري از خشونت عليه زنان گفت: طراحي و ايجاد نهادهايي براي پيشگيري از خشونت در جهت کمک به زنان بزه ديده و تصويب قانوني در راستاي حمايت از پيشگيري از وقوع جرم عليه زنان از جمله اقداماتي است که مي توانند در اين مسير راهگشا باشند.


اسماعيلي در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

آمار دقيقي از خشونت عليه زنان در دست سازمان زندان‌ها نيست

رئيس سازمان زندان‌ها گفت: آمار دقيقي از جمعيت کيفري زندان به جرم خشونت عليه زنان در دست سازمان زندان‌ها نيست.

عرب‌گري در گفتگو با باشگاه خبرنگاران تاكيد كرد

لزوم رفع خلاءهاي قانوني حمايت از زنان با لايحه جديد قانون مجازات

يک وکيل پايه يک دادگستري گفت: در صورت رفع خلاء‌هاي موجود در زمينه آزار و اذيت زنان در لايحه جديد قانون مجازات اسلامي، شاهد قانون جامعي براي حمايت از زنان خواهيم بود.

** یکی از خبرهایی که توسط باشگاه خبرنگاران پیگیری شد موضوع جرم یا جرم نبودن حرکت روزنامه مغرب و کشیدن کاریکاتور رئیس جمهور در صفحه اول این روزنامه بود که قاضی ناسر سراج از اعضای هیات نظارت بر مطبوعات خبر از دادگاه رسیدگی به این پرونده و علنی بودن دادگاه رسیدگی به پرونده فساد مالی خبر داد.


قاضي سراج در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

هيات نظارت بر مطبوعات فردا تکليف "مغرب" را روشن مي‌کند

عضو هیئت نظارت بر مطبوعات گفت: هيات نظارت بر مطبوعات، نشر کاريکاتور رئيس جمهور در روزنامه مغرب را مورد بررسي و مجرميت يا عدم مجرميت وي را صادر خواهد کرد.

قاضي سراج:
رسيدگي به اتهام ساير متهمان فساد بزرگ مالي علني خواهد بود

رئيس دادگاه رسيدگي به پرونده فساد بزرگ مالي انتشار برخي اخبار و مطالب راجع به نحوه ادامه رسيدگي به اين پرونده را نادرست خواند و اصل قانوني علني برگزار شدن دادگاه‌ها را مورد تأکيد قرار داد.

** بار دیگر گزارشات مغرضانه احمد شهید رسوایی وی را برای خدمتگزاری به صهیونیست‌ها نشان داد و گویا سازمان های بین المللی نیز تنها به این گزارشات اکتفا نکرده و اقدام به تصویب قطعنامه‌های حقوق بشری علیه ایران کرده‌اند اظهارات دبیر ستاد حقوق بشر و کارشناسان را در باشگاه خبرنگاران مطالعه کنید.


دبير ستاد حقوق بشر:

"احمد شهيد" هنرپيشه رسانه‌اي گروه‌هاي تروريستي است/ ادامه بررسي پرونده كهريزك

دبير ستاد حقوق بشر گفت: احمد شهيد به عنوان يک هنرپیشه تبليغاتي در دام گروه‌هاي تروريستي اسير شده است.

جليليان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

تصويب قطعنامه حقوق بشري ضد ايراني نشر اکاذيب است

يک عضو کميسيون حقوقي قضايي مجلس با اشاره به تحريم‌هاي ضد ايراني، مصادره اموال ايرانيان در خارج از کشور خاطرنشان کرد: قطعنامه حقوق بشري عليه ايران نشر اکاذيب بوده و ايران بايد واکنش جدي نسبت به اين امر نشان داده و افکار عمومي را نسبت به اين مساله آگاه کند.

سلطاني‌نژاد در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

گزارشات نقض حقوق بشر در ايران مستند نيست/ايران روشنگري کند

يک وکيل پايه يک دادگستري ‌با اشاره به گزارش‌هاي مغرضانه احمد شهيد درباره نقض حقوق بشر در ايران اظهار داشت: اين گزارشات ارزش حقوقي نداشته و قابل استناد نيست.

سعادت‌الله سلطاني‌نژاد در گفتگو با خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران،‌ با اشاره به گزارش‌هاي مغرضانه احمد شهيد درباره نقض حقوق بشر در ايران اظهار داشت: اين گزارشات ارزش حقوقي نداشته و قابل استناد نيست.


** 8 آذر نهمین سالگرد تاسیس اتحادیه کانون وکلا برگزار شد که رئیس اتحادیه در نشست خبری با خبرنگاران به دلایل پلمپ اسکودا، لایحه جامع وکالت، برگزرای آزمون و اقدامات کانون وکلا پرداخت.


مندني‌پور در نشست خبري اتحاديه سراسري کانون هاي وکلا:

لايحه جامع وكالت در حال بررسي است/ وكيل خانواده باردستگاه قضا را كم مي‌كند

رئيس اتحاديه سراسري کانون‌هاي وکلاي دادگستري ايران با بيان اينكه لايحه جامع وكالت در حال بررسي است، گفت: اين لايحه پس از بررسي اوليه در قوه قضاييه و دولت، بزودي در صحن علني مجلس مورد بررسي قرار خواهد گرفت.




**عناصر جدیدی در رسیدگی به پرونده مهدی هاشمی شناسایی شدند که پرونده نامبرده را وارد مراحل جديدي كردند که باشگاه خبرنگاران جزییات دقیق‌تری را در این مساله بیان می‌کند.



يك منبع آگاه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

عناصر و مرتبطين بسيار مهم سفيد در پرونده مهدي هاشمي دستگير شده‌اند / پرونده مهدي وارد مراحل جديدي شد

يك منبع آگاه گفت: با دستگيري دو نفر از عناصر و مرتبطين حلقه‌هاي نزديك به مهدي هاشمي، پرونده وي وارد مراحل حساس و جديدي شده است.




**لایحه حمایت از كودكان و نوجوانان كه سه سال پیش توسط قوه قضاییه و در راستای مأموریت‌های خود بر اساس اصل 156 قانون اساسی به منظور حمایت قضایی از افراد زیر 18 سال در معرض خطر و بزه دیده تنظیم و به دولت ارایه شد در مجلس در حال بررسي است که مزايا و معايب اين نقص توسط کارشناسان و نمايندگان مجلس مورد بررسي و تحليل قرار گرفت.
 
 
در گفتگو با کارشناسان مطرح شد

اصلاح قوانين اولين گام مبارزه با کودک آزاري

اصلاح قوانین در جهت حمایت بیشتر از کودکان می‌تواند اولین گام در مبارزه با کودک آزاری به شمار آید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار