رنگین کمانی از غذاها که به استقبال گرمای محبت بلندترین شب سال می روند

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بجنورد، شب یَلدا یا شب چلّه بلندترین شب سال در نیمکره شمالی زمین است. این شب به زمان غروب آفتاب از ۳۰ آذر تا طلوع آفتاب در ۱ دی اطلاق میشود که ایرانیان و بسیاری از دیگر اقوام آن را مبارک میدارند و این شب را جشن میگیرند.

اولین شب زمستان ، بلند ترین شب سال . شبی که ایرانیان دور هم جمع میشوند به خواجه شیراز تفعل میزنند و در کنار خانواده و بزرگان فامیل گل میگویند گل میشنوند .
ايرانيان باستان در این شب کنار هم دور آتش جمع شده و شادمانه پايكوبى مى كردند. در آيين هاى ايران باستان براى هر مراسم جشن و سرور آيين خوانى مى گستردند که در شاین شب با خوردن غذاهای رنگارنگ ،میوه ها و آجیل ها شب را به صبح می رسانند.

هر خانواده ایرانى در هر جایى به سبک آداب و رسوم نیاکان خود براى یلدا شام تهیه مى‌کند. شام یلدا معمولاً یکى از خوش خوراک‌ترین غذا‌هاى اقوام مختلف است که غذای اصلی این شب، خورشت فسنجان است. اما در برخی استان‌ها غذاهای دیگری هم رایج است. در شمال ایران گیلانى‌ها یا سبزى پلو درست مى‌کنند یا ترشى تره و در کنار آن سرسفره غذا ماهى سفید و یا ماهى دودى مى‌گذارند در شیراز غذاى ویژه سفره یلدا هویج پلو که شیرازى‌ها معمولاً براى شب یلدا سفره پهن مى‌کننددر آذر بایجان شرقی اغلب برنج، مرغ و آش شیر تهیه می کنند اما در خراسان شمالی نیزانار پلو که با درست کردن این پلو مزه ای جدید و جالب از مخلوط انار، کشمش و پسته را تشکیل می دهد آماده می کنند.

بله همه ما ایرانیان شب یلدا را با خوردن میوه ها و آجیل ها و همچنین گوش کردن به خاطرات بزرگان و ریش سفیدان فامیل این شب طولانی را تا صبح می گذرونیم تا فردای اون شب یعنی اول دی ماه خورشید درخشان بتابد شب یلدای بسیار خوبی را برایت آرزو دارم هم میهن نیکم.

نشسته است به روز سیه دلم از هجر شبان من همه یلدا زدیده بی خواب (حافظ)/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.