حاشيه برنامه سينمايي "هفت"

بحث داغ هفت در مورد فيلم جنجالي

برنامه "هفت" با نقد فيلم سينمايي "من مادر هستم"سابقه كاري جيراني كارگردان فيلم را زير سوال برد.

؛
به گزارش خبرنگار حوزه راديو و تلويزيون باشگاه خبرنگاران برنامه سينمايي هفت با رويكرد بررسي مسائل سينماي ايران و با اجراي و سردبيري محمود گبرلو در بخشي از آن به مناظره حجت الاسلام و  المسلمين حميد رسايي نماينده مجلس شوراي اسلامي و عضو كميسيون فرهنگي با سيد ضياء هاشمي رئيس جامعه صنفي تهيه كنندگان در خصوص فيلم سينمايي "من مادر هستم" ساخته فريدون جيراني اختصاص داشت.
حميد رسايي در ابتداي اين مناظره گفت: اين بحث يك مناظره نيست و مخاطب من در اين مسئله سيد ضياء هاشمي نبوده و مخاطب اصلي من مسئولان حوزه فرهنگ به مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و صدا و سيماست چرا كه ما بايد به سمت و سوي سينمايي حركت كنيم كه جزء اهداف و  آرمانهاي انقلاب اسلامي است و همچنين نيز من براي تشكل خاصي در اين برنامه حضور پيدا نكردم.

*سياستگذاري آئين نامه هاي قديمي مشكل سينمايي امروز ماست
وي افزود: مشكل اصلي ما در حوزه سينما از جهت سياستگذاري و آئين نامه هايي است كه مربوط به 16 سال قبل بوده و هيچ گونه تهديدي براي تغيير آئين نامه ها در حوزه فرهنگ صورت نمي‌گيرد.
رسايي ادامه داد: مسئولان فرهنگي ما تنها در انتظار توليدات جديد هستند و تنها زحمت مميزي آن را تقبل مي‌كنند ولي در حالي كه بايد از ابتدا سرمايه گذاري كلان در اين حوزه نظارت شود.
رسايي در ادامه در خصوص فيلم سينمايي "من مادر هستم" ساخته فريدون جيراني اظهار داشت: اين فيلم را تاكنون سه بار ديده ام و به فريدون جيراني نيز متذكر شدم فيلم شما به شرط رفع برخي اصلاحات فيلم خوبي است.
وي با اشاره به اينكه اين فيلم در حوزه سبك زندگي قابل بررسي است، تصريح كرد: "من مادر هستم" به اتفاق آراء در شوراي پروانه نمايش حذف شد كه من در آن جلسه حضور نداشتم ولي به دليل اهميت سوژه و قصه فيلم را ديدم و در شوراي بعدي من با دفاع از اين فيلم به شرط حذف برخي از قسمت ها و تغيير نام اثر به من مادر هستم شوراي پروانه نمايش اكران آن را پذيرفت.

*جيراني به مانند من به امور سينما و دين مسلط نيست
رسايي عنوان  كرد: در اين فيلم مادر براساس موازين فرهنگي، ملي ما به  معناي واقعي نيست و همچنين دو خانواده به تصوير كشيده در آن براساس پايبندي به سبك اصل دين و ايراني نبوده كه البته جيراني هم قصد نشان دادن اين موضوع را دارد ولي سيگار كشيدن و دست زدن دو نامحرم نبايد به تصوير كشيده مي شد.
وي افزود: مشكل اصلي بخش پاياني فيلم است چرا كه آنچه هدف جيراني بوده فيلم از آب در نيامده، جيراني به امور سينما مسلط است اما به امور ديني مسلط نيست ولي من به هر دو امور تسلط دارم.
سيد ضياء هاشمي در ادامه صحبت هاي رسايي عنوان كرد: بخشي از ايراداتي كه رسايي به فيلم وارد كردند جزء ساختار اثر بوده و جيراني با درايت به اين سمت رفته و قصد به تصوير كشيدن جامعه فرهنگي به سبك غربي و تازه به دوران رسيده را داشته كه داراي يك سري آفت هايي است و در جامعه ما رسوخ پيدا مي‌كند.
وي بيان كرد: اين مسئله يك هشدار است كه "من مادر هستم" توفيق آن را بدست آورده و مواردي كه رسايي عنوان كردند جزء حسن هاي فيلم بوده و به خوبي نشان داده شده است.

*انصار حزب الله ناديده درباره فيلم قضاوت مي‌كنند
رسايي در ادامه اظهار داشت: از نظر من نشان دادن سيگار و مشروب و سبك زندگي غربي مشكلي نيست بلكه ايراد من به بخش پاياني آن است چرا كه در فرهنگ ديني و ملي مادر يعني سكان دار خانه و دادن اعتماد به نفس به شوهر است.
ضياء هاشمي در بيان اين نكته متذكر شد: ناهيد در واقع مادر نبود چرا كه آوا او را به نام كوچك صدا مي زند در اصل خانواده اي وجود نداشته چرا كه حتي آوا از كلمه مادر نيز امتناع مي ورزد و تنها در لحظه آخر حس مادري زمان به زندان رفتن مادر به جاي فرزندش نشان داده مي‌شود كه كوتاهي او در حق دخترش موجب بروز چنين فجايعي شده است.
سيد غلامرضا موسوي تهيه كننده "من مادر هستم" در گفتگوي تلفني نيز در اين مناظره شركت داشت و عنوان كرد: انصار حزب الله قبل از تماشاي فيلم اعتراض خود را اعلام كردند اين اثر درباره خيانت، فحشا نبوده و كاملا اخلاقي است و تنها زندگي سبك غربي را به چالش مي كشد.
وي افزود: عده اي ناديده درباره فيلم قضاوت مي‌كنند و قضاوت خود را اسلامي تلقي ميكنند چه چيزي در پشت پرده وجود دارد.
موسوي ادامه داد: من مادر هستم اخلاقي ترين فيلم من در 30 سال سابقه كاري ام است.

* جليلي: اين فيلم به دليل تصوير دروغين از نظام اسلامي قابل توقيف است
وحيد جليلي روزنامه نگاري كه او هم در گفتگوي تلفني در اين مناظره شركت داشت، عنوان كرد: براساس قانون هاي موجوددر احكام قضايي اين فيلم بدليل تصوير دروغين از نظام اسلامي و مجازات قابل توقيف است.
رسايي اظهار داشت: در هنگام مخالفت با اثري انصار حزب الله نبايد اقدام عملي كنند بلكه بايد اظهار نظر خود را به مسئولان ارائه دهند در اصل دغدغه آري ولي اقدام خير.
وي ادامه داد: اشكال فيلم شروع و پايان آن با موضوع روانپزشك بوده كه اين زن بدليل انجام قصاص عذاب وجدان دارد در حالي كه قرآن با وجود تذكر به بخشش ولي به قصاص تاكيد كرده و بعد از آن نبايد دچار مشكلات روحي و عذاب وجدان شود.
ضياء‌هاشمي در اين خصوص متذكر شد: عذاب وجدان اين زن بدليل اين است كه او به سبب كينه و انتقام شخصي موجب قصاص شده است.
*جليلي: اختصاص 400 ساعت برنامه زنده به جيراني اشتباه است
رسايي با اشاره به اينكه اين كينه به تماشاگر القا نمي شود، اظهار داشت: حتي در فيلم تماشاگر با دختر همذات پنداري مي كند و از نظر بيننده دختر تقاص پدر را پس مي دهد در حالي كه دختر تقاص اعمال خود را مي‌بيند.
جليلي در ادامه صحبتهايش گفت: زمان ممنوع التصوير بودن من، فريدون جيراني 400 ساعت آنتن زنده است.
وي افزود: نبايد تصوير سينمايي ايران از اين جامعه به اين اندازه سياه باشد  فريدون جيراني فيلم هايي به مانند آب و آتش، قصه پريا، سالاد فصل، شام ‌آخر مي سازد و با اين وجود 400 ساعت دوربين زنده در اختيارش قرار مي دهند كسي كه از امكانات اين نظام استفاده مي كند چرا چنين آثاري را مي سازد.
رسايي در پايان با تاكيد گفته هاي وحيد جليلي خاطرنشان كرد: چرا صدا و سيما تنها براي اقليت و عده اي خاص تريبون در اختيار مي گذارد در حالي كه اين حق بايد براي همه باشد.
گفتني است برنامه سينمايي هفت، با رويكرد مسائل سينماي ايران با اجراو سردبيري محمود گبرلو و تهيه كنندگي علي قانع هر هفته جمعه شب ها از شبكه سه سيما به روي آنتن مي رود.
/ي2
برچسب ها: جبیرانی ، برنامه ، هفت ، سینما
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار