وقتی همه خوابند؛ تو بیدار باش!

وقتی چرخ روزگار قصه می خواند و ما چون کودکی در گهواره که پلکهایش سنگین شده می جنگیم اما در نهایت مغلوب شده به خواب می رویم و همرنگ جماعت خواب می شویم.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، گاه آنچنان از برخی حقایق فاصله می گیریم که کم رنگ و کم رنگ تر می شود تا جایی که جز نقطه کوچکی از آن باقی نمی ماند، گاه روزمرگی ها و دل مشغولی هایمان تمام دار و ندار ما می شود و امروز را فقط برای خودمان می خواهیم و اگر رهایمان کنند نه امروز بلکه هر روز را برای خودمان می خواهیم، گاهی آنقدر این شعار زنده باد من پر رنگ می شود که می خواهیم فاتح دنیا شویم، اوج داستان به جایی می رسد که بی توجهی به دیگران جلوه متمدنانه پیدا می کند و صاحب توجیهات زندگی متجددانه امروز می گردد، وقتی فراموش می کنیم که هر که هستیم و در هر کجا مسلمانیم و مسلمانی آدابی دارد؛ شاید غبار غمبار زندگی امروز بیش از پیش بر آداب همسایه داری ما نشسته باشد.

جعفربای جامعه شناس در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: یکی از دستوراتی که دین مبین اسلام بدان تأکید بسیار نموده رعایت حرمت همسایه است و او را در فرهنگ دینی مهمتر از خویشاوند دور پنداشته و تأکید فراوانی به کمک همه جانبه و رعایت شأن همسایه و توجه به آن نموده اند.

وی در ادامه با اشاره به تأکید قرآن بر نیکی به همسایه افزود: خداوند نسبت به همسایگان و رعایت محبت و احسان در حق آنان سفارش زیادی کرده، و جایگاه و مقام عظیم همسایه را همسوی با حرمت مادر دانسته است.

بای در ادامه با اشاره به حقوق همسایه تصریح کرد: حقوق همسایه نیز تابع شرایط خاصی است که در فرهنگ دینی مورد تأکید فراوان قرار گرفته و توجه ویژه ای به آن شده است، همچنین حفظ اسرار همسایه و عیب پوشانی از او از جمله وظایف مهم مطرح شده درباره حقوق همسایه داری است.

وی در ادامه با اشاره به کیفر همسایه آزاری عنوان داشت: امام کاظم (ع) همواره بر حسن همجواری و تأمل و بردباری در برابر آزار همسایه تأکید کرده است و همچنین کیفر همسایه آزاری را بسیار سنگین و کسی که همسایه اش را گرامی ندارد از رحمت خدا محروم داشته است.

بای در پایان خاطر نشان کرد: مهر و محبت، صلح و صفا، امنیت و آرامش از آن جامعه ای خواهد بود که حرمت همسایه را مانند حرمت مادر گرامی می دارد و رشد و تعالی، ترقی و پیشرفت، سعادتمندی نیز نصیب جامعه می شود که آداب همسایه داری را مطابق قوانین شرع رعایت می نماید.

گفتنی است، شاید برخی چیزها را باید از نو تعریف کرد، جویا شدن احوال خویشان و همسایگان امری ناپسند و مداخله گرایانه نیست بلکه ادبی از آداب مسلمانی است.

شاید این روزها، روزهای خوبی باشد تا به خانه تکانی دل برویم./ل

برچسب ها: آداب ، همسایه ، مسلمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار