استاندارد های حسابداری بر کار و فعالیت حسابداران احاطه دارد

استاندارد های حسابداری بر کار و فعالیت حسابداران احاطه دارد و از طرفی در حوزه کسب و کار به طور مرتب تغییرات ایجاد می شود.

دکتر ثقفی رئیس انجمن حسابداری ایران در گفتگو با خبرنگار علمي باشگاه خبرنگاران گفت:  با وجود استاندارد های تدوین شده در حوزه حسابداری و تغییرات پی در پی در کسب و کار باید آمادگی ذهنی برای تغییرات مداوم را ایجاد کنیم و بپذیریم که آموزش های مستمر بیش از پیش ضروری است.

وی ادامه داد: ساختار فرهنگی، اجتماعی ما برخی از معاملات و رویدادها را به شیوه ای که در اروپا و آمریکا، ژاپن و چین انجام می شود مشروع نمی داند و به این ترتیب نیاز است افرادی متخصص که شریعت را می شناسند در جمع تصویب کنندگان هر استاندارد حضور داشته باشند.

وی افزود: در بازار سرمایه برخی از اوراق بهادار و مشتقات آن به وجود آمده که به لحاظ شرعی تائید شده اما به دلیل آن که اکثریت استانداردهای حسابداری ترجمه نسخه های غربی بوده برای این نوع اوراق استاندارد آماده نداریم  از این رو ضروری است در جمع تدوین کنندگان استانداردها افرادی آموزش دیده برای این گونه موارد حضور داشته باشند و سازمان بورس اوراق بهادار قبل از اجازه انتشار اوراق بهادار جدید کمیته تدوین استانداردها را در جریان کامل قرار دهد تا همزمان با انتشار آن استاندارد حسابداری نیز تدوین و تصویب شود.

 حسابداری باید قدرت قانونی و ضمانت اجرایی داشته باشد

رئیس انجمن حسابداری در ادامه گفت: قدرت قانونی و ضمانت اجرایی برای حسابداری لازم است و دولت دارای چنین مشروعیتی است ولی فرآیند تصویب مقررات توسط دولت طولانی و زمان بر است و تغییرات در  استاندارد ها به طور مستمر رخ می دهد لذا دولت باید اختیارات خود را به نحوی تفویض نماید که تصویب مقررات در کمترین زمان میسر شود.

وی افزود: از آن جا که سال هاست حسابدارها تبلیغ استانداردهای ملی را کرده اند در بسیاری از دانشگاه ها و به خصوص در سطح کارشناسی که بدنه اصلی رشته و فعالیت حسابداری است استانداردهای بین المللی آموزش داده نشده و اساتید و مدرسین نیز آن را فراموش کرده اند.

وی تصریح کرد: سازمان سنجش و آموزش کشور بر اساس درخواست مسئولین روی دفترچه سوالات می نویسند که پاسخ تمام سوالات باید بر اساس استاندارد های ملی باشد و همین تاکید موجب شده که سایر استاندارد ها از آموزش حذف شود و ضروری است که این تاکید برداشته شده و مدرسین نیز علاوه بر استاندارد های فعلی این تاکید برداشته شده و مدرسین نیز علاوه بر استاندارد های فعلی، تاکید بر یادگیری استاندارد های بین الملی نیز داشته باشند./ع2
برچسب ها: آموزش ، استاندارد ، مدرس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.