گزارش/ قضا در هفته‌اي که گذشت؛

از موج اعتراضات مردمی درباره فيلم "‌من مادر هستم" تا تغيير حكم سعيد ملك‌پور از اعدام به حبس

صحبت‌های سخنگوی دستگاه قضا در مورد "‌پرونده ستار بهشتی"، " وضعیت پرونده اخلالگران بازار ارز و سکه"‌، بازداشت "‌دو نفر از مرتبطین در پرونده مهدی هاشمی" و " توقف حكم اعدام ملك پور"در صدر اخبار این هقته قرار دارد.

به گزارش خبرنگار حقوقی، قضایی باشگاه خبرنگاران، در هفته‌ای که گذشت، سوژه‌های متفاوت و در عین حال مهم و جالبی در باب موضوعات جدید و روز قضایی، توسط خبرنگاران این حوزه با مسئولین و حقوقدانان مربوطه بحث و بررسی قرار گرفت، آنچه می خوانید مطالب متفاوت و مهمی است که در این هفنه حاصل تلاش این عزیزان بوده است.


 
 
 
صدور 5 حكم جديد در مرحله دوم رسيدگي به پرونده فساد بزرگ مالي
 
 
قاضي سراج از صدور 5 حكم جديد در مرحله دوم رسيدگي به پرونده فساد بزرگ مالي خبر داد،وي تصريح كرد: اين پرونده حدود دويست متهم دارد كه حكم قطعي 39 نفر آنها مدتي پپيش صادر شد و در حال حاضر ديوان عالي كشور بررسي دوباره آن را آغاز كرده است




 
دولت و مجلس وضعيت طرح صدور گذرنامه دختران به اذن ولي را مشخص كنند/ولايت قهري مختص اطفال است
 
رئيس سابق اتحاديه کانون وکلا گفت: مفاد طرح صدور گذرنامه براي دختران مجرد زير 40 سال به اذن ولي با وضعيت فعلي دختران و زنان كشورمان كه طي سي و چند سال اخير در امور اجتماعي و سياسي و علمي کسب کرده‌اند کاملا ناسازگار است، همچنین محسن بزرگی وکیل دادگستری در این زمینه اظهار داشت: اين قانون با اصل آزادي انسان‌ها و عدم ولايت مغاير است چراكه در فقه اسلامي هر ولايتي مجوز مي‌خواهد يعني اگر دختري ازلحاظ سني به قرينه رشد رسيد هيچ مجوزي براي تبعيت از ولايت قهري ندارد.



 
 چهلمين نشست خبري سخنگوي دستگاه قضا برگزار شد
 
 
"شوك، علت اصلي مرگ وبلاگ نويس بوده است" ، "دستگيري دو نفر از مرتبطين در پرونده مهدي هاشمي" ، "براي 27 نفر از متهمان فساد سه هزار ميلياردي كيفر خواست صادر شده است"، از مهم ترین عناوین صحبت های غلامحسین محسنی اژه ای در این نشست خبری بود.
وي همچنين به تغيير حكم ملك پور از اعدام به حبس ابد خبر داد.


كاهش نسبي مراجعين نزاع در هفت ماهه امسال
 
 
سازمان پزشکی قانونی کل کشور اعلام کرد: طي هفت ماهه سال جاري 404 هزار و 600 نفر به دنبال وقوع نزاع به مراكز پزشكي قانوني سراسر كشور مراجعه كردند، اين رقم در مقايسه با مدت مشابه سال قبل كه تعداد مراجعين نزاع 406 هزار و 340 نفر بود، ‌چهار دهم درصد كمتر شده ‌است.
 
آزادی 50 درصد زندانیان جرايم مالی با اجرای اصلاحیه جدید قوه قضايیه
 
به گفته رئیس سازمان زندان ها، در اصلاحیه جدید قوه قضايیه ، زندانیان جرايم مالی که به تشخیص قاضی صدور حکم ، توانایی پرداخت جریمه مالی خود را نداشته باشند ، آزاد می‌شوند، اسماعیلی همچنین از کاهش10 درصدی ورودی زندانهای کشور از آغاز امسال تا پایان مهر در مقایسه با مدت مشابه پارسال و همچنین افتتاح اردوگاه بزرگ مواد مخدر تا پایان امسال در استانهای تهران ، کرمان و اصفهان خبر داد.


 
ممنوع ‌الخروج شدن 9 هزار بدهکار بانکی
 
ممنوع ‌الخروج شدن 9هزار بدهکار بانکی، ثبت 415 هزار ازدواج و 70 هزار طلاق در 180 روز، پذیرش 4 هزار ثبت اختراع از طریق سامانه اینترنتی،کاهش 33 درصدی ثبت شرکت های تجاری و افزایش 20 درصدی ثبت موسسات غیرتجاری،وصول 900 میلیارد تومان از مطالبات بانک‌ها از مهم ترین صحبتهای رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در گفتگو با باشگاه خبرنگاران بود.
 
 
 
 آزادی 15 زندانی ایرانی در قطر
 
سفیر جمهوری اسلامی ایران در قطر از آزادی 15 زندانی ایرانی در این کشور و بازگشت آنها به جمهوری اسلامی ایران خبر داد که
عده‌ای از زندانیان آزاد شده از طریق قایق به بوشهر فرستاده شده‌اند و گروه دیگر نیز روز جمعه هفته گذشته به وسیله هواپیما به شیراز رفته‌اند.



 
 
 
غرض ورزي شخصي عامل خلق کاريکاتورهاي توهين آميز سياسي
 
 
شاه صاحبی: کاريکاتورهاي توهين آميز حاکي از اختلاف نظر و غرائض افراد است که به استناد ماده 609 و 698 قانون مجازات اسلامي جرم تلقي مي‌شود



 
 

 
يك درجه تخفيف براي اجراي حكم ملك‌پور
 
وكيل سعيد ملك‌پور مدعي شد: اجراي حكم اعدام سعيد ملك‌پور با اعلام توبه اين فرد با يك درجه تخفيف مواجه و اكنون اين اقدام متوقف شده است
 
 
انتصاب حجت‌الاسلام بنایی به سمت مشاور رئیس قوه قضائیه
 
طی حکمی از سوی آیت الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه، حجت‌الاسلام علی بنایی به عنوان مشاور رئیس قوه قضائیه در امور هماهنگی با مجلس شورای اسلامی و نمایندگان انتخاب شد.





 
 
کدام عضو منافقين در نروژ مهمان آقاي گزارشگر بود؟
 
چند وقتي است که گزارش‌هايي از سوي فردي به عنوان گزارشگر ويژه حقوق بشر در امور ايران منتشر مي‌شود که اين گزارش‌ها هر بار پس از انتشار مورد استقبال گسترده جريان‌ها و رسانه‌هاي معاند و ضد انقلاب قرار مي‌گيرند و ... جهت دریافت اخبار بیشتر در این زمینه به لینک خبر مربوطه مراجعه کنید.
 
 
 
اساسنامه ديوان بين‌المللي كيفري به دليل سياسي نگري ارزش چنداني ندارد
 
 
عضو هيات علمي دانشگاه شهيد بهشتي با بيان اينکه اساسنامه ديوان بين‌المللي کيفري به نعل و ميخ مي‌کوبد، گفت: اساسنامه ديوان از سمتي اجراي عدالت را از همه چيز مهم‌تر مي‌داند اما از سويي ديگر در ماده 16 بيان مي‌کند که اگر صلح و امنيت بين‌المللي ايجاب کند، ‌اجراي عدالت متوقف ‌شود.



 

 
 
 
بوروکراسي ژاپني‌ها دليل تاخير درانتقال محکومين ايراني
 
بوروکراسی و قیودات شدید کشور ژاپن از مهمترین علت های تاخیر انتقال زندانیان ایرانی در زندان یوکوهامای ژاپن به کشور است که اسماعیلی، رئیس سازمان زندان ها در گفتگو با باشگاه خبرنگاران مطرح کرد، همچنین علی عسگری یک حقوقدان بین الملل، سیاست قضایی ایران و ژاپن را عاملی مهمی در انتقال زندانیان ایرانی به کشور خواتد.
 
 شواري نگهبان اجراي مصوبات مغاير با قانون اساسي مجلس را متوقف مي‌كند
 
به گفته اسکندر بابا زاده اگر مجلس شوراي اسلامي قوانين و يا مصوباتي را تصويب كند كه با قانون اساسي مغاير باشد، شوراي نگهبان با اجراي آن مخالفت مي‌كند.





 
 

مسئوليت حقوقي فيلم"من مادر هستم" متوجه وزارت ارشاد است
 
به اعتقاد حجت الاسلام رهبر از آنجائیکه وزارت ارشاد مجوز فیلم"من مادر هستم" را صادر کرده است مسئولیت حقوقی آن را نیز بر گردن دارد ... توضیحات بیشتر در این زمینه را در لینک خبر بخوانید.
 
 
 آزادی و تخفیف مجازات 1528 زندانی در مشهد
 
مدیر زندان مرکزی مشهد از آزادی و تخفیف مجازات 1528 زندانی با استفاده از عفو، کمک‌های مردمی، آزادی مشروط و تقسیط بدهی در 7 ماهه نخست سال جاری خبر داد.

انتهای پیام/
برچسب ها: قوه ، قضاییه ، هفته ، رهبر ، سراج
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.