ارومیه/

آموزش ادبیات آیینی به عنوان دروس تخصصی در دانشگاه و حوزه

مسئول مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری آذربایجان غربی گفت: ورود مراکز آموزش عالی همچون دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه در توانمند کردن آموزش‌های تخصصی ادبیات آیینی امری لازم و ضروری است.

مصطفی قلیزاده در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران ارومیه اظهار داشت: آموزش هنرمندان و شاعران متخصص و متعهد در حوزه ادبیات آیینی و نمایش تعزیه می‌تواند از ورود بدعت‌ها و خرافات جلوگیری کند.

وی تصریح کرد: اگر هنرمند و شاعر دینی آشنایی و شناخت کامل از دیالوگ‌های نمایشنامه و تعزیه داشته باشد به راحتی می‌تواند مفاهیم و مضامین واقعی حماسه کربلا را انتقال دهد.

قلیزاده یادآور شد: شعر آیینی آن شعری است که از ارزش‌های دینی و مفاهیم اسلامی و نهضت پیامبران(ص) الهام بگیرد، از این رو شاعران آیینی باید مفاهیمی از جمله آگاهی، خدا پرستی، مبارزه با ظلم، وحدت اسلامی، احترام به انسان‌ها، توصیف اوصاف رهبران الهی را در اشعارشان بیان کنند تا مظلوم از ظالم شناخته شود.

قلیزاده با تاکید بر اینکه برگزاری دوره‌های تخصصی در بارور کردن و کیفی‌سازی ادبیات آیینی و نمای نامه‌خوانی تعزیه امری ضروری است، خاطر نشان کرد: گر چه در سال‌های اخیر از سوی سازمان‌ها و نهادهای متولی اقداماتی در این راستا انجام شده است اما به نظر می‌رسد که این باید از گستردگی خاصی برخوردار باشد و ادبیات آیینی به عنوان دروس تخصصی در دانشگاه‌ها و حوزه‌ها آموزش داده شود.

مسئول مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری آذربایجان غربی در ادامه با اشاره به تاریخچه ادبیات تعزیه در ایران گفت: ادبیات موضوعی تعزیه در ایران قبل از اسلام به انحای مختلف وجود داشته است گر چه موضوعاتی که در این ادبیات مطرح بود بیشتر آیین‌های ملی بوده و با ورود اسلام به ایران موضوعات بیشتر سمت و سوی اعتقادی و مذهبی به خود گرفته است.

قلیزاده با اشاره به این مطلب که ادبیات تعزیه در ایران در بحث محتوا از مفاهیم و مضامین کربلا تاثیر پذیرفته است گفت: شاکله موضوع ادبیات در نمایش تعزیه بر مفاهیم و کلید واژه‌هایی چون حماسه، مظلومیت، ایثار و شهادت استوار است./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.