تامی ویتور اعلام کرد

مخالفت کاخ سفید با تحریم های مصوب سنا

در حالی که سنای آمریکا با 94 رای موافق و بدون رای ممتنع یا مخالف بسته تحریمی جدیدی را علیه ایران به تصویب رسانده که در صورت تصویب از سوی دولت به قانون تبدیل می شود، کاخ سفید از مخالفت خود با دور جدید تحریم هایی خبر داد که روز جمعه به تصویب سنا رسیده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ؛ در حالی که سنای آمریکا با 94 رای موافق و بدون رای ممتنع یا مخالف بسته تحریمی جدیدی را علیه ایران به تصویب رسانده که در صورت تصویب از سوی دولت به قانون تبدیل می شود، کاخ سفید از مخالفت خود با دور جدید تحریم هایی خبر داد که روز جمعه به تصویب سنا رسیده است. این تازه ترین نمونه از فشار کنگره بر دولت برای به کار گیری اقدامات مضاعف علیه ایران به شمار می رود. کنگره سال گذشته نیز تحریم بانک مرکزی جمهوری اسلامی را به تصویب رسانده بود که در آخرین روز از سال 2011 توسط باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا امضاء شد و از آن زمان پیامد های اقتصادی قابل توجهی برای جمهوری اسلامی به همراه داشته است.
به نقل از فارن پالیسی، رابرت مندنز و مارک کیرک همزمان با بررسی بودجه دفاعی آمریکا بسته تحریم های جدید ایران را نیز پیشنهاد دادند که با اجماع به تصویب رسید. تحریم های جدید بخش انرژی، بنادر، کشتیرانی و کشتی سازی ایران را هدف قرار داده و گفته می شود که پیامد هایی نیز برای معامله پایاپای طلا در برابر گاز ایران و ترکیه به همراه خواهد داشت. مندنز پیش از تصویب بسته تحریم ها اعلام کرد که زمان برای بازی انتظار به پایان رسیده و تحریم های اعمالی پیامد هایی برای اقتصاد ایران خواهد داشت.
این در حالی است که کاخ سفید عصر پنجشنبه در تماس با شماری از دفاتر سنا اعلام کرده بود که با تصویب این تحریم ها مخالف است. تامی ویتور، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید اعلام کرد به گمان کاخ سفید تحریم ها ضروری نیستند و در برحه زمانی کنونی کارایی ندارند. از سوی دیگر هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا نیز روز جمعه اعلام کرد در صورتی که ایران ثابت کند یک تهدید نیست، ایالات متحده برای باز کردن در دیپلماسی آمادگی دارد.
اما گزارش ها در خصوص مخالفت کاخ سفید با تحریم های مورد نظر سنا علیه ایران حاکی از آن است که ویتور تاکید کرده با توجه به تلاش هایی که آمریکا و متحدانش در اعمال موثر تحریم های کنونی انجام می دهند، تحریم های مشاعف می تواند روند جاری را تهدید کند. وی ادامه داد: ماه همچنین در مورد برخی از فرمول بندی هایی که اکنون در متن بسته تحریم ها قرار دارد نگران هستیم و می خواهیم با اعضای کنگره مشورت کنیم تا اقدامات مورد نظر سنا روند جاری را منحرف نکند.
ویتور افزود، یکی از نگرانی های عمده کاخ سفید این است که کنگره مشوق معافیت از تحریم ها را به میزان کافی برای دولت در نظر نگرفته است. این در حالی است که دولت می توانست از طریق معافیت از تحریم ها متحدان خود را برای همسویی با این روند ترغیب کرده و در مقابل برخی همکاری ها آنها را از تحریم های اعمالی علیه ایران معاف کند. بسیاری از کشور های اروپایی و کشور هایی ماننده کره جنوبی و ژاپن اکنون از تحریم ها معاف شده اند.  
کاخ سفید همچنین می گوید تحریم های ثانویه علیه اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی تنها در شرایطی اعمال می شود که آنها به حضور در برنامه های هسته ای و موشکی جمهوری اسلامی متهم باشند. اما متن تحریم های مصوب سنا می گوید حتی در صورتی که اشخاص حقیقی و حقوقی به طور مستقیم در برنامه های هسته ای و موشکی حضور نداشته باشند نیز امکان تحریم آنها وجود دارد.
همچنین تحریم های جدید به طور گسترده ای شرکت هایی را هدف می گیرد که فلزاتی مانند سراتین برای ایران تامین می کنند که می تواند در تولید سلاح هسته ای و موشکی نیز کارایی داشته باشد. اما کاخ سفید نگران است که ابهامات موجود در این بخش اجرای آن را بسیار دشوار کند.
از سوی دیگر دولت نمی خواهد بخشی از تحریم های جدید را اجرا کند که به موجب آن باید در مورد هزاران کشتی که در بنادر ایرانی پهلو می گیرند و ده ها هواپیمای ایرانی که در فرودگاه های جهان به زمین می نشینند به کنگره گزارش دهد. چرا که این روند زمان زیادی را از جامعه اطلاعاتی و مقامات ناظر اعمال تحریم ها علیه ایران تلف می کند.
این در شرایطی است که سابقه دولت اوباما نشان می دهد همواره پس از اعمال تحریم های جدید آن را در بوق و کرنا می کند. اوباما در مناظره انتخاباتی 22 اکتبر خود با میت رامنی، رقیب جمهوریخواه اعلام کرد واشینگتن سخت ترین تحریم ها را علیه ایران اعمال کرده است.
 
برچسب ها: تحریم ، سنا ، مصوب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.