یزد/

چاقی و اضافه وزن از مضرات استفاه از ظروف یکبار مصرف است

کارشناس تغذیه مرکز تحقیقات دیابت دانشگاه علوم پزشکی یزد گفت: برخی از ترکیبات شیمیایی و به خصوص پلی فنولی که از ظروف یکبار مصرف وارد غذا می شوند، موجب اختلالاتی می شود که همین امر موجب چاقی و اضافه وزن می شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز یزد/

ناهید برخورداری ˈبا اشاره به فرآوری غذایی، افزایش تولید و استفاده از ظروف یکبار مصرف برای خوردن غذا در زمان کنونی اظهار داشت: از سوی دیگر، تولید موادغذایی فرآوری شده و عرضه آنها در بسته بندی های پلاستیکی که از ترکیب های مختلف شیمیایی تهیه شده اند به شدت رواج پیدا کرده است.

وی هشدار داد: افزایش تولید ، عرضه و استفاده از این ظروف و بسته های پلاستیکی نیز مشکلات بسیاری را برای فرد مصرف کننده و محیط زیست در پی دارد.

برخورداری ادامه داد: ریختن چای یا غذای داغ در ظروف یکبار مصرف پلاستیکی باعث می شود مواد شیمیایی موجود در ظرف پلاستیکی به غذا یا نوشیدنی موجود در ظرف منتقل واین ترکیب های شیمیایی و مضر وارد بدن مصرف کننده شوند.

وی اظهار داشت: برخی از ترکیبات شیمیایی و به خصوص پلی فنولی که از ظروف یکبار مصرف وارد غذا می شوند، اختلال هایی را در عملکردهای مختلف فیزیولوژیک بدن مااز جمله در عملکرد هورمون ها در پی دارند و همین اختلالات هورمونی می توانند درابتلای ما به چاقی و اضافه وزن نقش داشته باشند.

این کارشناس افزود: نتایج تحقیقات ثابت کرده اند این ترکیب های پلی فنولی، شیمیایی یا باقیمانده سمومی که از آنها در طبیعت آزاد و سپس وارد زنجیره غذایی ما می شوند باعث ایجاد اختلال در عملکرد هورمون ها مانند هورمون های تیروئید می شوند.

وی تصریح کرد:کاهش هورمون های تیروئید هم باعث کم کاری تیروئید و درنتیجه ابتلای فرد به اضافه وزن و چاقی خواهد شد .

این کارشناس خاطرنشان کرد: افرادی که بیش از حد با ظروف پلاستیکی نامناسب و یک بار مصرف سر و کار دارند و بیشتر ازآنها برای خوردن غذا استفاده می کنند، بیشتر هم به چاقی، اضافه وزن و بیماری های مزمن مبتلا می شوند./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.