شهرکرد /

خروج دود و بخار از زمین در یك روستای لردگان ناشی از آتش سوزی گازهای تالابی است

مدیركل حفاظت محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری گفت: خروج دود و بخار از زمین در مجاورت روستای « سرتنگ دینار عالی » شهرستان لردگان، ناشی از آتش سوزی گازهای تالابی متان در لایه های زیرین سطح زمین است.

سعید یوسف پور، در خصوص علت خروج دود و بخار از چند حفره در اطراف روستای « سرتنگ دینار عالی » بخش خانمیرزا در شهرستان لردگان استان چهارمحال و بختیاری گفت: با توجه به بررسی های روز گذشته زمین شناسان، این پدیده، ناشی از آتش سوزی گاز متان در لایه های زیرین سطح زمین است.

وی گفت: علایم و نشانه ها و باقیمانده های موجود در این دشت، نشان می دهد كه چند دهه پیش در این منطقه، تالابی وجود داشته كه به دلایل مختلف از جمله فقدان آشنایی اهالی با اهمیت تالاب و احداث زهكش به منظور بهره برداری از اراضی كشاورزی منطقه، این تالاب خشك شده و چندسالی است كه اثری از آن نیست.

مدیركل حفاظت محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری اضافه كرد: با حفر چاه های مجاز و غیرمجاز متعدد در این پهنه و كاهش سطح آب های زیرزمینی، این تالاب به طور كامل نابود شده است.

یوسف پور، با بیان اینكه این دشت یكی از دشت های بحرانی استان چهارمحال و بختیاری است، افزود: هم اكنون در این دشت، علاوه بر كاهش سطح آب های زیرزمینی، فرونشست زمین و غلظت املاح آب از دیگر مشكلات است.

وی گفت: در شرایط كنونی مواد آلی انباشته شده در لایه های زیرین تشكیل تورب یا زغال سنگ نارس را داده كه با تركیب گاز متان، قابلیت آتش گرفتن دارد كه پدیده مذكور، نتیجه آتش سوزی در لایه زیرین سطح زمین است كه به صورت بخار و دود در سطح زمین مشاهده می شود.

مدیركل حفاظت محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری گفت: نظیر این آتش سوزی، سال 88 در تالاب گندمان شهرستان بروجن اتفاق افتاد كه عمق زمین در این تالاب به خاطر فوران گاز متان، 48 شبانه روز در آتش سوخت.

وی، با بیان اینكه مهار كردن این قبیل آتش سوزی ها نیاز به حجم بالای آب دارد، افزود: در اطراف این دشت، چشمه بزرگ و یا چاهی برای اطفاء حریق وجود ندارد و این امر، هدایت آب های جاری و روان آب ها به سمت محل آتش سوزی را می طلبد تا با نفوذ آب در عمق زمین آتش سوزی مهار شود.

یوسف پور گفت: در صورت مهار نشدن آتش سوزی، مشكلاتی مانند فرونشست زمین و طولانی شدن آتش سوزی تالابی در منطقه و روستاهای اطراف آن محتمل است.

مدیركل حفاظت محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری ادامه داد: مهار این پدیده طبیعی، همكاری و مساعدت مردم، مسئولان و دست اندركاران اجرایی استان و شهرستان را می طلبد تا با تامین آب، آتش سوزی زیرزمینی در این منطقه مهار شود.

گفتنی است؛ طی چند روز اخیر، در پدیده ای نادر، خروج دود و بخار از تعدادی حفره در محل چشمه سارهای خشك شده در مجاورت روستای « سرتنگ دینار عالی » در بخش خانمیرزای شهرستان لردگان، باعث وحشت مردم این روستا گردیده بود.

فرماندار شهرستان لردگان به همراه جمعی از مسئولان این شهرستان، روز سه شنبه گذشته ( 7 آذرماه 91 ) از این منطقه بازدید و با اهالی روستای « سرتنگ دینار عالی » در خصوص زمان آغاز فوران بخار و دود از زمین نزدیك این روستا گفتگو كرد و درخصوص پیگیری علت این پدیده، مشورت با صاحب نظران زمین شناسی را مورد تأكید قرار داد.

رئیس شورای اسلامی بخش خانمیرزا در خصوص این پدیده گفت: حدود 10 سال است كه چشمه های این منطقه خشك شده و سال گذشته نیز چند بار، دود و بخار از زمین این منطقه خارج شد، اما ادامه پیدا نكرد.

حاجت مراد خسروی افزود: اكنون مدتی است كه خروج دود و بخار از محل چشمه های خشك شده این روستا شدت گرفته و حرارت بخار و دود خروجی از دهانه چند حفره در اطراف روستا، به حدی است كه نمی توان دست را در معرض آن قرار داد.

وی اضافه كرد: هم اكنون دود و بخار خارج شده از شكاف های زمین، به طور كامل روستا را فراگرفته و چنین پدیده ای را پدران ما به یاد ندارد.

روستای « سرتنگ دینار عالی » بخش خانمیرزا، در فاصله 23 كیلومتری مركز شهرستان لردگان قراردارد.

شهرستان لردگان، با بیش از 190 هزار نفر جمعیت، از شهرستان های هفتگانه استان چهارمحال و بختیاری است که مرکز آن ( شهر لردگان ) در فاصله 160 کیلومتری شهرکرد ( مرکز این استان ) واقع گردیده است./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.