سنندج/

بیژن كامكار، احیا كننده ساز دف در موسیقی سنتی ایران

كامكار 28 آذر سال 1328 در شهر سنندج و در خانواده ای آشنا به موسیقی متولد شد

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران  سنندج،  ، نخستین آشنایی وی با موسیقی با ساز ˈتنبكˈ صورت پذیرفت که بعدها با ساز ˈتارˈ آشنا شد.
در سال 1353 كه موسیقی سنتی ایران دوران طلایی خود را با چهره های نوظهور موسیقی تجربه می كرد در رشته نوازندگی ساز تار وارد دانشگاه هنرهای زیبا شد.
وی نقش بسزایی در به كار گیری ساز رباب در اركستر ایرانی ایفا كرد، با توجه به اینكه این ساز بخشی ازفرهنگ موسیقایی مهجور منطقه جنوب شرقی ایران محسوب می شد تلاش های بیژن كامكار در بالا بردن سطح اجرایی آن و تعدیل ساز رباب از فرم موسیقی صرفا مقامی به موسیقی سنتی غیر قابل انكار بود.
مهمترین نقش وی در موسیقی سنتی ایران استفاده از ساز دف در اركستر های موسیقی ایرانی بود، با وجود اینكه دف ، ساز نوپایی در اركستر بود اما بیژن كامكار با توانایی و آگاهی كامل توانست این ساز كوبه ای را در قالب موسیقی سنتی ایرانی بگنجاندکه این مهم خلعی را در فضای ریتمیك موسیقی سنتی پركرد كه تا آن روز اركسترها از آن بی بهره بودند.
كامكار در طول فعالیت خود در بیش از 120 آلبوم موسیقی ایفای نقش كرد.
وی در دهه اخیر همراه دیگر اعضای خانواده خود در قالب گروه كامكارها به عنوان خواننده و نوازنده دف فعالیت می كند. اكنون گروه كامكارها با حضور نوازندگان سطح بالا نقش بسزایی را در شناسایی موسیقی كردی و سنتی ایران به مخاطبان ایفا می كند. /س
برچسب ها: کامکار ، دف ، نوازنده
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.