خود کرده را تدبیر نیست!

تهران:مسئوليت حال بد من با كيست؟

این روزها چشم هایم می سوزد،سرم درد می گیرد ، ماسك اكسيژن برايم پيدا مي شود؟


به گزارش خبرنگار اجتماعي باشگاه خبرنگاران:
این روزها چشم هایم می سوزد،سرم درد می گیرد ، به هنگام تنفس سرفه می کنم.جدیدا متوجه شدم این موضوع فقط حکایت من نیست آخر همکارانم نیز اینجوری می شوند.



من يك خبرنگار هستم ، راستش هنگام نوشتن اين متن یاد قصه های خوبی که گذشتگان از آرامش،سادگی،سالم بودن همه چیز و تمیزی آسمانی که فقط به هنگام باریدن برف از آن باید برایش در کوچه ها تونل درست میکردن می افتم.اما آن موقع کجا و حالا کجا...!



شهر من تهران است.همان شهری که میلیون ها نفر در آرزوی زندگی در آن می باشند.همان شهری که میلیون ها ساکنش از آن فراری هستند.شهری که  استفاده از تکنولوژی ، حالا دچار بحرانش کرده و باعث شده خس خس نفس هایش وضعیت او را اورژانسی کند.




دیروز خبرتعطیلی تهران کودکان این سرزمین را شاد کرد اما ای کاش هیچ وقت متوجه نشوند که این تعطیلی جدای از لطمه درسی ، موجب آسیب دیدن جسمی به آنان در سال هاي  بعد می شود.



گرفتار شده ایم ، آخر چندین سال است که این حرف ها را می زنیم ،وعده کاهش آلاینده ها را می دهیم،مانور اجرای بسته های ویژه را می دهیم.انگار همه چیزمان شده صرفا تبلیغاتی !پس کی می خواهیم به فکر چاره باشیم؟تاکی باید مسئولیت را به دوش همدیگر بیندازیم.



مثلا شاعری،معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست از برخورد قاطع دستگاه قضائی با متخلفان در زمینه آلودگی هوا خبرمی دهد وآن وقت سردارحسین رحیمی می گوید: آلودگی هوا را به گردن پلیس انداختن  روش اصولی و منطقی نیست  و با توجه به وجود طرح جامع کاهش آلودگی هوای تهران در این 2 تا 3 سال از سوی دستگاه های ذیربط هیچ اقدام موثری انجام نشده است.



مهندس سید جعفر تشکری هاشمی موضوعی که در تمام ایام سال باعث آزار شهروندان تهرانی می شود را بی توجهی مسئولین نسبت به سلامت آنان از طریق عدم توجه به حمل و نقل عمومی و نیز عدم پرداخت مطالبات قانونی مردم تهران می داند. 



 اما چه به گوییم که سخن دوست خوش تر است؛ محمدی زاده ،رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور که پای ثابت حراست ازمحیط زیست و بحث هاي اين چنيني است، مهمترین بخش هایی که در کاهش آلایندگی خودروها و کاهش آلودگی هوا موثر است را معاینه فنی خودروهامی داند و می گوید: متاسفانه بر اساس گزارشهای دریافتی در بسیاری از مراکز معاینه فنی خودروها تست ها به صورت صوری انجام می شود و برگه های معاینه فنی اعتبار لازم را ندارند. 



حالا شما قضاوت کنید که در این لحظات حساس که نفس های پایتخت  به سختی دم و باز دم می شود جای این حرف ها است!
حالا جالب تر از همه جلسه کمیته اضطرار کاهش آلودگی هواست که در اوج غلظت آلاینده ها لغو می شود.



اما اگر ازنگاه دیگری به موضوع بنگریم با این دو چشم خود میبینیم خودروهای تک سرنشین را،میبینیم ماشین های دودزا را،میبینیم برگه های معاینه فنی که معلوم نیست از کجا آمده اند،میبینیم ورود غیرمجاز به محدوده پرازدحام طرح ترافیک را،میبینیم ...!
اما دیدن کجا و عمل کردن به چیزهایی که می دانیم كجا ...!



راستش حالاکه کمی دقت میکنم میبینم این وضعیت ، خوب همه را سرکارگذاشته است و برخی را هم از کار واداشته است.باید دید که تکرار این حرف ها تا کی ادامه می یابد. میگم راستی دیگر نیازی به ساخت فیلم های سریالی نیست زیرا ما خود به صورت روزانه فیلم افزايش آلایندگی و ایفای نقش هاي مسئولان را می بینیم .



اما در آخر میگویم که از همان دوران قدیم می گویند :خود کرده را تدبیر نیست و حالا این سخن شامل حال ما و همه آن افرادی شده است که شاید وظیفه شان را فراموش کرده اند یا فقط به اسم و رسم می اندیشند وشايد هم ....!




ما که به آینده روشن این روز ها امید داریم....!!؟



    یادداشت : محمدجواد یافتیان

برچسب ها: تهران ، خبرنگار ، هوا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار