برف همه جا سفید است اما...؛

داستان پیست های داخلی و پیست های خارجی

پیست های اسکی در سراسر جهان از محبوبترین گردشگاه ها محسوب می شوند و بد نیست تا مقایسه کوتاهی میان پیست های داخلی و خارجی داشته باشیم و نقش نگاه ویژه توریست را در آن مقایسه کنیم.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران، در اغلب کشورهای سردسیر پیست های اسکی از جاذبه های مهم گردشگری محسوب می شوند و با شروع فصل سرما سهم زیادی از علاقه مندان را جذاب خود می کنند.

پیست های اسکی داخل کشور نیز علیرغم کمبودهایی که دارند ولی در طی سالیان اخیر پیشرفت های زیادی داشته اند.

اگر به پیست های پر استقبال جهان گاهی بیندازیم، ویستلر کانادا، سن موریس سوئیس و دوآلب والدیزر و کورشول فرانسه از بهترین پیست های کشور می باشند.

کشور فرانسه به علت وجود کوه های آلپ بهترین پیست های کشور را دارد.

پیست کورشول فرانسه بزرگترین پیست اسکی متصل در دنیاست که در واقع هفت روستا را به هم متصل می کند و از این حیث از وسیع ترین و بهترین پیست های اسکی اروپا و جهان است که البته با امکاناتی نظیر رستوران های با کیفیت یکی از توریستی ترین پیست های جهان است که اغلب در ماه مارس شلوغ ترین روزهای خود را می گذراند.

پیست دو آلپ والدیز فرانسه نیز از بهترین پیست های این کشور است که هر ساله شمار زیادی از گردشگران علاقمند به ورزش های زمستانی را جذب خود می کند این پیست به جنبه های تفریحی و امکانات رفاهی توجه زیادی داشته است.

پیست اسکی سن موریس در پاریس نیز از جمله موفق ترین پیست های اسکی جهان بوده است که البته بسیاری از رقابت های بین المللی در آ‌ن انجام می شده است به طورمثال در سال های 1928 و 1948 بازی های المپیک زمستانی و در سال های 1934 و 1974 و 2003 مسابقات قهرمانی اسکی آلپاین نیز در این پیست انجام شده است.

در پیست اسکی ویستلر کانادا نیز با تله کابین پیک توپیک دو پیست اسکی بزرگی جهانی را بهم متصل می کند، ابعاد توجه ویژه مسئولان این پیست به مسئله جاذبه جهانگردی و تدوین اسکی های خاص و پر طرفدار از جمله اسکی با هلی کوپتر از جمله مواردی است که باعث شده هر ساله مردم زیادی از سراسر جهان جذب حضور در این پیست بشوند.

با مروری بر پر استقبال ترین پیست های جهان متوجه می شویم که اهمیت ویژه آن ها به تبدیل شدن پیست ها به جاذبه های اصلی جهانگردی خود و سرمایه گذاری فراوان روی آن باعث می شود تا آنها با استفاده از پیست ها در آمد جهانگردی زیادی را کسب کنند این مسئله در حالی است که در پیست ها در آمد جهانگردی زیادی را کسب کنند این مسئله در حالی است که در پیست های بزرگ داخلی نیز البته تمهیدات و امکانات رفاهی بالایی وجود دارد به طور مثال در پیست اسکی دیزین، چندین هتل، کلبه، رستوران، تله کابین، تله شیر، تله اسکی ،‌بشقابی و امکان اسکی روی چمن وجود دارد دیزین استانداردی خوبی دارد و با تایید یه از فدراسیون جهانی اسکی اولین پیست اسکی قابل استفاده برای مسابقات رسمی شد.

 پیست شمشک نیز ازجمله بهترین پیست های اسکی داخلی است.

شمشک یک پیست بین المللی است که مجهز به دستگاه هایی ازجمله تله شیر تله اسکی بشقابی و تله اسکی چکشی می باشد پیست اسکی شمشک به علت وجود نورافکن های زرد برای اسکی در شب مورد استفاده قرار  می گیرند.

 پیست اسکی آبعلی از جمله پیست های پر سابقه کشور است که مجهز به امکاناتی  از جمله تله کابین ، تله اسکی و بالابر می باشد زمین پیست سواری کاری، و پرش و کایت و هتل و رستوران ها این پیست را از جمله  مجهز ترین پیست های داخل کشور کرده است پیست توچال نیز که برای آماتور ها یک محل گردشی مناسب است و البته اسکی سواران حرفه ای زیادی راهم جذب خود کرده است امکاناتی از جمله سه پیست مجزا در قله دامنه و مابین دو ایستگاه  دارد خط تله کابین، تله شیر و تله اسکی از امکانات این پیست شلوغ و پر طرفدار است.

 پیست دربند سرکه یکی از جدید ترین ،‌پیست های  اسکی داخل است نیز امکاناتی از جمله تله کابین، تله شیر وتله اسکی چکشی دارد امکاناتی که روستای کلون بستک را به یکی از مناطق ورزشی، گردشگری جهان تبدیل کرده است.

 در پیست اسکی سهنه نیز که البته در حال تجهیزاست امکاناتی از جمله تله اسکی و دستگاه های مبتدی وجود دارد امکاناتی از جمله دستگاه  تله شیر و تله کابین و هتل و رستوران در پیست بیجار قرار دارد
پیست پولاد کف یا سپیدان در استان فارس نیز دارای امکاناتی از جمله بالابر،‌تله کابین، موتور برفی و.... است .

در پیست اسکی خوش کو نیز امکان اسکی روی برف زیاد است.

 در پیست اسکی فیروز کوه نیز دستگاه تله اسکی امکانات خوبی را فراهم کرده است و درانتها می توان به بزرگ ترین پیست اسکی کشور یعنی آلوارس اشاره کرد که علاوه بر وسعت فراوان دارای  دستگاه های بالابر تله اسکی و تله شیر است.

*** پایه اصلی اسکی بعد تفریحی و همگانی

 در مقایسه پیست های  داخلی وخارجی اگر چه در داخل کشور نیز امکاناتی وجود دارد ولی در کل هرگز پیست های داخلی کشور ما نتوانسته اند هم چون خارج از کشور به یکی از جاذبه های اصلی  جهانگردی تبدیل شود.

 ورزش اسکی هم چون ورزش های دیگر  نیاز دارد که سرمایه گذاران و اسپانسران در این زمینه سرمایه گذاری کنند.سرمایه گذاری هایی که علاوه بر کمک به ورزش حرفه ای اسکی برای حضور در مجامع بین المللی می تواند به یک نقطه مثبت در امر توریستی  کشور تبدیل شود.

 لازم است تا مسئولان کشورمان با نگاهی به کشورهای خارجی و پست هایشان و با وجود پتاسنیل خوب کشور در زمینه ورزش های سرمایی، فکری به حال بهتر شدن شرایط اسکی کنند اگر چه در حال حاضر پیشرفت اسکی کشور در حد قابل قبولی است./آق

برچسب ها: برف ، همه ، پیست های
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار